Ha Noi

December 5, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Framme i Vietnam! Äntligen är det så pass varmt att vi kan gå i shorts på kvällarna och maten är mycket billigare än Tokyo. Vi hade en heldag i Hanoi där vi gick runt i gamla stan och runt sjön i gamla distriktet (hoan kiem) där en folkfesten pågick. Söndagar måste vara en riktig familjedag då vägarna runt sjön stängdes av för vanlig trafik. Barnen åkte sparkcykel eller i små radiostyrda bilar som föräldrarna styrde. Vi var glada över att äntligen kunna köpa en deoför rimligt pris :) Vi och vietnameserna verkar ha lite skilda åsikter gällande hur vänliga de är här. Vi har upplevt att en del har varit ganska otrevliga och inte hjälpsamma. Exempelvis så behövde vi hjälp på ett postkontor för att skicka hem ett paket men personerna bakom disken suckade, himlade med ögonen och sa att vi var tvungna att sitta och vänta medan de hjälpte alla andra först (även de som stod bakom i kön), tvingade oss att köpa begagnat bubbelplast för att få kunna skicka paketet osv. Fredrik blev lagom sint och fick lov att sitta och tjura vid ett bord medan diplomat-magda skötte ärendet på ett fredligt sätt. Vi har även läst att andra har känt samma sak när de besökt Vietnam och att det tydligen ska bero på Vietnam/indokina-krigen då amerikaner och fransoser krigade här och orsakade mycket förödelse. Därför bemöts kanske många västerlänningar ganska dåligt och vi har fått frågan ett flertal gånger om vi är amerikaner. Vietnameserna själva anser att de är en av världens vänligaste länder.

Nu kan vi även meddela att resan hem till fina Sverige är bokad till den 25e januari. Lite senare än tänkt men eftersom att halva Sverige firar jul och nyår i sydostasien så var priserna skyhöga fram tills 20 januari. Nu ska vi bara försöka spara på pengarna ändå fram till dess och överleva.

En vänlig swish-donation för att hjälpa två svenskar hem igen, eller dryga ut vår öl-kassa, uppskattas stort :D (skämtåsido?)