Panoramische toer Reykjavik

August 14, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 12 °C

Een rustige nacht zo aan de kade. Om 5.30 am was ik weeral klaar wakker, ja met onze klok twee uur vooruit te zetten is het normale uur al 7.30!
    Ik trek mij terug onder de schemerlamp verder in de cabin zodat Dirk geen last heeft van de felle leeslamp aan ons bed. Tegen 7 u ga ik fitness stretchen, ik ben nog altijd de enige deelnemer en na afloop wisselden de coach en ik enkele persoonlijke woorden. Jennifer is van Londen, vandaag heeft ze vrij na de middag en misschien gaat ook zij tevoet naar Reykjavík, dit nadat ik haar vertelde dat het goed te doen is.
    We aten een sopeitje met weinig te soppen maar met een gewoon stuk brood en kaas lijken we wel meer ons normaal voedingspatroon te hernemen. Met het onregelmatig eetpatroon van de laatste week diende ik geweekte pruimen te eten om mijn ingewanden te activeren.
    Wat rusten en lezen in de kajuit en daarna een wandeling naar de cruise terminal en terug om wat uit te waaien, gelukkig is het even droog. Niet lang echter want we waren nog niet binnen of de regen vloog tegen de ruiten.
    Als diner ging ik de Italiaanse toer op: lasagne, paste di Angelo met skrimps, ansjovis en mushrooms. Daarbij een zelf samengestelde saus 1/2 roomsaus en 1/2 tomatensaus en a lot of cheese! De waiter moest lachten met mijn specifieke uitleg.
    Nog een half uurtje platte rust en daarna op panoramatoer in en rond Reykjavík, gelukkig met de bus want het weer blijft miezerig, een 10°.
    De gids vertelde dat Reykjavík wil zeggen smokey bay, de eerste setler die hier kwam zag de rook die uit de aarde kwam en daarom smookey bay. We rijden voorbij het zwembad waar de hot springs gebruikt worden om in te zwemmen.
    IJsland ligt half op de Europese plaat en half op de Atlantische plaat en is daarom zo actief met vulkanen, hot springs en geysers. Men heeft hier alle jaren een of twee uitbarstingen per jaar, verleden jaar was één van de zwaarste, de uitbarsting duurde zes maanden en er kwam veel lava vrij. De uitbarsting van 2010 was de bekendste het was deze waarbij het hele werelddeel stil kwam te liggen,Eyjafjallajökull, de uitbarsting was niet de grootste maar omdat ze zo hoog ging tot in de hoogste luchtlagen werd het luchtverkeer stilgelegd wegens de aswolk!
    IJsland heeft 320.000 inwoners en dit jaar meer dan 1.000.000 toeristen, werkelijk buiten proportie zeggen de gidsen, ook die van eergisteren zei dit al.
    Onze eerste stop was een mooi gebouw met geyser binnenin die regelmatig uitbarst, op timer, en bovenaan een restaurant, christmasshop en panoramaterras. Ik kocht een te gekke muts, een sneeuwmannetje en eindelijk een papegaaiduikertje, de nationale vogel van IJsland. In honderden versies te koop en bijna allemaal even slecht afgewerkt!
    Om 2,15 am werden we in de bus verwacht, maar er mankeerden nog 2 personen, toen ze aankwamen zei de mevrouw steeds: ik schaam mij dood. Blijkbaar was haar man verloren gelopen, ik denk dat hij dementerend is, hij weende bijna toen hij op de bus stapte.
    Volgende stop een herinneringskerk, die we gisteren al zagen, het beeld vóór de kerk is van Leif Errikson, de ontdekker van Amerika vóór Columbus. Kerk en standbeeld zijn uit 1930. Het beeld was een gift van de US aan IJsland ter gelegenheid van de viering van 1000 jaar parlementaire democratie. Het eerste parlement werd gekozen in 930, bestond uit 100 personen en had verschillende shefains klinkt als sheriffs. In de 12e eeuw waren ze Noors gebied en in de 17e eeuw Deens territorium. Pas in 1944 werden zij terug onafhankelijk.
    Het onderwijs is anders dan bij ons: eerst 6 j lagere school, dan 9 jaar middelbare school, de studenten kunnen maar naar de universiteit als ze 20 jaar zijn. We rijden natuurlijk langs de universiteit als we deze uitleg krijgen.
    Dan rijden we naar de oude haven, hier vertrekken nog dagelijks boten die jagen op de walvissen, ondanks het wereldwijd protest! Er zijn ook walvisboten die ze trachten te beschermen, en dan ook nog de toeristboten die ze gaan bekijken. Momenteel is het jachtseizoen en worden er dagelijks 1 tot 2 walvissen gedood!
    Terugkerend via de oude stad reden we langs de seashore die wij gisteren tevoet deden.
    Even 20' van het internet gebruik maken en dan terug aan boord gaan. We worden verwelkomt met canapéetjes en chocolademelk op de kade. We gaan deze avond niet dineren, we zitten nog vol van de hapjes van deze middag. Happy Hour slagen we deze keer niet over en daarna is het 'Indonesian Crew show' de crew van het schip bestaat voor 50% uit Indonesiëers en zij hebben een showtje in elkaar gestoken. Heel plezant, het songfestival zullen ze wel niet halen maar met hun enthousiasme komen ze al heel ver.
    O, ja tussenin zagen we nog een amusante film: 'This is where I leave you'
    Vannacht schommelen we rustig verder, onder de ochtend zou het weer prijs zijn, het zwembad is al afgedekt en men verwacht golven van 3 m hoogte. Slaapwel.