Tràng An ⛰️

September 30, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

De volgende dag is het al vroeg warm. We rijden snel even langs het centrum om wat Dongs te halen en bekijken een touristisch punt met heel veel beelden. Daarna beginnen we de dag ondanks de warmte met een klim naar de hang Múa big Pagoda. Met 500 traptreden ben je in een hele steile klim zo op 260 meter hoogte. Klinkt alsof het niks is maar met deze temperaturen is je shirt bij het bovenkomen helemaal doorweekt van het zweet. Het is wel een hele mooie klim met een prachtig uitzicht. Bovenop de berg vindt je net als naast de trappen een grote stenen draak. Als we beneden zijn kopen we een ijsje zodat we even op het terras naast de waaier kunnen zitten om wat op te drogen. Daarna volgen we weer een prachtige route en maken mooie filmpjes van de omgeving. Na de lunch willen we graag een 1 van de tochten maken met de bootjes. Je kan hier kiezen uit de tocht langs de bergen en rijstvelden of de tocht langs de bergen met tempels en grotten. Wij kiezen voor de laatste. We parkeren onze scooter en krijgen bij het loket helaas te horen dat door de vele regenval het water te hoog is om de grotten in te gaan en de tocht is aangepast. Omdat het ondertussen buiten ook weer wat grijzer begint te worden besluiten we terug te gaan naar het hotel en de tocht dan morgen te doen in de zon. Bij de parkeerplaats mogen we de volledige 30.000 dong betalen (€1,17) ze hebben zelf een briefje waarop staat dat je bij 1 minuut parkeren ook moet betalen. We hebben het geprobeerd maar maken er vanwege het kleine bedrag geen probleem van en gaan snel weg. Het blijkt een goede keuze om de toch niet te doen vandaag want het begint me toch te storten. Navigeren met de telefoon wordt onmogelijk en we raken een beetje verdwaald. We zijn helemaal doorweekt en als de scooter van Erik en Lynn ook nog eens afslaat midden in een grote plas zijn ook de laatste stukjes droge schoen nat. Gelukkig herkennen we snel al iets en weten we toch thuis te komen. De Vietnamese oude vrouwtje liggen in een deuk als ze ons zien en drukken snel een paar extra handdoeken in onze handen. We blijven in de avond in de Homestay en bestellen daar 1 pizza voor met z'n drieën. De porties eten die je hier krijgt tijdens lunch zijn zo groot dat we nog steeds niet echt honger hebben.Read more