Nusa Lembongan

August 26, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Efter några dagar i ett extremt busy Bali så tog vi alltså färjan över till Nusa Lembongan, en liten plutt-ö ca 30 minuter med speedboat från Bali. Ön är verkligen liten, man åker runt hela på bara någon timme, och sitter ihop med en ännu mindre ö, Nusa Cenenigan, med en känd liten bro, ”the Yellow bridge”. Det finns inga bilar på ön, utan man tar sig runt med vespa eller cykel.
    Vi hyrde en vespa direkt när vi landat på Mushroom Bay, eftersom vi behövde ta oss till vår strand, Jungut Batu. Det var en spännande tur, vi trängde alltså in oss och våra två ryggsäckar på en vespa och tog oss ca 15 minuter över ön. Gick oväntat bra, trots vindlande vägar och branta backar.

På Lembongan tog vi det ganska lugnt, samtidigt som vi gjorde en hel del. Vi gjorde flera heldags-strandhopparturer, då vi på små grusvägar letade oss fram till en massa kända och mindre kända stränder och sevärdheter på öarna. En av favoriterna var The View Day Club på Cenenigans högsta punkt. De hade en härlig infinitypool med utsikt över Lembongan och sundet emellan de två öarna. Tyvärr var både mat och dryck där dyrt, så vi stannade bara någon timme eller så.
    En annan favorit var Mahana Point, också på Cenenigan, där vi åt lunch två gånger, som låg dramatiskt vackert högt uppe på en klippa. Där njöt vi av resans hittills bästa Mie Goreng (Fried noodles) och en öl samtidigt som enorma vågor kraschade in under oss - mäktigt!
    Andra häftiga platser var Devils Tear och Blue Lagoon där naturen bildat enorma klippväggar med grottor där vågorna och klipporna skapar ett häftigt skådespel. Makalösa färger på vattnet och naturliga infinitypooler som bildats på de platta klipptopparna. Vågorna pressas ihop och blir riktigt höga och dramatiska.

Vi bodde fint på stranden med flera trevliga restauranger och barer runt oss. Bredvid oss hade vi tex Lindas Bar där vi drack riktigt goda drinkar! På vårt hotells restaurang hade vi tyvärr sämre upplevelser, vi åt bland annat tonfisk som var totalt överstekt, och pizzor som måste ha varit fryspizzor.

Efter påtryckningar från Joel, som redan har dykcertifikat, så bokade vi ett provdyk för Jojo för att se om hon gillade det. Vi gjorde dyken på French Kiss Divers som låg nära vårt hotell. Joel gjorde ett refresher-dyk eftersom det var så länge sen han dök sist (2017). Jojo fick först testa i en pool tillsammans med andra nybörjare, liksom lära sig hur man gjorde, vilket gick bra. Under tiden som vi var i poolen började dock helt plötsligt hela ön att skaka - en jordbävning!! Den visade sig ha epicentrum ca 60 km utanför Denpasar på Bali, och mätte 5.5 på richterskalan. Ingen skada på hus tack och lov!

Dagen efter åkte vi ut för provdyk ute i havet, vid Crystal Bay och Manta Point. Så häftigt! På Crystal Bay såg vi flera sköldpaddor, och innan vi hoppade i vattnet - delfiner! Sen tog vi oss till Manta Point, en fantastiskt vacker tur. Manta Point ligger utanför Nusa Penida, och kustlinjen på väg dit var bara helt otrolig, Joel var helt överväldigad. På Manta Point såg vi hur många enorma mantarockor som helst, så häftigt!! Dyken gick bra, och jag (Jojo) tyckte det var både lätt och roligt. Så pass att jag bestämde mig för att fortsätta och ta Open Water dykcertifikat! Det innebar att dagen fortsatte med mer övning i French kiss Divers träningspool. Dagen efter gjorde vi två fantastiska drivdyk, där man helt enkelt åker med strömmen längs med revet. Första stället hette Toyapakeh, där vi bland annat såg sköldpaddor, skorpionfisk och en massa olika fiskar och koraller, och därefter SD Point, som också bjöd på ett fantastiskt fisk- och koralliv. Dagen fortsatte sedan med teoriprov för mig, vilket jag klarade, 47 av 50 poäng, vilket innebär att jag klarade och fick mitt dykcertifikat! Woho!

Dagen efter var sista dagen, och vi tog det lugnt på stranden innan vi åt lunch på Mahana Point innan vi tog oss till norra delen av Lembongan där vi åkte på en tur mangroveträsket som finns där. Vi åkte på klassiskt vis, i en liten träbåt som fördes fram genom träskets vindlande gångar av en äldre liten gubbe med en lång trästav. Mycket mysigt, Joel hamnade i zen-mode!

Sammantaget älskade vi Nusa Lembongan, mysigt och vackert, och fantastiskt att kunna ta sig över hela ön, inklusive Cenenigan, så enkelt och snabbt!