Tunnels van de Viet Cong ⛏️

October 13, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 31 °C

De excursie naar de tunnels was zó bijzonder, het heeft echt indruk gemaakt. We krijgen erg veel en vooral hele goede uitleg over het hoe en wat. De grond in Vietnam is erg geschikt om tunnels te graven, 80% lavasteen, 10%klei en 10% stenen. Hierdoor kun je het redelijk makkelijk wegschrapen maar is het wel erg stevig. Lang voor de oorlog met Amerika waren er al flink lange tunnels gegraven (voor eerdere oorlogen) en door dit uit te breiden had de Viet Cong een enorm netwerk van 250 km tunnels onder een gebied waar het gewone volk van Vietnam leefde. Voor 22 jaar verstopte ze zich en vielen ze de Amerikanen vanuit deze grotten aan. Het is echt bizar om te horen en vooral ook zien waartoe mensen in staat zijn. De ingangen waren te klein voor de grote Amerikanen en met allerlei slimmigheidjes hielden ze de Amerikanen voortdurend voor de gek en maakte ze het extreem moeilijk om gevonden te worden. Verschillende kamers, 3 lagen met tunnels zodat er altijd een ontsnappingsmogelijkheid was, waterputten, en tal van luiken om tunnels af te sluiten voor indringers. Ze hadden voor ventilatie bamboe kanalen en zorgden dat rook uit de keuken zo'n 100 meter verderop pas uit de grond kwam. Om de 3000 Duitse herders (die werden ingezet om ze op te sporen) om te tuin te leiden gebruikte ze kruiden en kleding van de Amerikanen om de geur in de ventilatiekanelen te verdoezelen. Ook maakten ze de meest verschrikkelijke boobytraps, in de grotten maar ook gewoon in het bos. Één soort noemden ze de 'Souvenir trap', als je hierin terecht kwam kon je trekken wat je wilde, het zorgde er alleen maar voor dat de stalen pinnen dieper en dieper in je been kwamen en je was genoodzaakt de hele val mee te slepen en mee te nemen naar het kamp. Een andere val was gericht op het mannelijke geslachtsdeel en de gids melde gekscherend dat hier de eerste ladyboys zijn ontstaan. De vallen zijn er vooral op gericht om het Amerikaanse leger te vertragen en om verdeeldheid te creëren onder de soldaten. Ze maakten enorm veel verschillende vallen zodat ze het leger telkens weer verrasten. Ze wisten dat de oorlog Amerika enorm veel geld koste en elke dag dat ze het volhielden was de winst een stapje dichterbij. Om gereedschappen en vallen te maken gebruikten ze oude bommen die niet ontploft waren, ze zaagden deze in reepjes en maakte er vlijmscherpe punten met weerhaken van. Terwijl we hier rondlopen horen we constant geweerschoten op de achtergrond wat de scène nog realistischer maakt. We kunnen wat kogels kopen en Lynn wil graag weten hoe het voelt om te schieten met een echt geweer. Ze kiest de M16 uit, een erg zwaar geweer, de klappen zijn oorverdovend! Voor de zekerheid wordt ze een beetje geholpen om de terugslag klap op te vangen en ze vindt het een enorm indrukwekkende ervaring. Ook mogen we de ingang van een tunnel zoeken en proberen erin te kruipen. Deze versie is wat groter gemaakt voor de toeristen maar is echt compleet onvindbaar. Lynn en ik laten ons zakken en het lukt Lynn om compleet te verdwijnen. Aan het einde mogen we in een colonne door de grotten waarbij het steeds wat nauwer wordt. Ik ga trots als een van de eerste naar binnen maar al na 3 meter wil alles in mijn lichaam zo snel mogelijk naar buiten! Lynn en Annika trotseren de tunnel wel en komen enkele tientallen meters verder weer tevoorschijn. Heel erg stoer!! Al met al een enorm indrukwekkende middag! Als afsluiter proosten we nog even met onze leuke groep en gids (Blaire/Bình) en gaan weer terug naar het hotel.Read more