Satellite
Show on map
  • Day 328

    Hoofdstad Quito + Ciudad Mitad del Mundo

    July 27, 2019 in Ecuador ⋅ ⛅ 18 °C

    Quito is de hoofdstad van Ecuador en telt 3.5 miljoen inwoners. De stad stretcht 45 kilometer lang tussen vulkanen en het prachtige Andes gebergte.

    Quito kent veel historie en cultuur. En met name in het historische centrum is bijzonder stijlvol. Het centrum is nog geheel in tact en al in de jaren 70 uitgeroepen tot werelderfgoed.

    Als je de reisadviezen over Quito (en eigenlijk heel Ecuador, volgens het ministerie van Buitenlandse zaken) leest is er veel te doen, maar moet je ook op je hoede zijn. Een typische Zuid Amerikaanse stad met al zijn contrasten. In de lokale bus op weg naar Quito, waar ik als enige toerist in zat, werd ik al gewaarschuwd om mijn tas dichtbij me te houden.

    In de praktijk heb ik in Quito alleen maar het tegendeel ervaren. Je moet als toerist, vooral buiten gebaande paden en in de avond niet naïef zijn, maar als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt geen reden om je zorgen te maken. Gebruik je common sense, spreek met locals en je ziet en voelt welke gebieden fijn zijn en niet zijn. Al heb je nooit zekerheid... ook niet in Nederland.

    Aangekomen Quito reis ik vanuit het centrale busstation per Uber naar mijn hostel. Met als chauffeur een Venezolaanse man, voormalig buschauffeur en twee jaar geleden gevlucht uit zijn land. De uitwerking van de humanitaire crisis in Venezuela zie ik al heel mijn reis in Zuid Amerika in de praktijk.

    Uiteindelijk ben ik meer dan een week in Quito verbleven. Een luxe voor op reis. De lijst van Matthew met '20 Things to do' grotendeels afgewerkt. Ik struinde door het historische centrum, bezocht kerken, dronk koffie in lokale tentjes, zag de wisseling van de wacht bij het paleis, beklom vulkanen in de omgeving en maakte uitjes.

    Een bezoek aan Mitta del Mundo, het historische en middelpunt van de aarde. De equator line. Een plek met monument en een museum, in de jaren 1870 is aangelegd. Met betere techniek bleek de exacte lijn overigens op 200 meter van het monument te liggen en er is nu dus een historische en nieuwe lijn. Beide bezocht.

    Verder twee prachtige dayhikes in de omgeving. Eén richting de top van de vulkaan Rucu Pichincha , dichtbij Quito. Een andere dag richting Cotopaxi Nacional Parc op anderhalf uur rijden van Quito. Cotopaxi is een van de hoogste actieve vulkanen ter wereld. Hiken richting de refugio en glacierlijn op 5050 meter en deels per mountainbike naar beneden. Ik heb nog overwogen om tijdens mijn tijd in Quito de summit op 5900 meter te beklimmen, maar het is momenteel niet het ideale weer hiervoor.

    De week in Quito vloog voorbij. Een mooie tijd. Wat een fijne stad. Travel goes on.... Op naar Colombia!
    Read more