Siem Reap

January 9, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Hej och hå! Inlägget skapades 2017 men blev bra ett utkast. Nu fem år senare 2022 skriver vi färdigt det :D håll till godo!

Nattbussen bestod av små "compartments", med en liten madrass som vi delade på och tack och lov ett skynke som gav oss lite privacy :). Sedvanligt bed bugs letande och resfeber förekom. Vad vi minns så gick resan helt smärtfritt och vi anlände till Siem Reap.

Vistelsen på första hostlet blev inte långvarigt. Av lite oklar anledning såhär i efterhand så vill Fredrik minnas att det handlade om lite svindleri av ägaren om att vi skulle vara tvungna att betala mycket mer för boendet än vad vi hade bokat det för. I arg protest bokades ett annat hostel! Innan vi lämnade stötte vi på en indier som hade sålt allt han hade ägt, lämnat sitt boende och familj och blivit en heltids-vagabond tillika internet influencer! Han var måttligt skrytig över sina beslut och hur han tjänade pengar på oklara sätt över internet. Vi accepterade hans stories med jantelags-sinnelag, tackade och åkte vidare.

Det första som hände efter att vi checkat in på det nya hostlet var att springa på Emma Hansson, en bekant 4H:are. Det var en trevlig överraskning såhär på andra sidan jorden. Vad är oddsen? Världen är liten för svenska backpackers!

Efter första natten var Magdalena hopplöst förtvivlad! Det som vi fasat för hela resan, och lyckats skickligt undvika så länge hade tillslut skett - paniken var ett faktum! "Don't let the bugs bite" brukar man säga, men Magdalena hade misslyckats att följa rådet den här natten. Hon vaknade med typiska "bed bugs"-bett på ena armen och ena benet, samt typiska blodspår som inte kunde förklaras på andra sätt. Visuellt kunde vi inte spåra fram dem i rummet, men vi visste vad som skett! Hostelpersonalen var dock svårövertalade, de trodde prompt inte på vårat detektivarbete, men efter en hel del förhandling lyckades vi få ett annat rum. PHEW! Resterande av dagen var att googla husmorsknep och behandlingar för att bli av med krypen, så vi inte skulle ta med dem hem till kära Sverige i ryggsäckarna. Planen blev att lägga allt vi hade i våra väskor för att sedan grilla ihjäl dem i den stekheta kambodjanska solen uppe på hostlets takterrass. Medan krypen pinades så passade vi på att sola och bada i hostlets pool och lugna ner nerverna med diverse drinkar.

Vi hade sju dagar att spendera i Siem Reap, och huvudmålet med orten var att se Angkor Wat (ett UNESCO World Heritage Site), men förutom det hade vår resfeber svalnat en hel del och "upptäckarlusten" var inte på topp och hemlängtan stor. Vi besökte lokala marknader, hängde vid poolen och lyckades hitta ett "riktigt" gym att träna på - Angkor muscle gym - det var uppskattat att få lyfta lite skrot. Den humida värmen gjorde att man svettades enormt mycket, vilket förstärkte tron på att man hade tränat hårt och ordentligt. På våra promenader fram och tillbaka till gymmet kunde man följa kambodjanska klassresan på väldigt korta avstånd, det vill säga från "vanlig god" levnadsstandard, till dem som levde i små träruckel utan ordentliga dörrar och full insyn.

Vi började med att hyra cyklar för att smidigt ta oss fram på 162 hektar Angkor Wat, kallat på engelska "city of temples". ett buddistiskt tempelkomplex från tidigt 1100-tal. Huvudstaden i det forntida Khmeriska kejsardömet. Det var en väldigt varm dag som vi hade lyckats pricka in, och turisterna gick runt med paraply för att skapa skugga. Det blev många cykeltramp för att ta oss runt och vi såg mycket, men inte i närheten av allt. Vi såg huvudtemplet som också kallas Angkor Wat (se bild), vi blev häpna över antalet turister som var där, den enormt långa kön in till templet av folk som stektes i solen för att komma in. Vi skippade. Vi kollade så gott vi kunde från utsidan vilket ändå var magnifikt. Innan vi cyklade vidare så hann vi se en kambodjansk militärceremoni samt tama makaker (apor) som blev övermatade av turister. Vi cyklade vidare och nådde då Angkor Thom en del av ruinstaden Angkor. Wikifakta:

"Angkor Thom är den centrala delen av ruinstaden Angkor i norra Kambodja. Området är 9 km² stort, kvadratiskt och omgärdat av en mur och vallgrav. Angkor Thom uppfördes av kung Jayavarman VII i samband med återuppbyggnaden av Angkor efter att chamfolket förhärjat staden år 1177. Angkor Thom rymmer flera tempelruiner. Här inkluderas Bayon i dess mitt[1] samt det äldre Baphuon, vilket tillhör den tre århundraden äldre staden Yashodharapura som Angkor Thom delvis ersatte."

Höjdpunkter i Angkor Thom var "ansiktstemplet" och hur naturen tog över ruinerna med väldigt maffiga träd som växte på och i dem. Upplevelsen av Angkor beskrivs bäst i våra bilder.

Efter Siem Reap var det dags att bege sig iväg till resans sista måldestination - Bangkok - innan hemfärd. En bussresa på 6+ timmar som bjöd på lite förvirring vid gränsövergång, då vi ombads kliva av och ta med väskor - gå några hundra meter - för att sedan kliva på exakt samma buss igen. Dessutom väl inne i Thailand trodde vi att vi hade glömt en medresenär på ett toalettstopp vid en bensinmack, men icke, personen hade valt att hoppa av där frivilligt.
    Där på macken slog det oss att det var avsevärt MYCKET billigare i Thailand än i Kambodja.

Vi kom iallafall fram till slut, safe and sound, till Bangkok på kvällen. Men little did we know vad som väntade oss i Bangkok...