Safari i junglen

March 13 in Nepal ⋅ 🌙 13 °C

I går, tirsdag, var den helt store jungle/safaridag 🐊🛶🐅

Vi skulle endnu engang tidligt op, for at nå dagens strabadser. På hotellet var det muligt at nyde sin morgenmad ude ved flodbreden; så det gjorde vi selvfølgelig. På den anden side af bredden gik en flok tamme elefanter rundt og hyggede sig, hvilket vi hyggede os meget godt med at sidde og kigge på. Men pludselig kunne vi også se, at der længere nede langs floden var et næsehorn! 🦏 Næsehornet var kommet fra junglen og ind til byen, hvilket angiveligt ikke sker så tit, så det var vist ren og skær held, at vi kunne drikke morgenkaffe og samtidig betragte sådan 'en tyk enhjørning' 🦄

Efter morgenmaden blev vi kørt i jeep ind i selve junglen. Her skulle vi på kanotur, hvor vi i kæmpe kanoer lavet af udhulede træstammer, skulle drive med langs floden for at betragte dyrelivet. Her så vi mange krokodiller (hold op nogle store bæster), masser sjove fugle og en enkelt abe 🐒

Efter en halv times tid på vandet, var det tid til at komme ind og gå i junglen. Her gik vi med en smadder dygtig guide, som tydeligvis kendte sin jungle og dens dyr godt. Håbet var at se en tiger, vild elefant, næsehorn eller bjørn. Ingen af delene lykkedes desværre. Men vi var lige i hælene på en tiger. Guiden opsnappede lugten af 'kattepis'; og rigtig nok fandt vi tis, som endnu ikke var fordampet, og derefter fandt vi fodspor. Vi prøvede ihærdigt (Karin var måske knapt så ihærdig) at følge Tigerens spor, men til sidst måtte vi opgive 🐅 Tilgengæld fik vi set en masse andre sjove dyr såsom aber, hjortedyr, diverse fugle og en python (død, gudskelov) 🐍

Efter en hurtig frokost, skulle vi igen ind i junglen. Denne gang skulle vi på en 4 timers jeepsafari. Her var vi smadder heldige at se intet mindre 8 næsehorn i løbet af eftermiddagen (mere end 1% af næsehornene i hele nationalparken). Desuden så vi en stor flok aber, en masse dådyr, krokodiller, flere sjove fugle mv. 😎 I jeepen fik vi os desuden et par nye veninder, Livvy og Chel fra Australien, som var et par skønne ældre damer på eventyr. Vi hyggede os gevaldigt; og vi var vist alle enige om, at turen blev liiige spændende nok, da vi på et tidspunkt kom til et område i brand (man brænder gammelt og dødt græs af, for at der hurtigere kan komme nyt friskt græs til dyrene) , og chaufføren valgte at trykke speederen i bund, og køre lige igennem, på trods af ild på begge sider af vejen 🔥 men okay, de var vist rimelig vant til det, og vi kunne se, at flere jeeps gjorde det samme; så måske var der bare os som var sarte 😅

Efter en hel dag i junglen, hvor vi konstant var på udkig efter spændende dyr, var man godt træt i hovedet. Men vi skulle liiige forbi et kulturcenter, hvor vi skulle se et show med de lokale danse; og hold nu op, hvor er det storslået, når de giver den fuld gas, og ikke skal have et par turister med på slæb 😉