• Day 175

Kilometers door het Zuidereiland

February 24, 2019 in New Zealand ⋅ 🌧 14 °C

Na een wandeling zit ik met een kop thee en muts op naast de campervan in het Fiordland National Park. De avond valt en ik voel de koude wind over mijn gezicht blazen. Omringd door groen, bomen vogel- en riviergeluiden, sandflies, bergtoppen en een vallei waar de wolken, langzaam in zakken.

Deze avond staan we op een DOC campground met een klein aantal plekken, middenin de natuur, geen telefoonservice, geen faciliteiten, geen receptie en geen voorzieningen. Daniëlle weet dat ik dit fijn vind en past zich samen met mij aan naar de maatstaven van dit basic level. Want dat is het. Basic...

Anderhalf uur doen over het bereiden van eten op een pit door de harde wind, een strandlaken als windscherm, afwassen in een koude bak water, sandflies en met drie truien de campervan. Leven in het primitieve, de rust en vooral in het moment.

"Een paard zadelen tijdens een ijskoude Noorderwind is geen hoogstaand werk maar het houdt de geest bezig en in evenwicht. En als het heden alle aandacht opslokt, wie kan zich dan nog storen aan de toekomst?" Robert Louis Stevenson. Zo is dat.

Ongeveer drie weken geleden vertrokken we na de heerlijke tussenstop in Wellington per ferry naar Picton en daalden we via de West-kant af richting het Zuiden van het Zuider eiland. Het Zuidereiland dat al in 1642 werd ontdekt door de Nederlandse zeevaarder Abel Tasman.

We reden langs de wijnvelden rondom Nelson, zagen de uitgestrekte stranden bij de Golden Bay en Cape Farewell, de gletsjers met regenwoud bij Frans Jozef Glacier, de Fjorden, zeeleeuwen en ongerepte watervallen bij de Milford Sound, bossen rondom Victoria Forrest, het International Space station (ISS) boven Lake Tekapo in de ruimte zweven, turquoise gletsjermeren bij Lake Pukaki en prachtige uitgestrekte grasheuvels van Queenstown, Wanaka tot alle de uithoeken rondom Akaroa. De lijst is lang en het was veel moois...

In zes weken hebben we 5800 kilometer met Robbie de campervan door dit land gecruised. Onze keuken, lounge en slaapplek in één. Meer dan 35 dagen op de achterbank overnacht. Veel hikes gedaan, geleerd, boeken gelezen en reisherinneringen over favoriete eetstalletjes in Azië opgehaald. Daar ook regelmatig samen naar terugverlangd. Robbie de campervan... met de uitschuifbare keuken, dunne schuimmatras op de achterbank en de technische (on)eigenaardigheden.

In de laatste twee weken kwamen we tot de ontdekking dat de uitschuifbare daktent van de campervan eigenlijk wel erg handig was en die vinding leverde ons een verdubbeling van de binnen- en slaapruimte op. Daardoor ook meer doorslaap slaapuren. Hoe mooi kan het soms zijn....

Helaas hadden we ook een financiële tegenvaller. Een keer achteruit rijden op een parking was een ongelukkige: forse schade op twee plekken. Een lage formatie rotsblokken was niet zichtbaar in de spiegels en voor de parkeersensor. Zo verspilde we binnen een paar seconde heel onschuldig een enorm bedrag. Pijnlijk... en het (eigen) risico van het vak.

Nieuw Zeeland zal ik herinneren als een land met diversiteit aan natuur, wisselend weer, koude avonden, slingerende eenbaanswegen, dorps, ontelbare hikes, georganiseerd, Spacewagens en Jucy campers, compact, heldere wateren en een pallet aan kleurencombinaties. De zachtheid van de landschappen is op een aantal plaatsen echt schilderachtig mooi, op ieder detailniveau.

Aan de andere kant voelde NZ anno februari 2019 en met onze route ook regelmatig Europees toeristisch, tour georiënteerd en hutje mutje op campsites, wat voor ons het loskomen en beleving soms beperkte. Het contrast met Azië is groot. Een eventuele volgende keer zou ik hier meer off the beaten track en in het shoulder season reizen.

De reis door NZ sluiten we af in Christchurch. Met een langverwacht kaasplankje, rode Vino en 1200 foto's van de landschappen. Ervaren op de bank in een Airbnb weer even het zondagochtend gevoel. We proosten op het leven, de reis en maken ons op voor de volgende plannen. De backpack gaat weer op onze rug. Na Nieuw Zeeland zullen Daniëlle en ik onze eigen route volgen. Niet omdat het samen niet fijn reizen is maar omdat we meer uit de reis halen als we onafhankelijk en in het moment kunnen reizen. Gaan en staan waar we willen.

Waar zullen we belanden... ? Alle opties waren de afgelopen weken open. Google Flight explore is regelmatig geraadpleegd...

Mijn volgende reisplan vergde de afgelopen tijd niet alleen het boeken van een vliegticket maar ook strak planwerk, bijna een soort van projectmanagement. Niet ideaal als backpackend reis maar wel nodig om dit stuk route te kunnen realiseren....

Bedankt voor jullie betrokkenheid en leuke reacties.
    Reisgroet uit de KIWI Country!

Voor een selectie van meer schilderachtige plaatjes van the South Island, klik hier: https://www.flickr.com/gp/157327784@N03/j108ZC