Bryce Canyon

June 21, 2014 in the United States ⋅ 🌙 16 °C

Ontbijt in Clark's restaurant, we kregen een kaart met 10 ontbijtonderdelen waarvan we er 4 konden kiezen.
    Koffie,spiegelei, bagel met philladelphia cremekaas en twee toasts met jam voor mij.
    Koffie, spiegelei op beide zijden gebakken, twee baconsneeden, toast met jam voor Dirk.
    Onze dienster vroeg of we Hebreeuws spraken, de Nedelandse/Duitse klanken waarschijnlijk.
    Zelf was ze van Moldavië en had een green card, die kun je alleen krijgen door in te schrijven in een loterij, als je deze wint mag je in Amerika wonen en werken, het is één uit tienduizend of zo dat je die wint!
    Zij verzorgde ons goed en bleef af en toe een praatje maken in dat Moldavisch Engels van haar, ik liet voor de eerste keer een dollar achter na 't ontbijt.
    We willen zo vroeg mogelijk naar Brice Canyon omdat het tegen vier uur te warm wordt om te functioneren. Dus vertrekken we direct na het ontbijt. Het is bewolkt maar een aangename 22°. We rijden eerst 11 mijl tot Brice village en dan de hele 18 mijl tot het einde van het Park, er wordt aangeraden om de vieuwpoints te doen op de terugweg omdat ze allemaal aan de oostkant liggen, dus als je ze van in het begin wil zien moet je steeds de baan oversteken.
    Aan Rainbow & Yovimpa Point zie we voor het eerst de Brice Canyon in al zijn glorie. BAM, nu weet ik waarom de Brice Canyon wereldberoemd is en Cedar Breaks en Red Canyon niet!
    Het is kolossaal en dan zien we maar 1/18e ervan hier op dit vieuwpoint.
    We maken een hike: the Bristlecone loop trail, 1,6 km, een pad door een bos van Spruce dennen, dat gaat tot de klippen en uitgebreide zichten, er zijn ook enkele Bristlecone sparren die je herkent aan een speciale opzet van beginnende kegels met rode basis. Ik heb er 3 gezien maar ik ben ook geen specialist.
    Vanaf dit punt deden we alle vieuws:
    Black Birch Canyon -> peregrin falcon
    Ponderosa Canyon -> bedelende kraai
    Agua Canyon -> bikers van Canada
    Natural Bridge -> banaan etende kraai
    Fairvieuw Point -> Indian Paint Bruch
    Piracy Point -> leguaantje
    Stamp Canyon -> Pronghorn antilopes
    Sunset Point -> getatoeëerde hiker
    Hier deden we onze belangrijkste hike waar ik al van in het begin van de reis naar uitkeek.
    Navajo Loop, 2,2 km, met een hoogteverschil van 168 m. Helemaal naar de bodem van de Canyon, je ziet de hoodoos met de Wall street high hoodoos, twee natuurlijke bruggen, de haler van Thor, een bekende rots hier, de drie zusters het is een vrij korte maar heel steile wandeling. We deden er 1,40' over. Gelukkig was het vrij bewolkt zodat de warmte niet te hoog was.
    Toen we terug kwamen was de Lodge niet ver weg en gingen we een hap eten. We kozen voor het restaurant van de lodge en alhoewel ze 8 á 10 $ vroegen voor een glas wijn konden we toch Utah made bier kopen voor 5,75 per glas, 'T zijn wel boerkes glazen.
    Dirk nam een soepje, allebei een burger Dirk,met agnus beef en ik met canadien salmon, en ik nam nog een pecan ijsje, zeg maar ijs, 5 bollen!
    Voldaan wandelden we nog even door de gift shop en kochten nog wat leuke dingen voor thuis. Omdat er aan Fairyland Point ook nog purperen rotsen zijn wilden we daar ook een kijkje nemen maar de weg was afgesloten, waarschijnlijk werken.
    Dan maar ineens terug naar Bryce village waar we 14j geleden ook gestopt waren, her is hard veranderd, maar enkele punten herkenden we wel, de watermolen, de Rick's die je kan kopen om te breken, ik denk dat we er toen zelfs voor Stefaan gekocht hadden. Ik kocht daar een silly chicken, die bij ons min 25 € kosten, voor 8,63 $.
    Centen op, warmte stijgt naar 27° dus in één trek naar ons motel waar we in de lommerte wat luieren tot het minder warm is.
    Vandaag hoorde ik een ranger het verschil uitleggen tussen een Nat'l Park en een Nat'l Monument. Een Park wordt zo benoemd na een wet goedgekeurd door het Nationaal gouvernement, een Monument wordt zo benoemd door een President, er zijn dikwijls nog private eigenaars die er land hebben en als zij verkopen kan het gouvernement dit land kopen, pas als het allemaal publiek eigendom is kan het een Park worden.
    Een Monument kan ook herroepen worden door een volgende president, maar dat is nog nooit gebeurd.
    Rond 8 u is het wat afgekoeld en gaan we een wandeling maken door Main Street, 150 m verder. We kopen ons een large Budweiser, de kleintjes komen alleen in Sixpack, en gaan wat UNO spelen na het verorberen van het laatste stuk kip, die nu wel stillaan ons oren uitkomt.
    Ze woog wel 1.380 Gr. Zagen we nu op de verpakking! Tegen tien uur naar bed!