Suns of Beaches

December 25, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 17 °C

På juldagen åkte vi båt till ön Koh Rong med vår kompis från julfirandet, Noud. Vi blev avsläppta på en liten pir och vi fick promenera cirka tio min. Där på en helt egen strand låg vårt lilla hostel, Suns of Beaches. De fem nätterna spenderades i ett litet tält bara trettio meter från stranden. Hostlet försöker köra så ekovänligt som möjligt med begränsad elektricitet och de använder inga kemikalier för att rena grundvattnet från järn som de tar cirka femton meter under marken. Därför fick vi vänja oss med att duscha och spola i brunrött vatten, vilket gick alldeles utmärkt :) Ett riktigt relaxställe med hängmattor överallt och vissa dagar spenderades med att bara slappa, läsa bok, mysa med supersöta hundvalpar och bada. När solen gått ned kunde vi bada med fluorescerande plankton som gjorde att vattnet fylldes med små blixtar när vi rörde oss. Grädden på moset blev ett stjärnfall från den klara himlen. Magiskt! Eller "illidyliskt" som Fredrik säger :) Inget wifi fanns på hostlet men efter drygt en timmes promenad i djungeln, över vattendrag och på långa stränder tog vi oss till den "stora" byn för att äta lite billigare mat, shoppa på minimarkets och för att få lite kontakt med omvärlden. Den långa promenaden toppades sedan med ytterligare 45 minuters vandring/klättring i djungeln för att komma till öns längsta strand med den vitaste sanden. Lite spänning i vardagen blev det när vi sedan missbedömde hur snart solen skulle gå ned, vilket resulterade i att vi på tillbakavägen fick vandra de sista tjugo minuterna till hostlet i en kolsvart djungel och med vetskapen att det finns tiotals giftiga orm- och spindelarter på ön.. Fredriks frenetiska bankande med sin vandringspinne måste dock ha skrämt bort de flesta farliga djuren längs vägen!

Efter dessa dagar var vi ordentligt utvilade inför nyårsfirandet på fastlandet!