Kennismaking met Sint Petersburg

May 9, 2008 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Opstaan om 4 uur, hapje eten en tegen 5 uur naar de luchthaven.
    Voorbeeldige vlucht naar Kopenhagen waar wij overstapten naar Sint-
    Petersburg. 2 uur verschil zodat wij ineens om 13,45 u landden i.p.v. om
    11,45 u. Stralend weer, 18 ° en beetje bewolkt. Na pascontrole, die niet
    moest onderdoen voor deze in Atlanta USA, met de nodige stempels en
    visa werden wij opgewacht door onze gids Olga, die ons welkom heette.

Het voormalig Sovjethotel Azimut is volledig gerenoveerd en alles is in
    orde. Wij kregen een kamer op de 15e verdieping, het restaurant was op
    de 18e verdieping. Na het uitpakken verzamelden we beneden om een
    rondwandeling in de buurt te maken.

De stad is te vergelijken met Amsterdam, een centraal gedeelte met ringvormige grachten, ons
    hotel lag aan de derde ringgracht of aan de rivier Fontanki, waaruit vroeger het water voor de
    fonteinen werd geput.

Er zijn ontelbare bruggen, ‘Moct’ in ‘t Russisch, en de meeste zijn mooi versierd. deze aan ons
    hotel was de Egyptische brug met sfinxen en obelisken, uit 1826, maar recent gerenoveerd.

Samen gingen wij op weg naar de Sint Nicolas Kathedraal. Russische barokkerk van Tsjevakinskij leerling van de Italiaanse architect Rastrelli, vandaar de aparte klokkentoren. De 5 torens op alle Russische kerken verbeelden in ‘t midden Christus en op de hoeken de 4 evangelisten. de soms uivormige torens verbeeldden brandende kaarsen. Deze kathedraal, gewijd aan de zeelieden, is gebouwd in 1762. Na de revolutie een tijd buiten gebruik geweest maar nu terug in dienst als gebedshuis. We mochten wel binnen met een hoofddoek maar geen foto’s nemen.
    Daarna nog een wandeling tot aan de Mariinskij Opera en daarover het conservatorium, met aan
    beide flanken links Rimsky Korsakov en rechts Glinka. Componisten die hier gestudeerd hadden,
    net zoals Tsjaikovsky.

Voor mij leek het Mariinskij gebouw op de Royal Albert Hall in Londen alleen in ‘t groen terwijl de
    Albert Hall rood is.

Terug naar het hotel waar we ons verfristen om naar het diner te gaan.

Normaal werden we om 19 uur verwacht, maar we scheurden van de honger en we gingen wat vroeger. Bij het binnenkomen vroeg de mâtre ‘d hotel of we van een groep waren, ja van KAV zei ons Greta, en de man begeleidde ons naar gereserveerde tafels.

Toen we onze dranken bestelden en betaalden, kwam hij toegesneld en vroeg of de ganse groep
    nog kwam en meldde dat er één consumptie inbegrepen was. Ik dacht na, en zei tegen Greta, hier is een vergissing want ganse groep bestaat niet in ‘t Engels, maar er bestaat wel een Hanse-groep in het handelsmilieu en inderdaad, de mâtre ‘d hotel kwam even later geagiteerd binnen want er was inderdaad nog een groep die gereserveerd had. De Hanse-groep. Veel excuses en misbaar want nu moest hij melden dat wij onze dranken toch zelf dienden te betalen.
    Enfin, wij hadden aanleiding gegeven tot een groot ‘mistake’. Jammer voor de Hanse-groep.
    Verder was alles OK.

Wel 6 tafels met buffet: eerst de soep en debroodjes, dan de dranken die gratis waren, vooral
    op water gebaseerde sappen. Dan de vele gebakjes: dessert, bavarois en cake, daarnaast alle koude salades, ernaast aardappeltjes, pasta en rijst, en groenten bv. Courgettes of boontjes. En tot slot vlees, vis en kip of konijn.

Je zat nog niet goed neer of men was er al met koffie of thee. Onze borden werden als de bliksem afgeruimd zodra men dacht dat we genoeg hadden, maar dan kende men de tafelende Belgen nog niet. We hielden gewoon ons bord vast.

Tegen 20 uur terug op de kamer, nog even TV maar omdat we reeds zo vroeg wakker waren,
    konden we onze ogen niet openhouden. Vandaag was een herdenkingsdag van de bevrijding
    en overal werden oorlogsfilms vertoont. De originele versie werd gespeeld en erbovenop de
    synchrone stemmen. Dit maakte dat we toch nog gedeeltelijk konden volgen.

Ondanks de bijna witte nachten en veel lawaai van ‘t straat gingen we toch maar onder de lakens.
    De echte witte nachten beginnen vanaf 25 mei tot half juli, en komen alleen voor boven de 60 ste
    breedtegraad. Het was nog licht genoeg om zonder licht nog even te lezen in ‘t bed.