It's pretty cool

August 12, 2015 in Iceland ⋅ ☀️ 6 °C

Ik heb een uitzonderlijke lange nachtrust gehad van 9,30 pm tot 5.30 am, alleen Dirk heb ik horen binnenkomen met een tevreden gevoel, de muziek was goed. Vannacht werd de klok weer een uur terug gedraaid. We zeilen in full speed naar Djúpivogur, IJsland. Er word een lage drukgebied verwacht aan de zuidkust van IJsland en dat wil de kapitein voorblijven. We zullen een uur eerder in Djúpivogur aankomen en alle uitstappen zijn veranderd van vertrekuur. Het is tenderen dus een hele organisatie.
    Om zes uur ben ik al aan dek om de bergen van IJsland in de verte te zien, aartsmoeilijk om te fotograferen want de camera vindt geen vast punt om scherp te stellen. Het is maar 5° maar dat gaat, alleen de wind die giert om je heen. De zonsopgang is prachtig en geeft direct warmte en kleur. Na de fitness gaan we ontbijten, Dirk heeft dan ook al zijn portie foto's genomen.
    We verzamelen in de showroom at sea om 8.45 am om de uitstap naar de ijsbergen en gletjer te doen, we zijn beiden benieuwd.
    De afstand tussen het schip en Djúpivogur is groter dan vorige keer, en het was nat, een beetje motregen. We wachten op de bus aan de kade. Djúpivogur is maar een klein stadje voornamelijk een vissershaven, de meeste boten waren uitgevaren. We stapten op de bus naar het Vatnajökull National park. Niemand had ons verwittigd dat dit meer dan twee uren rijden was, na anderhalf uur even van de enige weg af naar een gehuchtje Nes waar we even konden plassen en direct verder. Wegens het wijzigen van het uur moesten we eerst gaan lunchen, een bordje streekgerechten en een goede lobstersoep om de gaatjes te vullen. Dan nog een half uur rijden naar Jökulsarlón, hier komt heeft gletcher Breidamerkurjökull die uitmond in drie tongen een meer gevormd. Het is op dat meer dat we een boottocht maken. We worden ingescheept in zo'n duck rij-vaartuig dat kan rijden en varen en dat je soms in toeristische steden ziet. Allemaal een zwemvest aan en weg zijn we. Prachtig en met de nodige uitleg besef je wat je juist ziet en wat er gebeurt. In 1930 kwam de gletsjer of de jökull tot aan de zee, dan was het een kleine ijstijd die duurde tot eind jaren '60, daarna begon de jökull terug te trekken en men wijt dit niet alleen aan de global warming maar gewoon aan het wisselen van het klimaat door de eeuwen heen. Toch beseft men dat de vervuiling wel een belangrijke rol hierin speelt.
    Een gletsjer is alleen een gletsjer als hij door zijn gewicht naar beneden schuift. Als het een bevroren rivier is die ter plaatse bevriest en ontvriest dan is het geen gletsjer, gletsjerijs kan heel oud zijn eer het van boven helemaal naar beneden is geschoven.
    Her was wel koud op dat meer onderaan de Breidamerkurjökull, en toen we nog een stuk ijs mochten vasthouden en proeven kregen we het helemaal koud!
    De boottocht was na 40' afgelopen en na nog een stop aan het strand met zwart vulkanisch zand gingen we weer de bus op voor 3 uur. Ja, zes uur rijden en 45' pretty cool, het was de moeite waard maar met 100 € minder kostprijs zou het beter te verteren zijn.
    Op de terugweg regende het de hele tijd, we kregen nog uitleg van onze gids die met een en ander in zijn land niet zo opgezet is. Ja, ik ben een oude Viking zei hij en daarom ben ik niet zo op gezag gesteld. B.v. De bankencrisis heeft niets opgeleverd want men is terug aan het spenderen met geleend geld en men profiteert van nutteloze subsidies en verkopen van visquota. Gelukkig is men ecologisch wel verantwoord bezig want energie is voor 90% hernieuwbaar, vooral hydro- en thermo gedreven energie in de huizen en in de boerderijen die we onderweg zagen.
    Terug in Djúpivogur vlug de tender in en naar het schip zo snel mogelijk.
    We vertrekken uit de haven vroeger dan voorzien en zeilen in ijltempo naar Reykjavík i.p.v. naar Heimaey, het slechtste weer zou daar toeslaan, de 13e, en de golven van 5 á 6 m hoog zouden het tenderen (van boord gaan) onmogelijk maken. Deze beslissing is niet licht genomen, er is overlegd met de directie van de Holland-Amerikalijn maar voor de veiligheid van schip, passagiers en bemanning is dit beslist, hoe de planning er daarna gaat uitzien horen we dan wel.
    Wij genieten nog van een show en daarna ga ik naar de film 'Far from the madding crowd' met Matias Schoenaerts. De wind is hevig en al schommelend val ik in slaap.