Satellite
Show on map
  • Day 121

    Eilandhoppen en NYE in Thailand

    January 1, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

    HAPPY NEW YEAR! Alle goeds, gezondheid en inspiratie voor 2019! Het nieuwe jaar begon voor mij in korte broek aan het strand, met zon, zee en vuurwerk.

    Ongeveer week geleden stapte ik in Bangkok met gedachtes als 'stop de tijd' en 'ik wil niet weg' in de nachtbus voor een zestien uur durende reis naar Koh Lanta, een eiland in het zuiden van Thailand. De geplande drie dagen in Bangkok werden er vijf en vijf werden er uiteindelijk tien.

    Travel goes on.... Bangkok was fijn en comfortabel. Met drie dagen kerstdiner, waaronder Thai hotpot en de avond voor vertrek een cocktail in een skybar op de 49e verdieping van het Marriot hotel. Het is grappig om als backpacker een luxieus hotel binnen te stappen. Het uitzicht op de rooftop was adembenedemend en door de cocktail langzaam te drinken kon ik zowel zonsondergang als avondscene bekijken. Top of the world gevoel zo hoog boven de stad.

    Een dag later vertrok ik 'op budget' richting Koh Lanta. Door drukte in het hoogseizoen kon ik geen comfortabele nachtbus meer boeken en dat betekende 11 uur in een bus met te kleine stoelen voor deze lange Nederlander. Een nacht zij aan zij, arm tegen arm tegen een Thai aan op een stoel waarbij de hoofdsteun zich ergens tussen mijn schouderbladen bevond :-). Niet gek dat ik als enige westerling in de bus zat om deze reis af te leggen. Na elf uur kon ik de bus uit en overstappen op een mini bus voor de laatste drie uur. Het is niet ideaal maar het einde van zo'n busreis komt vanzelf naar je toe, zo denk ik dan maar. Je went eraan. Voor omgerekend twintig euro aan vervoerskosten liep ik een dag later 1000 km zuidelijker op een prachtig strand en zag ik de zon achter de horizon verdwijnen.

    Op Koh Lanta genoten van het strand, het blauwe water en de sunsets. Per scooter het eiland- en per boot een paar omringende eilandjes bezocht en over het strand hardgelopen. En toen was het ineens oudjaar.... Toch speciaal met een temperatuur van 31 graden.

    Op oudejaarsavond besloot ik rond 21:00 per tuktuk naar een strandbar te gaan waar een aantal solo reizigers van Tripadvisor (forum) zouden zijn om het nieuwe jaar in te luiden. Je kent elkaar niet, maar het voelde goed. Zo'n twaalf mensen hadden zich al verzameld waar ik als een van de laatste aansloot. Omringd door honderden vakantiegangers, vuurwerk en strand gingen we met ons gezelschap feestend het nieuwe jaar in. Toen de zon opkwam en het hostel het ontbijt al begon klaar te maken ben ik maar mijn bed ingedoken....

    In Nederland zijn we vaak weken van te voren bezig met invulling van oud en nieuw, wat veelal in vaste - vrij besloten setting wordt gevierd. In Koh Lanta leerde ik deze mensen twee uur voor 0.00 kennen en werd het een avond met een gouden randje.

    Zo zie je maar. Mooie momenten ontstaan vaak spontaan. Ook al ken je niemand op een onbekende plek ergens op de wereld, het komt altijd wel goed. Ook als het niet goedkomt. Vertrouwen hebben, niet alles plannen en go with the flow.

    Om het jaar 2018 reizen af te sluiten onderstaand nog een rijtje reisstatistieken over het afgelopen jaar, 4 maanden reizen :-) Thanks all!

