A 8-day adventure by Mariatche Read more
  • 0kilometers

Kennismaking met Sint Petersburg

May 9, 2008 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Opstaan om 4 uur, hapje eten en tegen 5 uur naar de luchthaven.
    Voorbeeldige vlucht naar Kopenhagen waar wij overstapten naar Sint-
    Petersburg. 2 uur verschil zodat wij ineens om 13,45 u landden i.p.v. om
    11,45 u. Stralend weer, 18 ° en beetje bewolkt. Na pascontrole, die niet
    moest onderdoen voor deze in Atlanta USA, met de nodige stempels en
    visa werden wij opgewacht door onze gids Olga, die ons welkom heette.

Het voormalig Sovjethotel Azimut is volledig gerenoveerd en alles is in
    orde. Wij kregen een kamer op de 15e verdieping, het restaurant was op
    de 18e verdieping. Na het uitpakken verzamelden we beneden om een
    rondwandeling in de buurt te maken.

De stad is te vergelijken met Amsterdam, een centraal gedeelte met ringvormige grachten, ons
    hotel lag aan de derde ringgracht of aan de rivier Fontanki, waaruit vroeger het water voor de
    fonteinen werd geput.

Er zijn ontelbare bruggen, ‘Moct’ in ‘t Russisch, en de meeste zijn mooi versierd. deze aan ons
    hotel was de Egyptische brug met sfinxen en obelisken, uit 1826, maar recent gerenoveerd.

Samen gingen wij op weg naar de Sint Nicolas Kathedraal. Russische barokkerk van Tsjevakinskij leerling van de Italiaanse architect Rastrelli, vandaar de aparte klokkentoren. De 5 torens op alle Russische kerken verbeelden in ‘t midden Christus en op de hoeken de 4 evangelisten. de soms uivormige torens verbeeldden brandende kaarsen. Deze kathedraal, gewijd aan de zeelieden, is gebouwd in 1762. Na de revolutie een tijd buiten gebruik geweest maar nu terug in dienst als gebedshuis. We mochten wel binnen met een hoofddoek maar geen foto’s nemen.
    Daarna nog een wandeling tot aan de Mariinskij Opera en daarover het conservatorium, met aan
    beide flanken links Rimsky Korsakov en rechts Glinka. Componisten die hier gestudeerd hadden,
    net zoals Tsjaikovsky.

Voor mij leek het Mariinskij gebouw op de Royal Albert Hall in Londen alleen in ‘t groen terwijl de
    Albert Hall rood is.

Terug naar het hotel waar we ons verfristen om naar het diner te gaan.

Normaal werden we om 19 uur verwacht, maar we scheurden van de honger en we gingen wat vroeger. Bij het binnenkomen vroeg de mâtre ‘d hotel of we van een groep waren, ja van KAV zei ons Greta, en de man begeleidde ons naar gereserveerde tafels.

Toen we onze dranken bestelden en betaalden, kwam hij toegesneld en vroeg of de ganse groep
    nog kwam en meldde dat er één consumptie inbegrepen was. Ik dacht na, en zei tegen Greta, hier is een vergissing want ganse groep bestaat niet in ‘t Engels, maar er bestaat wel een Hanse-groep in het handelsmilieu en inderdaad, de mâtre ‘d hotel kwam even later geagiteerd binnen want er was inderdaad nog een groep die gereserveerd had. De Hanse-groep. Veel excuses en misbaar want nu moest hij melden dat wij onze dranken toch zelf dienden te betalen.
    Enfin, wij hadden aanleiding gegeven tot een groot ‘mistake’. Jammer voor de Hanse-groep.
    Verder was alles OK.

Wel 6 tafels met buffet: eerst de soep en debroodjes, dan de dranken die gratis waren, vooral
    op water gebaseerde sappen. Dan de vele gebakjes: dessert, bavarois en cake, daarnaast alle koude salades, ernaast aardappeltjes, pasta en rijst, en groenten bv. Courgettes of boontjes. En tot slot vlees, vis en kip of konijn.

Je zat nog niet goed neer of men was er al met koffie of thee. Onze borden werden als de bliksem afgeruimd zodra men dacht dat we genoeg hadden, maar dan kende men de tafelende Belgen nog niet. We hielden gewoon ons bord vast.

Tegen 20 uur terug op de kamer, nog even TV maar omdat we reeds zo vroeg wakker waren,
    konden we onze ogen niet openhouden. Vandaag was een herdenkingsdag van de bevrijding
    en overal werden oorlogsfilms vertoont. De originele versie werd gespeeld en erbovenop de
    synchrone stemmen. Dit maakte dat we toch nog gedeeltelijk konden volgen.

