Satellite
Show on map
  • Day 5

    So far, so good!

    December 15, 2016 in India ⋅ 🌫 21 °C

    Gister zat ik in de avondtrein van Agra naar Jhansi en had in deze uren tijd voor een korte reflectie :).

    De afgelopen dagen waren een waanzinnige kennismaking met India. De Indieers zelf zijn opmerkelijk vriendelijk en behulpzaam. En nieuwsgierig. Het contrast is groot in dit land, op allerlei fronten. Veel indrukken, veel geluid en diversiteit. Tijdens de kilomters spoor zie je Indiers in armoede en vuilnis leven. Ik heb het gevoel al weken weg te zijn.

    Eén les is al snel duidelijk: India laat zich niet plannen. Een chauffeur die niet komt opdagen bij de airport arrival, een trein met 11 uur en 55 minuten (!) vertraging en twee uur wachten voor een ATM-pintransactie. Het reizen door India vraagt flexibiliteit, een open mind en "go-with the flow" mentaliteit (loslaten). Als je dat kan toelaten is het fantastisch. In india is het geen moment stil en worden je zintuigen maximaal geprikkeld. De geuren, de kleuren en het eindeloze en continue getoeter gaan door tot de in de dorms/guesthouses, naast het gesnurk van andere backpackers ;). Oordoppen zijn een must.

    Delhi, waar ik de eerste dagen verbleef, is omvanrijk, relatief modern, lastig te begrijpen, veel contrasten, mooie bezienswaardigheden. En er is veel smog. Dat laatste merk je na een paar dagen aan je luchtwegen. Ik verbleef in een leuk hostel. Andere reizigers ontmoeten, zien komen en gaan, tips en informatie delen, samen wat eten etc. Daarnaast ook zelf de stad verkennen, met de metro reizen, boodschappen doen en door Old-Delhi struinen.

    In Agra stond het bezoeken van de Taj centraal. Omstreeks 6:30 AM sloot ik aan in de rij bij de toegangspoort met een handjevol andere bezoekers. Veel ruimte, prachtige uitzichten en magische marmerkleur. Met muziek op heb ik een tijd lang rondgedwaald. In de middag het Agra Ford bezocht en mij in een hectische rit met de auto-riksja naar de Taj vanaf de rivier-zijde laten rijden. Prachtig.

    De straten zijn over het algemeen chaotisch en in het verkeer geldt het recht van de sterkste. Dieren (honden, koeien, soms apen), voertuigen en mensen gaan in drukke gebieden kris-kras door elkaar en ontwijken elkaar om de paar seconden. Het is oppassen waar je loopt, in sommige gebieden ook voor de uitwerpselen van koeien (en Indiërs).

    Het verkrijgen van cashgeld is momenteel een uitdaging. Er zijn in de steden maar enkele ATM's zeer beperkt open. Het maximale opnamebedrag is per transactie 2000 rupees/25 euro en de gemiddelde wachttijd bedraagt 2 uur. Bij een drietal ATM's heb ik de afgelopen dagen met twee passen meerdere keer cash kunnen opnemen. Dat is fijn voor mijn cashflow maar de Indiers achter in de rij worden niet blij met meerdere transacties. Als je eindelijk aan de beurt bent doe je 'als toerist' maar even alsof je neus bloed. Voorlopig heb ik genoeg cash. Meerdere reizigers die ik onderweg sprak hadden geen of te weinig cashgeld. Ook zijn er minder toeristen dan normaal in de plaatsen waar ik nu verblijf.

    Een voorbeeld van hoe dit soms gaat: twee dagen geleden liep ik in de avond richting het hostel en zag aan de lange rij dat er net een ATM was geopend. Ik had het cashgeld niet perse nodig maar niemand weet wanneer een volgende ATM vrijkomt. Bij het observeren van de lange rij zag ik toevallig een aantal reizigers redelijk vooraan naast de rij Indiërs wachten. Daar bleek dat een Indiër een aantal toeristen halverwege de "ladies line" liet aansluiten. Ondank dat niet alle Indiers hier blij mee waren kon ik ook snel aansluiten. De wachttijd in een groep schreeuwende Indieers was alsnog 1 uur maar als je eenmaal aan de beurt bent - met 10 dringende Indieers meekijkend langs je zij, voelt het als een overwinning. Het is een hele beleving. Daarna nog een biertje op een dakterras met een Amerikaan die ook in de rij stond en ik mee aan de praat raakte. Dit soort situaties schept een band ;). Go with the flow!

    Eten is heerlijk en relatief goedkoop. Avondeten is omgerekend 2 euro, een ontbijten is 1 euro. Een fles water of blikje cola kost 25 eurocent. Voor overnachtingen in hostels of guesthouses betaal ik gemiddeld 5 tot 8 euro per nacht.

    Ik verblijf nu in Orchha en reis verder naar Khajuraho. Beide plaatsen zijn kleinschaliger en primitiever dan o.a. Agra en Delhi. Vanuit Khajuraho reis ik richting Varanasi, een van de oudste steden ter wereld en de meest spirituele stad van India.

    P.s. - tijdens het reizen borgt Danielle normaal de belangrijke documenten, tickets etc. Het is even dus inkomen voor mij ....en door mijn soms wat chaotische manier van handelen heb ik de eerste dagen wel tien keer gedacht dat ik iets kwijt was (wat niet het geval was), ben ik al een aantal keer in de 'ladies line' of op een 'ladies place' beland, mijn schoenen per ongeluk op een heilige tempel vloer gezet, metro die verkeerde kant op ging en was ik mijn tandenborstel van huis vergeten. Een leuke spiegel :).
    Read more