Satelital
Mostrar en el mapa
  • Día 66

Hostel en grotten Phong Nha

5 de octubre de 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Na een heerlijke nacht en een goed ontbijtje lopen we naar het treinstation. Het is al vroeg warm en we zijn blij als we met onze zware tassen aankomen. Na een rit van zo'n 4 uur besluiten we om een station eerder uit te stappen. Ons volgende hostel ligt hier dichterbij en dat scheelt dus weer in het ritje met de taxi. Als we uitstappen bekruipt ons al snel het gevoel alsof we een foutje hebben gemaakt. Er is hier namelijk helemaal niets! Geen winkeltjes en al helemaal geen taxi's om al die toeristen die hier komen te vervoeren. Blijkbaar zijn wij de enige met dit geweldige idee. We voelen ons weer helemaal terug in het lokale dorpje van een paar dagen geleden en pakken de vertaal app er maar weer bij. Er wordt door de dorpsbewoners snel een vriend met een auto gebeld en hij wil ons voor een mooi prijsje (meer dan de taxi die we hadden moeten nemen als we door waren gereden) wel brengen, een uur rijden! Ach, hoort erbij zullen we maar zeggen. Als we aankomen pakken Lynn en ik gauw een rondje gratis bier en shotjes mee, Annika is moe en duikt er een avondje vroeg in. Als we met wat mede reizigers zitten te praten vragen ze ons "Are you together?" Als ik daarop reageer met "Something like that" heeft Lynn het niet meer en schreeuwt hard "NO!!" Ik vond het wel grappig 🤣. We vragen naar wat ervaringen over de grotten die hier in de buurt zijn en besluiten om de volgende dag scooters te huren en zelf op pad te gaan. Een geweldige keuze, want het weer is top en de route adembenemend mooi! Daarnaast scheelt het erg veel geld om het zo te doen ipv een georganiseerde tour met het hostel. Dat is eigenlijk elke keer het geval, voor de solo reiziger is de tour erg leuk en betaalbaar maar omdat we met z'n 3en zijn is het in verhouding vaak erg duur. We stoppen eerst bij de Paradise Cave. Werkelijk waar de allermooiste grot die ik ooit gezien heb! De ingang is erg krap maar als we via het trappetje afdalen staan we ineens midden in een gigantische ruimte! Het lijkt bijna nep, zo ruig, schoon en groot alles hier beneden is. Ook de looppaden en verlichting die ze hier hebben aangelegd zijn super, waardoor je erg goed zicht hebt. We luisteren af en toe even kort mee met een gids maar vinden het vooral leuk om zelf rond te lopen en te genieten van deze geweldige grot. Achter elke hoek zit weer een andere kamer met enorme kolommen en fantasie-achtige vormen.

De volgende grot is de Dark Cave. Om deze te betreden pakken we een flinke zipline, tussen de bomen door en over het water! Heel erg gaaf. Vervolgens zwemmen we de grot in met een zaklampje op ons hoofd, dat is wel nodig want het wordt erg snel donkerder. Het eindpunt van deze grot bestaat uit een grote modderpoel, hier mogen de zwemvesten uit en smeren we elkaar eens even flink in! Daarna gaan we met opblaas kayaks de grot uit en komen we in een soort grote waterspeeltuin terecht. We gaan met een kabelbaan over het water, pakken een glijbaan en gaan van een grote schommel met lanceer platform. Als we zijn uitgespeeld gaan we wat eten en begint het te regenen.... Dit stopt maar niet en we besluiten op de scooter te stappen, in m'n zwembroek en blote bast is het toch best koud maar hé, des te minder kleding je aan hebt, des te minder kan er nat worden! Enigzins onderkoeld en compleet verzopen komen we aan bij het hotel, onderweg hebben Lynn en ik keihard liedjes gezongen om de sfeer er een beetje in te houden. We pakken een douche en doen verder weinig meer vandaag. Gelukkig hebben ze een erg goede keuken in het hotel 😋