Ondanks de bijna witte nachten en veel lawaai van ‘t straat gingen we toch maar onder de lakens.
    De echte witte nachten beginnen vanaf 25 mei tot half juli, en komen alleen voor boven de 60 ste
    breedtegraad. Het was nog licht genoeg om zonder licht nog even te lezen in ‘t bed.

Tsjarskoje Selo of Poeskin

May 10, 2008 in Russia ⋅ ⛅ 18 °C

Omdat onze kamer aan de zuidkant was gelegen,achteraan, hadden we heel de dag
    zon. Als nadeel had dit dat de kamer heel warm was, en in de nacht kregen we het niet frisser, de raam open laten staan was de enige mogelijkheid, maar de straat was heel lawaaierig. Ik had nooit gedacht dat men de straatgeluiden zo hard zou horen op de 15e verdieping.Ik ben gelukkig een goede slaper, maar ons Greta die had er veel last van, jammer.Om 7 uur stonden wij reeds in de eetzaal voor een uitgebreid ontbijtbuffet. Blinis, roerei, sla, tomaten, alle soorten ontbijtgranen, verse fruitsla, noem maar op het was er. Een leuke verassing was de pap, havermoutpap
    zoals vroeger thuis. Met wat suiker was ze best lekker, maar zwaar, dus één keer nostalgie was
    genoeg. Ook gesuikerde melk was een “oude” geneugte voor mij, “Smetana” (zure room) kwark, youchurt allé teveel om op te noemen. De Russen kennen wat van eten. Nog even platte rust en om 9 uur vertrek met de bus naar onze eerste echt programmapunt.Via Moskovsky prospect naar Poesjkin, voormalig genoemd Tsarskoje Selo, of het Tsaren datsja dorp.

Prospect is onvertaalbaar, het betekend rechtdoor en zijn in het algemeen lange brede wegen naar een doel, in dit geval Moskou. Deze prospect loopt inderdaad 750 km ver naar Moskou. In vroegere dagen was deze afgebakend met westpalen of wat wij als mijlpalen kennen. West is de oude lengtemaat.

Hierbij enige uitleg die we van Olga, onze gids, ontvingen,
    je mag gerust dit stukje overslaan als je hierin niet
    geïnteresseerd bent.

Na de revolutie in 1913 gingen alle mensen samen wonen in de grote huizen van de rijken. (zie Dr Jivago)
    De situatie bleef niet houdbaar en Stalin besliste om grote woonhuizen te laten bouwen, deze werden vooral aan de grote prospects mooi afgewerkt langs buiten, binnen waren de appartementjes slechts klein en men moest vele voorzieningen zoals WC en keuken nog delen. Volgens Olga die in haar jeugd daarin woonde, hadden haar ouders en één kind slechts 13 m2 woonoppervlakte.

De mensen die niet in de nieuwe gebouwen terecht konden stonden op een lijst en hadden hoop op een verbeterde woonsituatie.

Chroetjev wou de situatie weer verbeteren, in de jaren ’60, en liet snelbouw appartementen bouwen, deze waren in 3 maanden woonklaar, maar zijn nu reeds vervallen en menselijk onbewoonbaar. Deze mensen komen terug op lijsten terecht.

Gorbatjov in de jaren ’90, liet weer nieuwe blokken bouwen.
    Na de hervorming (perestrojka) konden de mensen deze appartementjes kopen. Olga kocht er een aan 300 €/m2. Nu worden dezelfde appartementen verkocht aan 3000 €/m2, in Moskou zelfs aan het dubbele. De mensen die geen geld hebben staan nog steeds op de wachtlijsten. Kun je je voorstellen dat je slechts één kamer hebt en met een aantal gezinnen op één etage woont, wat
    een rij voor de WC ‘s morgens of aan de keuken!

Op de vraag of er huurprijzen worden gevraagd zei Olga:
    nee, maar wel onderhoudskosten, daarin zitten alle kosten behalve Elektriciteit en telefoon. De gebouwen worden verwarmd met grote centrale verwarming, daarom staan in de stad zoveel schouwen die bij ons aan fabrieken doen denken. Ik kende het systeem omdat op het kiel de
    vernieuwde torengebouwen ook op die manier verwarmd worden.

Wat verdienen de mensen ongeveer?

