Kyrgyzstan
Kara-Talaa

Kara Talaa/Кара Талаа

June 14, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

De rit van vandaag ging door erg droog gebied. Bijna de hele route waren ze met de weg bezig, dus elke auto die voorbij reed zorgde voor een wolk van stof. Maar, het blijft Kyrgyzstan, dus op elke plek waar je was, kon je in ieder geval ergens sneeuw zien! Uiteindelijk kregen we het Issyk-Kul meer in zicht, waar Kara Talaa ook aan ligt.

Op aanwijzen van de gastvrouw ben ik nog wat verder gefietst, waar je ook echt bij het water kon. Het meer is gigantisch, het op negen na grootste meer ter wereld en het zevende diepste meer. Het is 6236 vierkante kilometer groot en betekent "Warm Meer", wat na eigen onderzoek vrij feitelijk bleek. Wij zitten aan de zuidkant, aan de noordkant zitten vooral de hotels, en aan de oostkust lag (ik weet niet of ie er nog ligt) een Russische basis waar onder andere wapens werden getest.

Net toen ik bijna weg wilde fietsen, kwam er een familie aan gereden. Ze gingen wat volleyballen op het strandje, en vroegen me om mee te doen. Ze hadden me ook nog uitgenodigd voor een barbecue, dus na het eten ben ik naar hun huis vertrokken (ze wonen in hetzelfde dorpje)! Het was heel erg gezellig en ze konden niet stoppen met mij volstoppen met lekker eten. De (overgroot)opa was ook aanwezig, hij is kortgeleden 100 jaar geworden!

Gefietst: 73 km.

Kara-Talaa, Кара-Талаа