    - Aantal reisdagen: 114
    - Aantal kilometer afgelegd: 26.100 kilometer
    - Aantal landen bezocht: 6
    - Aantal hostels verbleven: 25
    - Aantal bedden geslapen: 39 (excl. nacht-treinen en bussen)
    - Aantal keer couchsurfing: 2
    - Aantal keer in een tent: 6
    - Aantal treinreizen: 11
    - Aantal busreizen: 18
    - Langste treinreis: 74 uur (Moskou - Irkusk)
    - Langste busreis: 11 uur (Thailand)
    - Dormkamer met meest aantal bedden: 12
    - Hardste dormsnurker: Beheeve hostel in Hyderabad - ben ik maar op de gang gaan liggen
    - Aantal defecte zaken onderweg: telefoon en e-reader - beide vervangen in India
    - Aantal foto's systeemcamera: 7.485 (excl. telefoon)
    - Kilogram backpack: 13.8
    - Avontuur: mountainbike in Myanmar waarbij ik de afstand en hoogtemeters onderschatte, op heetst van de dag geen zonnebrand bij me had en de trapper defect raakte onderweg. En ook wel de € 2k bankafschrijving in Hong Kong, een uur voor vertrek
    - Beste metrosysteem: Moskou
    - Meeste verwondering: Calcutta
    - Indrukwekkend: het nomadenleven in Mongolië en mensen die langs een treinrails leven in Indiase slum
    - Goedkoopste maaltijd: 0.28 eurocent (Myanmar)
    - Duurste maaltijd: 4 euro (China)
    - Goedkoopste streetfood: 0.060 cent (India) - minder dan een eurocent
    - Beste streetfood: Thailand
    - Grootste porties eten: Mongolië
    - Mooiste uitzicht: sunset over de Khongor Sand Dunes in Gobi Desert, Mongolië
    - Mooiste skyline: Hongkong
    - Aantal keer zelf gekookt: 6
    - Aantal keer kleding laten repareren: 5
    - Aantal keer onveilig gevoeld: 0
    - Aantal keer bestolen: 0
    - Aantal keer gescamd: 0
    - Aantal keer ziek (koorts icm buikklachten): 3, waarvan twee keer in India
    - Zorgkosten: tandarts in China en hospital/medicijnen in India
    - Gemiddelde temperatuur van de laatste twee maanden: 32 graden
    - Wekker: geen - althans zo min mogelijk
    - Gemiddelde tijd uit bed: 8.45
    - Voorkeur stapelbed boven of onder: onder
    - Handigste reisaankoop: 4G simkaart in India
    - Aantal vriendelijke ontmoetingen: ontelbaar
    - Favoriete reisitem: Bose In-ear oordoppen met noise cancelling
    - Favoriete reiskledingstuk: Icebreaker merino wool T-shirt
    - Aantal dagen geen alcohol: 35 (Myanmar - India)
    - Belangrijke inpak-les: alles is overal wel ergens te verkrijgen en hoef je dus niet van te voren mee te nemen
    - Moeilijkste: weer op pad gaan vanuit een plek en mensen waar je het leuk hebt
    - Steeds minder: een strakke planning
    - Respect: mensen in minder ontwikkelde landen zoals India en Myanmar - waar grote groepen zonder vangnet voor zichzelf zorgen ipv maandelijks een salaris. Je moet wel, anders hebben jij en je gezin geen onderdak en eten
    - Veranderd: perceptie op tijd. Niet alleen hoe waardevol tijd eigenlijk is, je kan het niet bijkopen en het leven heeft een deadline. Hoe weinig vrije tijdje eigenlijk maar hebt als je fulltime werkt. Maar ook de perceptie van reistijd. Waar in Nederland een comfortabele autorit van een uur als ver wordt ervaren, je daarvoor niet zomaar op visite gaat, draai je op reis je hand niet om voor een rit van 12 uur per bus over hobbelige weg. Ik hoop dat ik daar iets van kan vasthouden na mijn reis. Het is mindset, omdat je in NL kleiner denkt  en het feit dat je door andere zaken minder tijd hebt
    - Reisvoornemen 2019: less is more, go with the flow en niet te klein denken
    - Bijzonder: de vrijheid en de mogelijkheid om zo van het ene naar het andere land te kunnen reizen en voor lange tijd in de reismodus te blijven. Dat je vanuit Myanmar naar India reist en na een reisperiode daar nog dezelfde avond in Bangkok land voor een nieuw avontuur is geweldig. Geeft me soms echt kippenvel
    - Aantal indrukken en ervaringen: ontelbaar!
    Read more