Gemiddeld in Rusland 700 €/maand. In St Petersburg is het gemiddelde loon 1200 €/m. Het pensioen is +/- 300 €/ maand, daarom verdienen de meeste mensen iets bij als bv. wachter in musea, poetsen enzo, dit deed mij weer aan de USA denken waar hetzelfde patroon geldt.

Terug bij onze uitstap.

Op 25 km afstand ligt het voormalig landgoed “Saari Mosj”. Peter De Grote schonk het in 1708 aan zijn vrouw Catharina, deze liet hier een klein paleis bouwen.

Omdat Tsaar Peter II een grote voorkeur had voor paleizen aan de waterkant en er meerder paleizen verschenen heette de plaats Tsarkoje Selo.

De spilzieke tsarina Elisabeth liet het paleis verbouwen in de kleuren blauw, wit en goud in overdadige barokstijl, het wordt beschouwd als het duurste van de zomerverblijven
    van de tsaren.

In de tweede Wereldoorlog werd het slot door de Duitsers grotendeels verwoest en het barnsteen uit het Barnsteenkamer gestolen.

Alles is volgens de oude ontwerpen terug opgebouwd, waar mogelijk met teruggevonden originele stukken. Deze duiken nog op uit erfenissen, van zolders enzo die nu na
    het overlijden van de oorlogsgeneratie Duitsers boven water komen.

Sinds 1937 heet het dorp Poesjkin naar aanleiding van de 100e sterfdag van de dichter.

Na een uitgebreid bezoek aan het paleis konden we wandelen in de mooie tuinen, gelukkig met het mooie weer deden we een wandeling rond de vijver, waarrond nog meer paleisjes stonden, we zaten we nog even op een bank, daarna kwamen we weer bijeen om naar onze lunch te gaan
    in een mooi restaurant in de omgeving.
    Alles stond reeds klaar in restaurant Pushkin, feestelijk gedekte tafels. Een kool-appel salade, Skay of koolsoep (lekkere bouillonsoep) Boeuf met dikke frieten, gestoofd peertje en koffie toe. Voldoende en lekker, ik lust die Russische keuken wel.Daarna met de bus enkele km verder naar het Pavlovsk paleis en park.

Iets intiemer maar met zeker evenveel pracht en praal. Het hoefijzervormig paleis werd in classicistische stijl gebouwd, er zijn diverse paviljoenen, prieeltjes en monumenten in het park van 600 ha dat doorgaat voor het grootste landschapspark van Europa en een ontwerp
    van de Italiaanse architect Gonzaga die er 25 jaar aan werkte.

Een fotovergunning moest aangekocht worden aan 200 Rbs. wat ik natuurlijk als verstokte fotografe deed.

Tijd tekort, want de tuinen moesten we missen. De bus was er alweer om ons tegen 4 uur aan het hotel af te zetten. kon het niet anders, waarschijnlijk de regels van busvervoer zoals bij ons, 6 uur rijden en dan rusten?

Niet getreurd er was nog van alles te doen, postzegels kopen, kaartjes versturen, eens naar de superette, wat rusten enz. Na onze aankopen gingen we wat in het parkje voor het hotel zitten, om wat te lezen in de meegebrachte Libelle.

Een man met Aziatisch gelaat deed teken of hij naast mij mocht zitten, ik knikte en las verder. Toen ik opkeek in zijn richting wees hij op zijn sportzak en zei: zoiets als stolen, of taken, op zijn Engels. Ik dacht, lap daar heb je weer een verdoken bedelaar. Ik knikte maar ja, en zei dat men zo moest oppassen voor dieven, en las verder.
    Even later toen ik weer opkeek begon hij te vertellen, hij was buschauffeur, en was al enkele jaren in Sint Petersburg. Allé, met handen en voeten geraakten we aan de praat. Vooral in gebroken Engels.

Hij haalde een foto van zijn zoon uit de zak, voorzichtig verpakt in krantenpapier, en hij was er
    zeer fier over. De zoon woonde in Moskou en werkte daar als ingenieur. Blijkbaar had de man
    behoefte aan een gesprek, want telkens ik terug in de Libelle begon te lezen, trok hij aan mijn
    mouw om verder te babbelen.Hij bleek van het Aralmeer afkomstig te zijn, en had
    een Russisch boek over Mongolië en China bij zich. Wij raakten daarover aan de praat, en met de bekende dingen zoals een paard, Bruce Lee, de Chinese muur, bleven we toch enige tijd aan de praat. Hierna stokte het gesprek en strandden we op de taal barrière. Gelukkig was het etenstijd.

