Iran
Khūyeh-ye Soflá

Nomanden niet gevonden, slaapplek wel

September 12, 2022 in Iran ⋅ 🌙 16 °C

De titel klopt niet helemaal. De familie met wie ik mee zou lopen is er wel, maar blijven nog 5 dagen op hun plek. We hebben daarom besloten opzoek te gaan naar een andere familie. Die lopen wel wat sneller, maar dat is een uitdaging om aan te gaan. Ondertussen is het al laat en donker, dus het was tijd om een slaapplek te zoeken. Dankzij het uitgebreide netwerk van Mohammed konden we een stukje doorrijden naar een dorpje verderop. Hier sliepen we in de huiskamer, ofwel slaapkamer. Er staan geen meubels, enkel Perzische tapijten, kleden en kussens. We sliepen op de vloer met een heerlijk warm kleed. Onze gastheer en vrouw sliepen buiten onder wat je een veranda zou kunnen noemen. Het wordt hier ’s nachts niet koud. Morgen gaan we naar een waterval en verder zie ik wel wat er gaat gebeuren.

Dit is de eerste keer dat ik reis met een gids. Dat is natuurlijk heel anders dan alleen reizen. Het heeft veel voordelen zoals niet hoeven zoeken naar de weg, de gids kent alle lokale specialiteiten en meer kunnen leren over de cultuur. Met een gids heb je ook minder vrijheid. Minder controle. Ik voel dat dat best lastig is voor mij. Ik weet niet goed wat er komen gaat en wat we precies gaan doen. Tuurlijk weet ik het wel in grote lijnen, maar het precieze hoe en wat niet. Hier zal ik mij bij neer moeten leggen. Eén van mijn motivaties om te willen reizen, avontuur op te zoeken, is meer comfortabel worden met ongemak. Ongemak is eigenlijk niet het juiste woord, maar ik weet niet wat beter past. Deze zin werkt minder goed in het Nederlands, daarom hier in het Engels: Being more comfortable with discomfort.

Lunch en een kleedje

September 12, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 22 °C

Na ons avontuur naar de waterval gingen we terug naar het huis waar we overnacht hebben. Hier kregen we meteen thee aangeboden samen met lunch. Deze mensen hebben misschien niet veel, maar wat ze hebben zullen ze altijd delen. Iets waar wij nog veel van kunnen leren. De lunch bestond uit brood, tomaat, komkommer, geitenkaas en honing. Een heerlijke combinatie en alles vers.

Na de lunch vroeg Mohammed of het oké was om even bij iemand langs te gaan zodat hij kruiden en thee kan kopen. Dit verkopen ze in hun winkel aan reizigers en mensen aan de stad. Natuurlijk vond ik dat geen probleem. Zo belandde we bij de man die op de foto te zien is. Vol trots laat hij zijn verzameling kleden zien. Hij heeft ze gekocht van verschillende nomadische families en in andere dorpen. Vervolgens verkoopt hij ze aan reizigers zoals ik. De kleedjes waren zo mooi, dat ik het niet kon laten om er een mee te nemen. Het witte kleedje met de sterren heb ik gekocht. Deze kamer is ook een klein museum met verschillende gereedschappen en voorwerpen die de mensen hier gebruiken in hun dagelijks leven. Ik heb geprobeerd een 3D model te maken van deze ruimte:

Er hangen gereedschappen, wapens, decoraties en opgezette dieren.

De vrouw op de laatste foto heeft het kleedje gemaakt dat ik gekocht heb. Ze houd een ander kleedje vast, maar hij lijkt er sterk op.

Traditioneel kleed in de maak

September 12, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 13 °C

In het dorpje waar wij overnacht hebben maken de bewoners heel veel zelf. Zo ook kleden. Mohammed, de man rechts in beeld en tevens de man die (hopelijk) weet waar de nomaden zijn, bracht mij naar dit meisje dat bezig is met het maken van een kleed. Dit kleed wordt dus helemaal met de hand geweven. Ook het patroon wordt zonder voorbeeld gemaakt. Het kleed wordt zo gemaakt dat er geen begin en einde is. Het loopt rond. Ik schat de lengte in op zo’n 12 tot 15 meter. Hier doet ze maximaal 2 weken over. Het filmen mocht ik alleen vanuit deze hoek doen, zodat het gezicht van het meisje niet zichtbaar zou zijn.

Wanneer het kleed af is kan het verder verwerkt worden als kleed, kussen of tapijt. Voor een kleed worden meerdere banen aan elkaar gemaakt. Vervolgens vouwen ze het dubbel om er vulling in te kunnen doen. Het resultaat is een warm en enorm stevig kleed. Ik vond het patroon zo mooi dat ik er graag een stuk van mee naar huis neem. De prijs voor 2 meter was 20 euro, maar ik vond het meer waard. We hebben afgesproken dat Mohammed de stof voor mij gaat ophalen wanneer het klaar is en dan aan mij geeft voordat ik weer naar huis ga. Hopelijk komt dat goed.

Khūyeh-ye Soflá, Khuyeh-ye Sofla, خویه سفلی