Indonesia
Darakan

Dag 5: Jakarta - Yogyakarta

July 6, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 13 °C

Ondanks maar enkele letters verschil liggen deze twee steden toch zeven uur met de trein van elkaar. Niet erg, want je geeft je ogen de kost gedurende de hele rit. Je uitzicht verandert van stad, naar rijstveld, jungle, dorpjes ... Alles zoeft voorbij en je weer niet waar eerst kijken. Wat ons betreft: veel mooier dan de wolkenkrabbers van Jakarta.

Yogyakarta is een beduidend kleinere stad dan Jakarta, maar qua verkeersdrukte is het gelijk. Zelfs onze taxichauffeur kreeg het op sommige momenten benauwd en kon een ritmische "pppfffttt ppffffttt" niet onderdrukken.

We verblijven hier in Bhumi's Hostel. Een basis slaapplaats maar wel met sfeer en enkele huisdieren. Nu vroeg in bed, want morgen bezoeken we twee tempels (3u30 uit bed!!!). Slaapwel!

Dag 6 - Borobudur / Prambanan

July 7, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 23 °C

Een korte nacht met slechte slaap en te kleine dekens achter de rug en om 3u30 stond ons chauffeurtje met veel te veel tanden in zijn mond te glimlachen aan de poort. Bestemming? De tempels van Borobudur en Prambanan.

Na het zes keer herschrijven van de definitie van "roekeloos rijden" waren we op de sunrise spot van Borobudur. De eerste lichtstraaltjes begonnen heel veelbelovend, maar jammer genoeg kwam er wat mist opzetten. De twee tempelcomplexen en stralende zon na een halfuurtje maakten alles goed. De foto's spreken voor zich: gewoonweg prachtig.

Ons zeer herkenbaar chauffeurtje ruilde zijn plaats in voor "Hatsjie" (of zo moesten we zijn naam toch onthouden volgens hem) en oh wat heeft sniezel onze dag nog zoveel beter gemaakt. Hij had namelijk een hele playlist van melige liefdesliederen in elkaar gebokst die hij luidkeels meezong. Compleet met gitaarsolos die hij met zijn stem achterna deed. Geluidsopnames zijn stiekem gemaakt geweest en volgen nog!

Terug in Yogjakarta hebben we de winkelstraat afgewandeld (niet veel soeps) en iets gegeten in een super gezellig zaakje. En nu slapen!

Darakan