Malaysia
Kampong Tembangong

Kubah National Park

January 6, 2019 in Malaysia ⋅ 🌧 23 °C

Deze ochtend vroeg uit de veren, want we vertrokken naar het nationaal park. Onze rugzak vol eten proppen en nog snel lunch gaan kopen in een zaakje aan de overkant van onze hostel. Dan de "grab" naar het nationaal park. (Grab is de Aziatische versie uber, goedkope taxi dus 😁) We mochten ons inschrijven als bezoeker bij de ingang van het park, maar naar de hostel kon pas tegen 14u. We mochten wel onze spullen daar laten, dus namen we één essentiële rugzak mee.

Er zijn verschillende wandelingen in het park en deze zijn met een kleurcode aangeduid. We kozen er één uit, maar het begon ineens heel hard te regenen. Het regenseizoen toonde zich eindelijk. We wachtte totdat de bui wat over was en vertrokken dan toch. Het regenen was nog niet helemaal over, maar we hadden onze kway dus geen probleem. Dat dachten we toch.. ondanks dat het regende, was het nog altijd warm. We moesten dus de keuze maken: nat worden van het zweet of van de regen. We kozen uiteindelijk voor het tweede, want onze kway was letterlijk een sauna. Het was een leerrijke wandeling, want er stonden verschillende borden met uitleg. Deze wandeling focuste op de belian boomsoort. Dit is een boom met één van de hardste houtsoorten. Hij groeit heel traag, maar kan enorm groot worden. Hij breekt ook heel langzaam af, want hij kan vrij goed tegen regen en schimmels. Verder zagen we nog verschillende soorten vruchten, kleine en wat grotere insecten. Toen we halverwege waren begon het ineens heel hard te regen, met een donderslag erbij. Nu was het wel tijd om onze kway aan te doen. Het bleef regenen tot aan het einde van de wandeling en onze broek en schoenen werden kletsnat. Toen we terug aan het hoofdkwartier waren konden we schuilen op een bankje. We besloten dan maar om te lunchen. Ons middageten bestond uit een garlic roll, een broodje met curry in en eentje met kokosnoot. Het smaakte ons en langzaamaan ging de enorme regenbui over.

Nadat we nog een korte wandeling hadden gedaan, mochten we naar de hostel gaan. Deze bleek wel nog mee te vallen. We hadden een kamer met zes bedden, en er sliep maar een persoon buiten ons. De keuken en de badkamer waren basic, maar bruikbaar. Dus uiteindelijk waren we wel tevreden.

Een laatste wandeling van de dag was naar de waterval. Eerst was er een bergop van een halfuur gevolgd door een steile trap naar beneden. De rest van de wandeling was op en af. In het eerste deel van de wandeling zagen we bekerplanten. Dit zijn carnivore planten die zijn omgevormd tot een soort beker waarin een vloeistof zit die voedsel kan verteren. Meestal heeft de vloeistof een geur die insecten aantrekt. Wanneer deze op de rand van de beker staan, glijden ze erin en verdrinken ze. Het was heel interessant om deze planten in de natuur te zien. Verder zagen we enkele mooie bloemen en terug verscheidene vruchten. Sommige hadden felle kleuren zoals blauw, oranje, rood,.. andere hadden dan weer een felle geur. Af en toe hoorde we ook iets naar beneden vallen, waarschijnlijk een tak of een vrucht. We konden ook verschillende vogels horen, maar ze zien door al het groen was wat moeilijker. Alleszins het was ook een interessante wandeling. De waterval was mooi, maar we hadden er al indrukwekkendere gezien. We zijn al teveel verwend geweest op dat vlak. De terugtocht was toch wat meer bergop dan verwacht en toen we aan onze hostel kwamen, waren we helemaal kapot.

Als avondeten maakten we spaghetti met tomatensaus. We voegden wat wortels en een paprika toe voor de smaak. Zoals gezegd was de keuken heel basic en peper en zout waren er niet om bij te kruiden. Maar uiteindelijk was onze creatie wel geslaagd.

Vergeten te melden dat we verwelkomd waren door oude 'vrienden'. Op elk van ons vonden we bloedzuigers terug, de ene al hoger dan de andere. En de ene al wat dikker als de andere. 😆

Kubah National Park - dag 2

January 7, 2019 in Malaysia ⋅ 🌧 23 °C

Eerste nacht in onze hostel overleefd! Na stevig ontbijt was het tijd voor een stevige wandeling. Een tocht die een groot deel van het park doorkruiste en ongeveer drie uur en een half ging duren. Het eindpunt was het Matang Wildlife Center. Dit opvangcentrum was opgericht voor wilde dieren op te vangen die als "huisdier" werden gehouden of die in de illegale handel zaten. Het grootste doel is rehabilitatie om ze daarna terug vrij te laten in het wild. Maar het begin van de wandeling was ook al goed. We spotten enkele vleermuizen in het rusthuisje aan het begin van onze trail.

