Tête de la Maye

July 4, 2020 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Het wordt een prachtige dag vandaag! De zon schijnt al van vroeg in de ochtend en nergens is er ook maar een wolkje te bespeuren. Na een ontbijt met muesli en havermout maken we ons klaar voor ons eerste avontuur. We hebben onze zinnen gezet op de route: “Du Cinq à Tire-Larigot”, die naar de top van Tête de la Maye leidt. Vanuit onze stoel op de camping hebben we zicht op de bergflank en kunnen we het routeverloop al bestuderen. Het is een schitterende en diverse route die volgens onze topo als “un chef-d’oeuvre” wordt beschreven (★★★). Met 15 goed behaakte touwlengtes die voornamelijk in de vijfde graad liggen (max 5c) vormt ze onze perfecte opwarmer om te wennen aan het graniet uit de Alpen.

Na een korte aanloop (±40 min) met 400 hoogte meters kunnen we beginnen. Als een goed geoliede machine wisselen we elkaar om de beurten af. Loïc zekert Dimitri, Dimitri zekert mij en ik zeker Loïc. De route is heel divers met steile muren, barsten, dalletjes en soms ook een kleine overhang. In Dimitri’s eerste 5c hebben we wat problemen met touwwrijving doordat de route eerst naar links loopt, daarna omhoog door een korte overhang en dan opnieuw naar rechts. Gelukkig gaat alles vlot en komen we er met wat extra sleurwerk doorheen. Verder in de route worden de uitzichten prachtig. De vallei met centraal de wilde rivier is op zich al spectaculair en rechts zien we de Barre des Écrin opduiken. Een fantastische 4000-er waar we van dromen om er later deze week op te staan.

Op de wand is het echt bakken en tijdens ons middagmaal gaan we allemaal smeren. Daarna maken we goed tempo en een goeie 6u na onze start bereiken we de top. Het uitzicht is adembenemend! Je kan er in 360° om je heen kijken. We zien opnieuw de Barre des Écrin, maar nu ook de Meije. Ook een ambitieus project dat tot de opties voor later in de week behoort.

We genieten nog even van het uitzicht, nemen tal van foto’s en dalen daarna in snel tempo af via het wandelpad. De avondzon, de bloemetjes, de sneeuw op de bergtoppen en de rivier in de vallei maken het een prachtig avond. Op de camping kunnen we zelfs nog even genieten van de laatste zonnestralen in ons bloot vel. ’s Avonds eten we terug als echte Bourgondiërs in hetzelfde restaurant en bespreken we onze plannen voor de volgende dagen.