Na de warme maaltijd van ‘s middags was onze honger niet zo groot, maar alles smaakte toch weer.

Ik bleef daarna op de kamer om mijn reisverslag aan te vullen, ons Greta ging nog even naar de
    bar om met de groep een kennismakingsgesprek te voeren. Wat TV, nog wat lezen, en ik zat wel graag even rustig.

Het groepsgesprek was wat tegengevallen omdat de halzo groot is en vrij ongezellig.

We worden onze kamer al wat gewoon, en mits enige aan- passingen zoals dekbed onderaan en laken bovenaan als bedekking, oorstopje voor Greta en venster open voor mij gingen we naar bed.

Nog een slaapzoen en tot morgen gewenst, en ik was al onder zeil.

Hermitage

May 14, 2008 in Russia ⋅ ☁️ 1 °C

Om half 6 wakker, het was al licht genoeg om met de gordijnen dicht te lezen, wat ik dan ook zo stil mogelijk deed. Volgens de BBC weerberichten zou het vandaag 25° worden. Speciale dag, moederdag en Pinksteren samen.
    Ontbijt, even toiletten en tegen 9,30 uur aan de bus voor het bezoek aan de Hermitage, zowat het belangrijkste en bekendste museum van Sint Petersburg.

Als verrassing reden we eerst naar de Byzantijnse kerk “The Savior of the spilled blood”. Greta en ik hadden dat gisteren verkeerd gelezen in een toeristen brochure als ‘split blood’
    dus gespleten bloed, i.p.v. verspild bloed. Toen we onze vergissing inzagen lagen we krom van ‘t lachen. Het was één van onze doelen op de vrije namiddag, en nu werden we
    gebracht met de bus, dat viel dus erg mee.

Zoals je aan de foto’s kan zien doet dit heel erg aan het Kremlin van Moskou denken.

Deze kerk staat op de plaats waar Tsaar Alexander II vermoord werd. Vandaar de naam: De verlosser van het verspilde bloed.

Het is nu een museum van mozaïeken. Het was te vroeg om binnen te gaan, en eerlijk gezegd 350 rbs is ook niet niks als toegangsprijs. Maar de buitenzijde zouden we niet gemist willen hebben! Ondanks het vroege uur werden de stalletjes reeds geopend, en de illegale verkopers zwermden weer rond ons.

Rond 1900 telde de stad nog 279 kerken, de revolutie bracht een totale boycot van religie met zich mee. De talrijke kerken werden verwoest of kregen een andere bestemming,
    slechts in 20 kerken werden nog diensten gehouden.

Sinds de hervorming in 1990 en 1991 vonden de eerste kerkdiensten weer plaats in grote kathedralen, waar mogelijk worden de kerken geopend. Waar echter belangrijke musea
    zijn worden deze behouden.

Voor alle godsdiensten samen is een gedenkmaal opgericht naast de Neva over de Peter en Paulvesting. Nu op weg naar de Hermitage.
    Het winterpaleis of Hermitage behoort tot de grootste kunstmusea ter wereld, vergelijkbaar met het Louvre in Parijs. Ook qua inhoud.
    Het gebouw werd door architect Rastrelli tussen 1745 en 1762 gebouwd voor Catherina de Grote, of Catherina II.

Hermitage wil zeggen kluizenaarshut, Tsarina Catherina liet dit bouwen om afgeschermd te zijn van haar vele onderdanen. Het paleis zelf telt 1022 kamers, zeg maar zalen, waarvan er nu
    400 geopend zijn. De totale hermitage bestaat uit 4 paleizen.

De eerste aankopen die door Peter de Grote gedaan werden, bestond uit Scytische oudheden, deze zijn reeds in Brussel geweest als rondrijdende tentoonstelling.

Catherina verzamelde systematisch en probeerde aan het Europese ideaal te voldoen. Haar eerste collectie waren Vlaamse en Hollandse meesters die eigenlijk voor de koning van Pruisen Frederik II bedoeld waren. In de 19e eeuw breidde ook Nicolaas I de collectie uit, hij vulde aan met Spaanse en Italiaanse meesters.
    Niet alleen de verzamelwoede van de tsaren deed de collectie uitbreiden, Na de revolutie vielen de kunstschatten van de adellijke families voor het grootste deel toe aan de staat, van 1910 tot 1930 verdubbelde hierdoor de collectie.

