Italy
Statua di Re Carlo Alberto

Piovere tutto il giorno

March 12 in Italy ⋅ ☀️ 17 °C

De zon schijnt weer, maar de afgelopen dagen regende het eigenlijk zoals in Nederland deze winter: non stop. Geen zonnige Rome-wandelingen dus, maar thuis een beetje aanklooien. Ik denk niet dat wij eerder zo’n weekend hadden, dus stiekem was dat best fijn. Voor een dag.

Op zaterdag gingen we naar zo’n overdekt winkelcentrum, net als de rest van Rome. Het was dus druk, maar de supermarkt maakte een hoop goed. Zie hieronder.

Ook aten we hier en het meest briljant in Rome is Aperativo. Je koopt voor 8 euro een drankje (Aperol Spritz bijvoorbeeld) en krijgt er dan een plateau met hapjes bij. En dan niet twee bitterballen en een stukje kaas, maar veel. We zijn immers in Rome. Ik ben vergeten een foto te maken. Uiteraard.

Dan nog de beloofde supermarkt. Boodschappen zijn hier - op een aantal vlakken - een stuk duurder dan in Nederland. Fruit bijvoorbeeld, groente vaak ook, vleesvervangers en zeker ook alles wat niet in Italië wordt gemaakt: zoals wraps, havermout, kruiden en bonen (drie euro voor een potje soms). Wijn is goedkoper. Dat helpt een beetje. Helemaal erg zijn de ‘menstruatiekosten’. Tampons worden hier amper gebruikt en kosten voor een doosje met 16 stuks minstens 3 euro. Ibuprofen (kramp mannen): 8,90 euro. Je kunt je voorstellen dat ik briesend rondliep toen ik iets moest kopen en hier achter kwam. Volgens de Lange Italiaan is het hier normaal om maandverband te gebruiken. Ik moet er niet aan denken. In deze supermarkt vonden we de beste prijzen tot nu toe voor boodschappen. Niet voor de tampons helaas.

Het waren een paar lastige dagen. Ik mis af en toe het Nederlandse ritme, het gemak van overal heen fietsen en kletsen met vriendinnen. Gelukkig is er tegenwoordig FaceTime.

De lessen Italiaans gaan vooral over werkwoordsvervoegingen en die zijn allemaal verschillend, dus moeten echt geleerd worden. Stampen is nooit mijn kerncompetentie geweest. Nog twee dagen les tot mijn mini-break vanwege een reünie in Napoli van Michèles werk. Dan verblijven we drie dagen in de stad van Gomorra.

Statua di Re Carlo Alberto