Drie dagen Ulaanbaatar

September 22, 2018 in Mongolia ⋅ 🌬 5 °C

Na een week in de Gobi verblijven we nog drie nachten in de stad Ulaanbaatar. Waarvan twee nachten in een ander onderkomen omdat er geen plek meer was in het eerste hostel.

Door een taxi worden we afgezet in de buurt van het nieuwe verblijf. Na een zoektocht van drie kwartier en wat hulp van een vriendelijke Mongoolse vrouw in nabijgelegen office center worden we naar een flat geleid waar we al eerder stonden. Nu wel met succes. De deurbel bleek al een tijdje niet te werken.

Het nieuwe onderkomen is gelegen op de 10e verdieping van een flatgebouw, heeft drie slaapkamers, gedeelde badkamer en fulltime housekeeper. Althans, 's middags komt haar moeder langs om alles schoon te maken en op te ruimen en 's avonds komt haar vriend op bezoek. Tussendoor kijkt ze Netflix. Ze heeft geen idee wanneer we vertrekken en als advies naar het treinstation tipt ze ons 'at least' anderhalf uur van te voren te vertrekken. We bereiken het station uiteindelijk binnen een kwartier en zijn om 6:15 op het station.

Het onderkomen komt goed uit want ik had dit weekend wat last van een Mongools buikgriepje. Gelukkig gaat het herstel vlot.

We ontbijten samen, koken en relaxen. Een bijna eigen plekje met uitzicht over de stad voelt even als ware luxe. Hoe mooi kan het zijn, voor $15 per nacht, dezelfde prijs als twee bedden in de dormroom met wiebelende houten stapelbedden.

Met VPN en offline map app, Engelse routebeschrijving, voorraad eten en opgeladen powerbank op zak vertrekken we voor het laatste deel van de Trans Mongolië Express. Een treinreis van 32 uur naar Beijing. Ik kijk er naar uit.