Gili Air

August 31, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vi ligger lite efter i postandet, men eftersom målet är en bloggpost per ställe för framtidens skull, kommer det komma lite inlägg om tidigare resemål här framöver. Troligtvis kommer vi väl ligga efter hela resan, haha. Så här kommer i alla fall några rader om Gili Air!

Från en plutt-ö till en annan, Gili Air! En av tre miniöar utanför stora Lombok, öster om Bali. Denna ö är ännu mindre, och helt platt och verkar vara i princip helt uppbyggd runt turismen. Här finns inga fordon drivna av fossila bränslen alls, här tar man sig fram med cykel, el-scooter eller häst och vagn. Vi bodde på östra, lite lugnare, delen av ön, på ett litet ställe som hette Abdi Fantastik. Här var det lugnt och för det mesta tyst, även om böneutropen från öns moské regelbundet hördes under dygnet, även klockan fyra på morgonen..! Boendet låg på ”soluppgångssidan” av ön, så här spenderade vi ofta bara förmiddagen, och tog oss sedan till andra delar av ön. Utanför oss kunde man i alla fall snorkla fint längs ett rev, även om strömmarna gjorde det lite jobbigt att hålla sig kvar. Han som oftast var den som jobbade hette Lin och var en otroligt rolig typ. Han hade en röst som Sean Banan och sa att allt var ”fantaaastic”, vi misstänkte starkt att det inte bara var tobak i cigaretterna han konstant rökte…

På Gili Air knockades vi framförallt av undervattenslivet. Vi gjorde en snorklingstur och en dyktur under vistelsen, båda helt magiska! Snorklingsturen tog oss till fyra olika snorklingsställen som alla var superfina med sköldpaddor, koraller och förstås en massa massa fiskar. På ett ställe snorklar man kring märkliga undervattensstatyer utanför grannön Gili Meno. Det är tydligen ett projekt som kallas ”Nest”, skapat av undervattensfotografen Jason DeCaires Taylor för att bilda ett artificiellt rev. Det var häftigt, men packat av snorklare, och en lång kö av folk som ville simma ner och bli fotade vid statyerna. Vi nöjde oss med att snorkla runt dem ett tag och bara titta, och fortsatte istället att titta på fisklivet runt omkring.
    På dykturen vid Turtle Heaven såg vi enormt många gigantiska sköldpaddor, och fick även se Lion fish, Scorpion fish, blåsfisk, bläckfisk, box fish, hummer etc. Så vackert, vi dök runt en stor ”korallkulle”. Enda negativa var att vi såg några snorklare bete sig riktigt illa mot en sköldpadda. Den var på väg upp för att andas och när den närmade sig ytan simmade de snabbt fram till den och en av snorklarna liksom tryckte ned den under ytan. Sen när den skulle vända och simma ner igen höll de fast den och försökte hindra den från att simma iväg. Tyvärr var vi nere på 18 meter, vilket gjorde att vi inte kunde simma till dem och skälla ut dem, men satans vad arga vi var!
    Hur som helst så var dyket i övrigt fantastiskt, och jag (Jojo) tyckte det kändes skönt att första dyket som certifierad, utan en regelrätt instruktör, gick bra!

I övrigt spenderade vi dagarna med att cykla och vandra runt på ön, äta på olika små strandbarer, dricka goda drinkar och sola i värmen. Vi provade att dricka rödvin en gång, första gången på länge, men det var riktigt otäckt, smakade som konstig saft.
    Lokalbefolkningen på ön är helt otrolig, så vänliga och hjälpsamma! När vi två gånger hade problem med vår hyrcykel så kom det fram flera människor och ville hjälpa till. Alla gulliga småbarn vi passerade ville vinka och hälsa och ja, alla var verkligen så trevliga! En kväll när vi åt middag så skulle vi ta ut pengar på intilliggande uttagsautomaten efter middagen för att kunna betala. Men när vi gick till den för att ta ut fungerade det inte, och jag (Jojo) blev typ elektrifierad i fingrarna (vilket väl var förklaringen till att det inte fungerade…), och då var det inga problem att bara betalade det vi kunde, och sen komma tillbaka nästa dag.

Hit rekommenderar vi verkligen er alla att åka, ett litet paradis!