Olga begon met een grondige uitleg, en we gingen vooral naar de afdeling met de schilderijen. Wij waren wel geïnteresseerd maar de uitleg was iets te gedetailleerd voor mij, en ik begon
    op mijzelf te dwalen door de zaal. Ik merkte dat ons Greta hetzelfde idee had, met een knipoog en een knikje naar de deur was er vlug overeengekomen om verder op ons eigen
    initiatief het bezoek verder te zetten.

We dwaalden door vele zalen, zagen Egyptische sarcofagen, Romeinse beelden, Chinees porselein.

We vroegen naar Roebens (Rubens) en we werden naar de volgende zaal verwezen. De uitspraak van Rubens vonden we hilarisch. De kruisafneming die we ook in de Kathedraal in
    Antwerpen terugvinden in waarschijnlijk een andere versie kwam dus heel bekend voor. Ook de weelderige dames lijken dan heel vertrouwd.

Toen we genoeg gezien hadden vroegen we naar de WC in de wetenschap dat deze zich aan de uitgang bevinden, waarschijnlijk was onze beeldspraak zo veelzeggend dat een toezichtster ons de WC achter de schermen wees, dus geen uitgang. De Hermitage is zo groot dat we tot driemaal toe naar de uitgang moesten vragen.
    Toen we het winterpaleis eindelijk verlieten konden we nog wandelen naast de Neva. Op de heenweg had Olga ons gewezen op een kanaaltje dat klein Venetië genoemd werd. Wij die richting uit en inderdaad, als je ervoor staat is er een gelijkenis.

Blokje om en we kwamen terug op het paleisplein. Dit is een ontwerp van Rossi, het is een van de grootste en mooiste pleinen van de wereld.

Aan de ene kant het winterpaleis in zachtgroen, wit en goud, aan de andere kant de 580 m lange
    façade van het gebouw van “De Generale Staf”. dit gebouw wordt onderbroken door een dubbele
    triomfboog gewijd aan de overwinning van Napoleon. Deze heeft echter nooit Sint Petersburg
    veroverd, noch Moskou.

Het plein heeft een oppervlakte van 6 ha, de Alexanderzuil is in roze graniet, zij staat in het
    midden, en is de hoogste in zijn soort.
    Ik persoonlijk vond het plein wat kaal.

Gezeten op een verlichtingsfundament, met ons gezicht in het zonnetje wachtten we op de rest van de groep. Tegen 12,30 uur werden we verwacht voor een lunch die zeker niet onderdeed voor die van gisteren. Met ons buikje goed gevuld, stapten we de bus op voor een ritje
    van 1 uur naar Peterhof.

Mijn geraadpleegde documentatie vooraf vertelde mij dat vooral de tuinen, tot aan de Finse golf de moeite waard waren.

Onderweg reden we voorbij de datsja van Poetin, hier hield hij enkele jaren geleden de summit van de G8 landen, de 8 rijkste landen, je kan je voorstellen dat het buitengoed niet zomaar een huisje is.

Het Russische Versailles: Peterhof.

Greta en ik hadden geen zin in nog maar eens een uitgebreid bezoek aan het paleis, wij kennen het ondertussen wel. We spraken af met Olga om tegen 16,30 uur aan de uitgang te staan en we vertrokken naar de tuin.Woorden kunnen de tuin niet beschrijven, zelfs foto’s maar gedeeltelijk.

We hebben genoten met volle teugen. We wandelden tot aan de Finse golf en terug, aten een
    ijsje en genoten van muziek onderweg.

Het was zondag, de zon scheen en er waren veel mensen, allemaal dingen die een goed gevoel gaven. Het was schitterend! Aan het paleis gekomen vonden we de groep terug
    en goed ingeschat van ons, er was weer te weinig tijd voor hen om nog een grote wandeling te
    maken.Op verzoek van velen stopten we zodra we in Sint Petersburg aankwamen om via de metro het laatste stuk af te leggen. De metro is niet zo mooi als deze in Moskou, maar voor ons is het speciaal en vooral proper: een paleis voor de werkmens. Zoals iemand het uitdrukte.

We stapten in ieder station uit, wandelden naar het begin of het einde van het perron, zoals het
    uitkwam, en bewonderden de gangen. Het ene had een bas-reliëf op iedere zuil, het andere had
    mozaïek, nog een ander smeedwerk. We mochten niet fotograferen, en Rita die de voorbereidende trip gemaakt had de dag ervoor, was beboet.
    Op een vrij agressieve manier kwam uit het niets twee politie- of bewakingsagenten op haar af en
    met een boze preek en een boete van 200 rbs mocht ze verder. Waarschijnlijk is dit een gevolg
    van de bomaanslagen in de Madrileense metro.Dus tot mijn spijt geen foto’s.

