Zion Nat'l park

June 18, 2014 in the United States ⋅ 🌙 9 °C

Dirk heeft niet zo goed geslapen, hij heeft een beetje last van zijn keel, waarschijnlijk hebben we de raampjes van de auto teveel tegeneen open gezet.
    En droge lucht! We drinken ieder een flesje water per nacht! Ik schat dat we op een hoogte van 1500 m zitten. Ik heb geen ervaring met hoogte maar aan de hoeveelheid water dat hier gedronken wordt zal dat een van de symptomen van hoogte zijn, veronderstel ik.
    Vandaag gaan we echt naar Zion Nat'l Park, het is 69 mijl van hier en de parkings schijnen om tien uur al vol te staan dus vertrekken we op tijd.
    Een groot stuk via de Interstate 15 en daarna nog eens zo lang via een gewone weg, we passeren vele dorpjes maar pas in Springdale kunnen we zien dat de parking vol staat omdat er verschillende mensen hun wagens onderweg parkeren en met de bijkomende gratis shuttle van Zion verder reizen. We zoeken een openbare parking en doen hetzelfde.
    De shuttle zet de mensen af juist voor de inkom van Zion, en inderdaad de vrij kleine parking staat vol. We gaan de gate door, laten onze Park Pass zien en nemen aan de andere kant terug een shuttle.
    Na twee haltes stappen uit aan Zion Lodge om de Emerald pools trail te nemen, als we aan de lower pool komen bemerken we dat we deze wandeling in 2000 ook deden, toch is er behalve de pool veel veranderd, meer volk de weg helemaal geplaveid en een verdere trail naar de middel en upper pools.
    Ik stap of beter gezegd klim mee tot de middle pool maar daar blijf ik wachten, Dirk klimt verder tot de upper pool, maar zei dat het heel zwaar was, toen hij terugkwam.
    Ik zat in de schaduw op hem te wachten en vulde terwijl deze blog aan, tot mijn IPad aangaf dat hij te heet gelopen was en dat er dringend voor koeling moest gezorgd worden, met thermometer en al op het scherm!
    Ik stak,hem in mijn rugzak en zette de rugzak in de schaduw, toen Dirk terug was aten we onze mondvoorraad op: twee grote oatmealcoekies, één pompelmoes en water, we zaten zeker niet alleen te eten, links en rechts overal waar een beetje schaduw was zaten mensen, het was zeker een eind in de 30°! We gingen terug en bij Zion Lodge gingen we een biertje drinken, we moeste aanschuiven en het was heel druk, maar ons pintje in de schaduw in een rieten zetel smaakte het was het eerste in drie dagen. De shuttle bracht ons verder tot het eindpunt : 'Temple of Sinawava'.
    Daar vulden we ons plastieken busje met spring (bron) water en wandelden de Riverwalk ongeveer 3,2 km heen en terug. Dan namen we shuttle helemaal terug naar het visitor center waar we terug door de gate van Zion gingen om net vóór de shuttle te nemen een speciaal home made beer te drinken bij de Zion Canyon Brewing Company. Dirk dronk een Delusion Ale en ik een Red Altar, met ieder een burger. Het duurt nog wel even voor we thuis zijn.
    Via de shuttle naar Springdale, we hoorden jonge gasten vertellen over hun hike van 6uur! Bleken het toch wel Gentenaars te zijn zeker, morgen doen ze Angels Landing, de gevaarlijkste wegens hoogte en moeilijkheid, die zou min 4 uur duren. We riepen nog even nieuwjes over en weer in de bus vóór zij uitstapten, even later was het onze beurt, we reden iets verder om nog even rond te wandelen in Springdale, maar het was nog 31° toch was het al half zeven dus lang heeft onze wandeling niet geduurd! De auto kookte net niet. Alles open en de airco op maximum vóór we konden instappen. Na een half uurtje rijden via Rockville, Vergin en La Verkin bereikten we de Interstate 15 waar we snelheid konden halen, 80 mijl gaat goed vooruit, het is zo'n 130 km/u.
    Om half 8 terug in het motel, eerst de wasmachine laten draaien, dan douchen, foto's nazien en Dirk neemt een Sedergine want die voelde zich vandaag niet zo lekker, hij heeft ook veel last van oorsuizingen, de hoogte of het lange rijden?
    Morgen nemen we een rustdag.