Omgeving Ninh Bình 🛵

October 1, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag schijnt de zon gelukkig weer en als we onze schoenen in de zon hebben gezet om op te drogen vertrekken we weer naar de bootjes. De rij is gelukkig niet lang en al snel mogen we plaats nemen in een boot. Drie grote Nederlanders die voortgeroeid worden door een klein ouder Vietnamees vrouwtje. Maar zonder moeite haalt ze wat collega's in beukt er lekker op los als we op een druk punt uit moeten stoppen om een tempel te bekijken en roeit ons 2 uur lang door een prachtige omgeving. Wat een powervrouw! Het is heel touristisch en er zijn wel honderden bootjes op de rivier maar het js erg leuk om te doen. Na afloop geven we onze roeister een mooie fooi en gaan op weg naar een Natural park. Dit is ongeveer een uur op de scooter. We willen tussendoor ook nog even stoppen bij een hele grote pagode. Deze kunnen we wel vinden maar we rijden er steeds grote rondjes omheen. Helaas staat het midden op een groot terrein met andere tempels waar je een kaartje voor moet kopen omdat je je er moet verplaatsen met busjes. Omdat we best ver moeten rijden voor het natuurpark hebben we geen tijd om ook hier heen te gaan. Dan maar foto's op afstand. Onderweg roepen we nog een eigenaar van een restaurant wakker die samen met zijn vrouw lekker ligt te slapen. We hebben ondertussen best honger en willen graag wat eten. Gelukkig springt hij op en staat er al vrij snel een lunch voor ons neus. Het natuurpark is erg groot dus je mag erdoorheen rijden met de scooter. We kopen nog een extra kaartje voor het apen opvang gedeelte. We krijgen een rondleiding van iemand die geen Engels spreekt dus het is een beetje lastig maar de man doet zijn best en laat ons zelfs nog een slang zien in de boom. Als je ziet hoe makkelijk we hier aan voorbij liepen zonder hem te zien ben ik benieuwd hoeveel we er al gepasseerd zijn deze vakantie zonder het door te hebben. Er zitten hier veel soorten makaken en gibbons. Ze vangen hier kleine aapjes op waarvan de ouders zijn gedood door stropers en er worden hier ook aapjes geboren, een soort fokprogramma. Van sommige soorten leven er nog maar 70 in het wild. Het zijn niet de mooiste verblijven maar de apen zien er erg goed uit en de bedoeling is ook dat ze weer worden uitgezet in het wild. Wij vinden vooral de Red-shanked douc een prachtige aap. Na een uurtje rond rijden door het park houden we het voor gezien. We moeten nog een uur terug rijden en de scooters moeten weer ingeleverd worden. De vrouw van de scooters is erg vriendelijk als we er weer zijn. De mini plastic stoeltjes worden meteen neergezet en we krijgen wat te drinken. Ondertussen schrijft Erik een prima review voor haar waar ze erg blij mee is. Zonder scooter moeten we nog 45 minuten terug lopen naar onze Homestay. Nu wordt goed duidelijk wat al dat water hier af en toe kan veroorzaken. Bij het dorpje waar wij verblijven is het meertje overgelopen. Een van de wegen is helemaal overstroomt en als we bijna iemand naar binnen spieken hebben we medelijden. Het water staat zelfs in de woonkamer behoorlijk hoog. Gelukkig heeft onze plek er geen last van. Het zwembad water is wel een stukje hoger geworden sinds we aankwamen maar dat maakt voor het afscheidsplonsje niet uit. Morgen gaan we weer op stap voor een groot avontuur!Read more