We hadden bovendien veel beziens, zo’n troep vrouwen met sneakers, lange broeken in alle
    lengtes en zeer nieuwsgierig en luidruchtig. De dames in Sint Petersburg zijn van jong tot oud zeer verzorgd, mantelpakje of rok en blouse en steeds hoge hakken, zelfs in de parken die we bezochten.

Nog 10 minuten stappen naar het hotel. Moe maar voldaan, beentjes omhoog en even rusten.

Tegen 7 uur naar het restaurant, twee dames uit het Waasland waar we nogal mee optrokken hadden plaats gehouden. We hebben nog ontzettend gelachen, tot tranens toe. Toen de eetzaal bijna leeg was zijn we naar onze kamers gegaan. Nog even de foto oogst nazien, batterijen opgeladen letterlijk en figuurlijk.
    Met de voetjes omhoog en een boekje in bed, het is 10 uur maar nog klaarlichte dag, maar als je
    moe bent slaap je toch, allé ikke toch.

Petrus en Paulusvesting

May 15, 2008 in Russia ⋅ ☁️ 2 °C

Dus na een goede nachtrust voor mij, een slechte voor ons Greta gingen de oogjes open om 6
    uur. De eetzaal zat stampvol en het was echt zoeken voor een plaatsje. Dan nog een uurtje op bed en op weg voor weer een nieuwe mooie dag.

De zon scheen, maar in de verte zagen we wat grote wolken naderen. Aan de kledij van Olga te
    zien zou het niet zo warm worden vandaag. Dus golfje mee en op weg naar de Petrus en
    Paulusvesting en kathedraal.

Nog een beetje site seeing en stoppen aan een brug met griffioen waar we allemaal even een foto-shoot hadden. Dan over één van de vele bruggen over de Neva naar het eiland waar de vesting staat en dat is de plaats waar Peter de Grote zijn stad stichtte. De bruggen werden ‘s nachts geopend, men kon dan niet meer terug, en blijkbaar was dit het excuus om bij je minnares te blijven. Natuurlijk voor de oude adel in Sint Petersburg.

De vesting werd gebouwd vanaf 1703, de kathedraal in de vesting herbergt alle Tsaren, Tsarina's
    en familie. Ook het gebeente van de laatste Tsaar Nicolaas II werd bijgezet , na DNA onderzoek.
    Bij de Tsaren was op de 4 hoeken hun wapenschild bevestigd bij alle anderen alleen het Orthodox kruis op de marmeren sarcofaag.

De laatste afstammeling die hier bijgezet is in het jaar 2006, een prinses Dagmar, op zijn Russisch Maria Feodorovna.

Bij het buitenkomen was de lucht zwaar bewolkt, maar af en toe een streepje zon liet de vergulde
    torenspits blinken. Een plezant verhaal hierover: Na een zware storm was het kruis van de toren geknakt en men kon deze niet bereiken met ladders, een dakwerker ene Pjotr, beklom de spits met een touw en bevestigde het kruis terug op zijn plaats. Dit was zeer gevaarlijk gezien de lengte en bouw van de torenspits. Als dank krijg hij 5000 rbs van Peter de Grote, alsook een tsarenbeker, met deze beker kon hij in alle tavernes van Sint Petersburg gratis wodka drinken voor de rest van zijn leven. Nasdrovjé!

Terug op weg naar de bus kon ik afdingen op een soldatenpet, 120 rbs i.p.v. 200 rbs, het was voor de verkoper te nemen of te laten, het waren eigenlijk de pins erop die mij interesseerden.

Nog even langs het oorspronkelijke huis van Peter de Grote, je kan je niet voorstellen hoe eenvoudig dit is, na alle pracht en praal van zijn nakomelingen.

Een half uurtje tijd voor aankopen in een echte souvenir winkel deed vele dames gretig in de geldbeugel tasten. We kregen een wodka gratis en/of koffie, ons Greta nam koffie en deed haar wodka erin, net zoals onze pa deed. Na nog een wodka erbij bleek haar rugpijn reeds dragelijker te worden. Veel beter dan pijnstillers zei ze.

Na een rit langs de kades waarbij ons gewezen werd op de mooie relingen, die allemaal verschillend zijn, kwamen we aan de kruiser Aurora van waarop het startschot gegeven werd dat de eigenlijke revolutie deed losbarsten. Hiermee werd de voorlopige regering omvergeworpen en de Sovjets geïnstalleerd.

