Mostra sulla mappa
  • Giorno 38

På motorcykeltur 🏍️

13 aprile, Vietnam ⋅ ☀️ 34 °C

Vi har fra flere sider hørt godt om at tage på en motorcykeltur i Vietnam. Vi bookede derfor to motorcykler, som skulle køre os ca. 100 km syd for Hue ned til storbyen Da Nang. Vejen mellem de to byer er kendt for af være særlig smuk, så det virkede jo fornuftigt, at det skulle være netop her, at vi skulle prøve det der med motorcykler 💪🏻 I Hue mødte vi vores to chauffører, og de vidste lige netop hvordan, man fik plads til sådan nogle store vandrerygsække som vores bag på en motorcykel. Med oppakningen spændt godt fast og med et par hjelme på, blev det tid til at drage afsted på eventyr 🏍️

Vores chauffører indlagde nogle stop på vejen, så vi både kunne tage billeder, men de stoppede også ved nogle seværdigheder, som de mente var værd at se 📸 Turens første stop var en fiskerby ude i en lagune. Det andet stop var et frokost-stop, hvor de kørte os ud til stranden, hvor der var en virkelig god fisk- og skaldyrrestaurant placeret på stranden 🦀🐟
    Det sidste stop var 'Lady Buddha', som er en gigantisk statue (67m), placeret ved en buddhistisk pagode. Herefter kørte vi videre mod Da Nang, hvor vi skulle have en enkelt overnatning. Da vi havde nydt dagen så meget, aftalte vi at tage endnu en dag med vores to chauffører, så de kunne tage os fra Da Nang til Hoi An dagen derpå ☺️

Om aftenen i Da Nang tog vi det stille og roligt. Vi fik snust lidt til stemningen i storbyen, men derudover var vores eneste mål for aftenen egentlig at komme ud til 'Dragebroen', som er en stor bro i byen. I weekenderne spyr den nemlig ild, og det ville vi selvfølgelig gerne se! Broen spyr både med ild og vand, og man må sige, at de giver den fuld smadder med de ild- og vandkanoner. Det er ikke bare en lille fesen markering; de giver den virkelig gas. Bagefter stod man lidt tilbage med to spørgsmål: "1) Hvorfor spyr en bro ild. 2) Hvorfor spyr alle broer ikke ild!?" 🐲🔥😎

Dagen efter blev vi som sagt samlet op af vores motorcykelgutter igen. De havde lagt ruten mod Hoi An, så vi kunne besøge de største turistattraktioner på vejen ☺️ Dagens første stop blev 'Marble Mountains', som er en række marmorbjerge / grotter, som har stor betydning både for hinduister og buddhister i området.

Det næste store stop var 'My Son' som er et oldgammelt hinduistisk kompleks, hvor de første bygninger blev opført omkring år 300. Stedet er i dag en ruin pga. Bombardementer i 1980'erne, og rundt omkring kunne man også se tydelige bombekratere 😶

Herefter var blev det tid til en frokost, hvor vi blev kørt hen til et lille lokalt spisested i en eller anden tilfældig landsby. Men hold nu op...! Her fik vi den lækreste nudelsuppe på turen 😋 Bagefter blev det tid til at køre videre til Hoi An, som er en lidt ældre og charmerende mellemstor by ☺️

Det har været nogle fantastiske dage på motorcykel. Det er en vildt fed måde at se byerne og landet på, og så er det ovenikøbet også sjovt. Det kunne man altså godt blive tilhænger af 😉
    Leggi altro