Bali

August 19, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Fyra dagar spenderade vi på Bali, närmare bestämt Canggu i södra Bali. Det var inte riktigt vår kopp te, alldeles ”för mycket” av allt, turister, klubbar, restauranger… det fanns inte en fläck i typ hela området vi rörde oss där det inte var bebyggt. Vi pratade med några lokalbor som berättade att när de var unga (ca 30 år sen) var hela området bara djungel, vilket det inte fanns ett spår av nu. De berättade hur mycket det saknade det, väldigt sorgligt.

Vi bodde i alla fall trevligt på Ary Guest house, och det var lite spännande att se hur det kan vara.

Vi spenderade dagarna på stranden i närheten där vi bodde, vi vandrade längs hela Canggu och Seminyaks stränder, och testade flera olika mysiga strandbarer och restauranger. Första dagen hängde vi nästan hela dagen på en strandbar som hette The Moon Bar. Väldigt enkelt, men så trevligt. Där kostade två strandsängar kostade 100 000rp (typ 70kr) motsvarande på den flådiga strandklubben bredvid kostade 16 miljoner rp (typ 11 000kr). Samma dag åt vi på en restaurang, Synkonah, där vi åt magiskt god mat, och drack fantastiskt goda Espresso Martini.

En dag hyrde vi en vespa och åkte runt till flera stränder längs hela södra snurpen av Bali. Vi hittade ett par favoriter, tex Thomas Beach och Belangan Beach. I Nusa Dua gick vi runt längs Nusa Dua Beach, där det fanns en otroligt flådig resort, Melia Bali, där vi drömde om att vi ska bo någon gång när vi är gamla och rika. Det såg fantastiskt mysigt och genuint ut, samtidigt som det var väldigt lyxigt. Överallt, även i detta mer lyxiga område, påminns man dock om hur mycket pandemin påverkat. Överallt ser man resorts och hotell som verkar har lagts ner nyligen, bungalows som tydligt är övergivna, men ännu inte helt överväxta, så typiskt för typ 1-2 år sen.

Joel körde oss i alla fall säkert runt i den helt galna trafiken. Framför allt så otroligt mycket trafik, både vespor och bilar, som behandlar körfiler väldigt styvmoderligt. Vesporna knör sig förbi bilarna på alla möjliga och omöjliga sätt, och det är lite… snabbast går först-mentalitet.

Nu har vi i alla fall tagit oss till den mindre systerön till Bali, Nusa Lemobongan där vi trivs såå bra. Såhär i efterhand skulle vi nog har researchat lite mer, och försökt hitta de lite mer dolda pärlorna, troligtvis i norra delarna av Bali. Men nu vet vi det till nästa gång!