Daarna voor de lunch naar hotel Ambassador waar de tafels reeds klaar stonden voor de Dutch ladies. Op de koepel boven onze hoofden zagen we de eerste regendruppels uiteenspattenOnze bestelde boottocht viel letterlijk in het water. Goede uitleg van Olga en bij interessante
    zichten of gebouwen vlug naar buiten om een foto te nemen en terug naar binnen.
    Niets aan te doen.

We werden afgezet aan de blauwe brug voor een vrije namiddag.

Uiteindelijk waren we nog de twee enigen die de stad verkenden.
    Ondertussen was ik al behoorlijk nat en onze regenjassen lagen op de hotelkamer. Omdat ons
    eerste doel toch de Nevski prospect was dachten we gemakkelijk aan een paraplu te geraken. Nevski prospect is de Meir van Sint Petersburg. Echte etalages zagen we niet en de opschriften konden we niet lezen. Ineens zag in aan een raam twee paraplu’s hangen, maar deze hingen achter een kassa. Wij die winkel binnen en met handen en voeten uitgelegd dat we absoluut één van de paraplu’s wilden kopen. Maar de winkel was een parfumerie en men verkocht geen paraplu’s na veel wijzen kon dat wel maar dan moesten we verzorgingsproducten komen van een merk dat deze paraplu’s als reclame bijvoegde.

OK, geef maar, een dag- en een nachtcremé die kan ik altijd gebruiken en 550 rbs wou ik daar in
    dit geval wel aan spenderen.

Tweede probleem, ik had maar 500 rbs bij. Paspoort of rijbewijs, waar ze naar vroegen, had ik
    niet bij mij en mijn betaling met bankkaart wou men niet aanvaarden.

Terug buiten in de regen op zoek naar een andere winkel. Verder door zagen we een galerij waar
    volgens een eerdere trip erop gewezen was dat dit een warenhuis was, eindelijk gevonden. Bij de
    paraplu’s weer met veel gebaren er één aangewezen, maar 1200 rbs vonden wij toch te
    veel. Met duim naar beneden gewezen dat we een goedkoper exemplaar zochten. Ze zakten tot 770 rbs. Nog lager? Eindelijk de goedkoopste: 340 rbs, Greta kocht er een maar ik wou best een mooiere en duurdere. Ik kreeg er geen meer van nabij te zien, mijn wijzen naar de mooiere modellen haalde niets uit, ik moest mij tevreden stellen met een goedkopere of niets. Ik heb mij er dan maar bij neergelegd.

Achteraf ben ik zeer tevreden met mijn zwart-wit gebloemde paraplu, hij is klein en naar de
    huidige mode. En omdat men ons echt niet verstond noch met umbrella, parapluie vroegen we
    later aan Olga wat de juiste naam was en dat bleek ‘zont’ te zijn

Wij namen ons plan erbij want van winkelen hadden we genoeg, op weg naar de Rossistraat. Deze volledig symmetrische straat van Carlo Rossi is een ongeëvenaarde prestatie. De straat is 220 m lang en wordt aan weerszijden geflankeerd door gebouwen die elkaars spiegelbeeld
    zijn, de breedte van de straat stemt exact overeen met de hoogte van de gebouwen. Mooi maar ik had verschillende gebouwen verwacht, eigenlijk waren het alleen maar dezelfde gebouwen in spiegelbeeld. Toch was de wandeling interessant, we zagen veel en we lachten heel wat af.

Vanhier op zoek naar de market, waar we eerst nog een achteraf binnenkoer insloegen met stuurse donkere mannen die niet wisten wat ze zagen: twee vrouwelijke toeristen
    met driekwart broek en sneakers kletsnat onder een paraplu. En wij de slappe lach. De echte
    markt was een beetje verder. Dan straat in straat uit op weg naar het Nikolayevski paleis voor
    een schitterende Russian folk show. Echt de moeite, ontvangst met een glaasje Russische
    champagne. Vurige show, weer een drankje wodka of champagne en zakouski’s (Russische hapjes)
    en dan weer een uur show. Onze Japanse buren vielen wel in slaap van vermoeidheid, maar dat
    kon onze pret niet drukken, we lachten zo hard (in stilte) dat de zangers dachten dat we ze
    uitlachten. Natuurlijk niet, maar het was wel komisch. Na de show terug naar het hotel en daar
    deden we nog een klein afscheid in de bar met een geschenkje (babouchka magneetje) en een
    gedichtje want het was onze laatste avond.