Na een tijdje wandelen hoorden we iets boven ons. We zagen in de boomtoppen iets bewegen en plots zagen we een dikke pluimstaart over de boomtoppen springen. We hadden een "giant flying squirrel" gespot! Dit maakte onmiddellijk onze dag. Verder spotte we nog 3 kleine kikkersoorten tijdens onze wandeling. We hoorden ook verschillende vogels, maar we zagen ze niet door de bomen. Op de picknickplek waar we lunchten zagen we het exoskelet van een kleine schorpioen.

Het Wildlife Center was niet zo groot, maar we zagen wel prachtige dieren. Het was wel super zielig om deze in kooien te zien ipv het wild. Natuurlijk was dit nog altijd beter dan de omstandigheden waarin ze daarvoor leefden. We zagen krokodillen, schildpadden, een soort uilen, "bearcats", civetkat, verschillende soorten "hornbills", gibbons, "sunbears" en uiteindelijk ook oerang oetangs. Deze laatste waren heel fascinerend, echt wonderlijke dieren. Onze droom is om er één in het wild te spotten hier in Borneo.

Als avondactiviteit hadden we een begeleide kikkerwandeling gepland. 🐸 Dit nationaal park staat bekend voor zijn kikkersoorten, er zouden er meer als 50 zijn! Na onze spotting gedurende de dag hadden we er zeker zin in. De meeste kikkers worden pas 's avonds als het donker wordt, actief. Onze wandeling stond gepland om 19u, we waren de enige twee, jeej privé tour! Onze wandeling startte aan het hoofdkwartier en volgde de hoofdweg tot aan de kikkerpoel. We hadden deze weg al meerdere malen overdag afgelegd en nooit echt iets speciaal gespot. Maar nu in de schemering met onze hoofdlampen konden we vrij veel kikkers spotten. Ook bij de bekerplanten die we gisteren hadden gezien konden we kikkers vinden. Deze kikkers leefden namelijk in de bekerplanten! We stonden met onze mond vol tanden. We zagen er nu zelfs kikkervisjes in rondzwemmen. Meer nog dit was de tweede kleinste kikkersoort die er bestaat. Ons biologenhartje klopte sneller. We konden ze zelfs zien paren. Onze gids zei de hele tijd: you are very lucky, take many pictures 😁

Aan de kikkerpoel zagen we nog veel meer soorten. Sommige hadden mooie kleuren of rare vormen of waren juist heel groot (bv: giant river frog). Het was echt een enorm leuke ervaring. Maar het was nog niet gedaan. Op de weg terug ging het spotten verder. Dit keer geen kikker, maar een slang! Een lange, smalle groene slang🐍. Heel mooi met witte stipjes en een driehoekig hoofd. Dit laatste detail is vrij belangrijk, want het geeft aan dat het waarschijnlijk een adderachtige was. Met andere woorden giftig. Onze gids zei dan ook dat we enkel foto's vanop een afstand mochten trekken. Dat was wel spannend! Op het einde zagen we nog een laatste kikkersoort. Deze was heel cool met een soort van hoorns boven zijn ogen en neus. Aan het padje voor naar onze hostel te gaan, namen we afscheid van de gids, maar als afsluiter van de avond zagen we nog een slang! Deze was heel lang en bleek grijzig, maar te snel voor een degelijke foto te nemen.

Ondertussen was het pikkedonker en toen we omhoog keken, zagen we een prachtige sterrenhemel. In totaal hadden we een stuk of 15 kikkersoorten, 2 slangen, verscheidene spinnen, reuzenmieren, gecko's, vleermuizen, reuzeneekhoorns en nog wat andere dieren in het wild gespot. Plus dan nog eens alle dieren in het opvangcentrum. Het was een mooie dag geweest.

Helaas pindakaas vonden we verschillende kakkerlakken in onze kamer toen we wouden gaan slapen. Tja dat noemen ze dan de jungle...

Ps: we hebben heel veel foto's van vandaag, maar we kunnen er maar 6 posten met deze site, dus jullie zullen nog wat geduld moeten hebben voor de rest 😁

Kampong Tembangong