Welcome Myanmar (Birma)

October 29, 2018 in Myanmar ⋅ ☁️ 31 °C

Het is fijn om weer in een primitiever land te reizen. Primitiever reizen betekent verwondering en verwondering is voor een reiziger het mooiste wat er is. Myanmar is zo'n land om je te verwonderen.

Het contrast met China wordt scherper. We ervaren kleuren, diversiteit, kinderen, handeltjes, nieuwsgierigheid, glimlachen en hele vriendelijke mensen. Een land die haar deuren pas een aantal jaar voor toeristen heeft geopend. En een land met nog steeds actuele ethische conflicten en religieus geweld. Deze gebieden zijn voor toeristen niet toegankelijk.

We starten de reis in Yangon in het zuiden van Myanmar. Met een gevoelstemperatuur van dik 40 graden verkennen we de stad maar is het eigenlijk te warm om veel te doen.

We bezoeken o.a. de rivier, parken, gaan met de een trein de stad rond en betreden de Schwedagonpagode, die met 50.000 kilo bladgoud één van de belangrijkste boeddhistische bedevaartsoorden ter wereld is. De zichtbare aanwezigheid van monniken in het straatbeeld is bijzonder. Zowel jong als oud lopen ze in gewaad én regelmatig ook langs de deuren voor o.a. voedsel.

In Myanmar is 90% van de bevolking is boeddhist en een derde deel van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Er ziin Invloeden van onder andere India en Groot Brittannië. We ontbijten (uiteraard) elke dag warm en soms met een Indiase thali.

De Birmese valuta bestaat uit briefjes van o.a. 1.000, 5.000 en 10.000 die we vervolgens omrekenen tot (euro) centen. Een banaan kost omgerekend 0.10 eurocent, verpakt wit broodje in supermarkt: 0.15 eurocent, treinkaartje onbeperkt reizen rond de stad: 0.15 cent en een bord eten 0.85 cent. De 12 uur durende nachtbus van Yangon naar Mandalay voelde met $17 ineens als een hoog bedrag. Hiervoor reis je dan wel first class in een Birmese VIP bus inclusief gordel, dekentje en snacks. Lang slapen is lastig door nachtelijke stops en hobbelige wegen.

Mandalay was lekker weer, prachtige uitzichten, elke dag een heerlijke thali's als lunch en avondeten, giechelend meiden om mijn lengte, drukke stad, sunset bij de langste houten brug ter wereld.

Na drie dagen Mandalay reizen we naar Kalaw. Dit is het startpunt van een driedaagse trekking met guide naar het Ine Lake. Maar voor we in Kalaw zijn stappen we vanavond eerst weer in de lokale VIP nachtbus. Om 's nachts ergens rond 4:00 langs de weg te worden afgezet om achterop twee motorbikes onze weg naar het hostel te vervolgen.