Italy
Gesturi

Barumini. Tilbage til højlandet

November 5, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 12 °C

Solen står smukt op og skinner ind af vores forrude, men der er stadig regnbyger i luften og en lidt kold vind, så vi dropper badeturen. Kører i stedet tilbage mod vest, men nu op på et sydligere plateau, gennem landsbyerne: Perdasdefugo, Escalaplano, Orroli, Escola og Gergei, før vi når til Barumini. Igen er det en virkelig flot køretur. Vejen snor sig gennem et bjergrigt landskab med maki, kalkklipper og vindmøller der knejser øverst på det forblæste plateau. Senere dukker landsbyerne op, og imellem dem små jordlodder med vin og oliven, og til sidst lidt større hvedemarker.

Det er ikke helt tilfældigt, at det først er nu, der for alvor dukker kornmarker op. Højlandet her har været beboet af landbrugssamfund siden bronzealderen 1.500 år f.kr. Og i dag besøger vi måske den bedst bevarede Nuraghe-landsby med fæstningstårn fra denne periode ved landsbyen Barumini. Nuraghe-folket var den oprindelige befolkning på Sardinien, og levede som bønder, men med et særligt talent for at bygge, og fremstille bronzeredskaber, som de også handlede med. Deres huse var bygget runde (let koniske), med vægge af sten og tage af træ eller grene. Men ud over husene byggede de også de her fæstningstårne, som der er fundet over 7000 ruiner af, og som er blevet et vartegn for øen.

Det var ret fascinerende at gå rundt mellem ruinerne i Su Nuraxi landsbyen, og rigtig studere deres byggeteknik. Stenene er af vulkansk materiale (basalt), og de har bygget de kegleformede tårne ved at stable dem opad i en spiral, så der til sidst kun var plads til en sten, at lukke med. Og ingen form for mørtel imellem! Bare små sten, til at kile sig ind, og holde de store på plads. De højeste tårne var op til 20 meter, og så står de endnu. Mere end 3000 år efter de er bygget.

Ligesom med nordboernes forsvinden fra Grønland, ved man ikke helt hvad der blev af Nuraghefolket på Sardinien. Man har ingen skriftlige kilder fra deres tid. Heller ingen malerier eller helleristninger. Man ved de trak sig endnu længere ind i landet, da Kathagerne og senere Romerne angreb og bosatte sig på Sardinien, og måske er de uddød som race og kultur dengang, måske har de blandet sig med de nye folk.

• Day 133–135

Parco da Cavaillon de la Giara

November 24, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 16 °C

Wieder mal ein kleiner Traum unserer Girls.
      Der Weg führt uns auf ein Hochplateu. Also wiedermal bin ich froh vertrauen wir dem Navi nicht blind, die Strasse wäre absoluter Horror gewesen wo er mich lang führte und am Ende wäre dann noch ein Stein dort gelegen...
      Wir fuhren einen Umweg und hatten dan eine zwar schmale aber gute Strasse auf das Hochplateau wo wilde Sardische Pferde leben sollen. Oben angekommen gibt es ein guten Parkplatz, dank Nebensaison hat es auch kaum Laute. Wir parken und gehen nicht noch auf Pferd suche. Die Kids geniessen die vielen Katzen der Park Rainger.

Am nächsten Tag machen wir uns bereit für eine Wanderung. Wir laufen los, wissen nicht genau wohin, den irgendwie haben wir keine Karte gefunden mit den Wegen. Aber hier hat es sogar eine Strasse die mit Bewiligung befahren wird und Fahrrad wäre auch kein Problem gewesen. Wir endecken in den Büschen nach ca 15 minuten die Ersten Pferde und Pirschen uns an, so gut es mit unseren Singenden mädel und eine hypeligen Pferdenarr geht. Aber sie haben keine Angst, also die Pferde und wir können sie beobachten. Dabei ein sehnlichst Gewünschtes Fohlen für Fenya.
      Wir gehen weiter, da schon wieder Pferde, da vorn sprigt eines überraschenderweise aus dem Wald. Immer wieder treffen wir auf Pferde, die meisten etwas absseits des weges. Wir schleichen uns an Beobachten und gehen. Anfassen lassen sie sich nicht.

Ausserdem kreuzen wir alte Steinhäuser, die wir leider nicht wissen für was sie genutzt werden oder wurden aber anscheinend legen sie hier häufger Tiere zum Sterben hin denn nebst Knochen gibt es noch Hörner von Ziegen, etc.
      Und wir finden eine Schlangen haut, keine Panik, in Sardinien gibt es keine Giftschlangen.

Der ausflug ein erfolg und am Ende treffen wir noch eine Herde Pferde die nicht vie Giara sind sondern anderen die wohl jemandem gehören. Die wollen dann auch gestreichelt werden.

Ein rundum wunderschöner ausflug, mit schönen Tieren, vielen Insekten und wunderbarern Flora und Fauna und einer herrlichen Sonne.

Die Nacht war jedohc eher schlimm für uns. Es Windete sehr stark und wir hatte teils echt resprekt das es uns umkippen könnte. Doch wir könne im Dunkeln mit dem Wind nicht vom Plateu runter und Wind geschützt stehen geht hier auch nicht. Wir überstanden die nacht, einfach müde

Gesturi