Satellite
Show on map
  • Day 362

    Bienvenido Guatemala & Central America

    August 30, 2019 in Guatemala ⋅ ⛅ 25 °C

    De weg richting Europa is ingezet. Althans met een omweg via Midden Amerika. Bienvenido Guatemala!

    Guatemala stond eigenlijk niet op mijn lijstje maar kwam in mijn vizier nadat ik een foto van de 2-daagse vulkaanbeklimming Acatenango zag. Dat triggerde me en liet me niet los. En toen ik me verder ging inlezen over backpacken in dit land kreeg ik het niet meer uit mijn hoofd. Dat wil ik ervaren...

    Het land is authentiek, heeft hike mogelijkheden, historie, cultuur, streetfood en is door het laagseizoen niet overlopen door toeristen.

    En waarom minimaal een jaar wachten tot eventuele 3 weken vakantie (wat klinkt dat ineens kort) als ik nu ook de gelegenheid heb. Dan kan ik tegen die tijd weer een andere kant op. Het grootste voordeel van een lange reis.

    Na een fantastische maand in Colombia en 6 maanden heb ik Zuid Amerika definitief achter me gelaten. Van te voren niet verwacht hier zo'n lange tijd te reizen.

    Mijn laatste reisbudget uitgegeven aan een ticket naar Guatemala. Van Zuid naar Midden Amerika....

    Na een vlucht van 3 uur landde ik in Guatemala City. Op een uitgestorven vliegveld. Een uur wachten om een taxirit naar Antigua met twee andere backpackers te delen. Guatemala City wordt door het merendeel van de reizigers overgeslagen. Er is niet veel te doen en in een aantal gebieden onveilig. Wat blijkt als we de stad uit langs winkels rijden die bewaakt worden door bewakers met een shotgun.

    Antigua ligt op een uur rijden en is een stijlvolle koloniale stad omringd door (actieve) vulkanen. Pittoresk, veilig, comfortabel en veel restaurants, hotels, hostels en koffietentjes. Een plaats waar toeristen graag neerstrijken. Tevens de uitvalsbasis van andere gebieden in Guatemala.

    Na 6 maanden is de rijst, chicken en papas menu del dia's uit Zuid Amerika vervangen door meer spicy food en onder Mexicaanse invloeden. Taco's, tortilla's, guacamole.... Het is fijn... De invloeden van de Latijns- en Noord-Amerika komen hier samen.

    Ik struinde door de stad, bereidde me voor op een tweedaagse vulkaan-hike en maakte kennis met de zogenoemde 'Chicken bussen'. In heel Guatemala rijden ze. Alles gaat mee, binnen en op het dak. Opgekocht tweedehands schoolbussen uit de Verenigde Staten die hier dienst doen als openbaar vervoer. De Guatemalees is klein van formaat en past perfect in de krappe banken. De bussen worden volledig volgeladen, zijn fraai opgepimpt met kleuren en lichten en soms nog in originele gele staat met 'School bus' op de voorkant.

    Het geeft het straatbeeld en land letterlijk kleur.
    Ik kijk uit naar meer...
    Read more