Smolny klooster en Beleg van Leningrad

May 16, 2008 in Russia ⋅ ⛅ 4 °C

Zeer onrustige nacht, mogelijk wegens ons nakende vertrek? Wegens de klaarte waren we vroeg wakker, nog even onze valiezen pakken, wat vlug gebeurd was.
    Vandaag nog een bezoek aan het Smolnyklooster, de naam is een verwijzing naar de teeropslag (smola = teer) van de werven die zich hier ooit bevonden. Het was gebouwd door Rastrelli en bedoeld als nonnenklooster voor rijke adellijke dames. Nu is het voor een deel in gebruik door de universiteit. Geen bezoek maar wel even een groepsfoto nemen. We reden verder naar het Nevski klooster. onderweg nog even wat info over het geloof.
    Rusland is voornamelijk Orthodox katholiek, de kerkdiensten duren tussen de 2 en 5 uren en drie maal per dag is er een dienst. Alle mensen staanrecht, behalve vroeger de Tsaar en Tsarina. Er wordt regelmatig geknield, de mensen blijven zo in beweging.
    In de seminaries beslissen de studenten of zij gaan huwen (later) of kiezen voor het celibaat.
    Natuurlijk houdt een keuze voor celibaat een grotere carrière mogelijkheid in dan huwen want een Patriarch (zoals onze Bisschop) blijft in principe ongehuwd.
    Het Alexander Nevski klooster is nog in gebruik. We konden de kerk bezoeken, maar geen foto’s nemen. Aan de ingangsweg stonden enkele gehandicapten bescheiden te bedelen, ze staken hun hand op. De echte kerkgangers legden er een geldstuk in. Het binnenplein was op het noorden en killig, je zag dat de grond arm was door de armtierige begroeiing, maar wel verzorgd. Er is ook de Tichvin begraafplaats waar verschillende Russische beroemdheden begraven liggen. Olga had nog een verrassing, buiten het programma, we reden buiten het centrum naar een stopplaats op weg naar Poeskin of Tjarkoje Selo waar Tsarina Catharina II een kerkje had laten bouwen in Russische gotiek. Het was zeer speciaal het leek op een roze suikertaart. De kerkdienst was bezig, en meer dan een blik binnenin werpen deed ik niet, maar de buitenkant was zo charmant dat de rit de moeite waard was. Van de eerste verrassing in de andere, ook een bezoek aan het museum van ‘het beleg van Leningrad’, dit museum gelegen op een rond punt aan het einde van een prospect hadden we al eerder gezien, eigenlijk de beelden die erop staan. De eerste dag al zagen we hier veel volk rondlopen met bloemen (dus op de feestdag van de bevrijding).Het beleg van Leningrad, zoals Sint Petersburg in Sovjettijd heette, duurde van 8 dec 1941 tot 27 jan 1944 exact 900 dagen, zonder overgave. Bovenaan de imposante beeldengroepen, binnenin speelt muziek van Tjaikovsky er worden doorlopend filmbeelden van de bevolking onder het beleg getoond. Grote bronzen borden of plakkaten lagen hier die elke dag vervangen worden en gaan over de exact dezelfde dagen in het beleg. Vandaag dus 13 mei in 1941 en 1942.
    Indrukwekkend museum. Enkele vrouwen gingen niet mee, wat is respecteerde, maar ik ergerde mij wel aan de uitspraak van één van de groepsleden die opmerkte dat de oorlog bij ons in België langer had geduurd dan 900 dagen. Dit ging over het BELEG! De oorlog zelf duurde ook meer dan 5 jaar. Tijden het beleg kregen de mensen 125 gr brood per dag, er werd gewerkt, geschuild, geleefd onder dramatische omstandigheden. De Duitsers hadden bijna heel de stad in bezit, gelukkig werd in 1943 een noodverbinding over de dichtgevroren Neva gelegd die de mensen kon bevoorraadden en zo het verzet instandhield.
    Zelf volg ik de geschiedenis met belangstelling, het was wel gruwelijk en ons Greta ging niet mee binnen, ik kon mij ook inleven in deze periode.

Terug naar de werkelijkheid, nog lunchen in hotel “Park Inn”,
    bedankje aan Olga en hup op de bus naar de luchthaven.
    Voorspoedige inscheping, met een Airbus A 321 van SAS naar
    Kopenhagen, Terug 2 uur tijdsverschil en overstappen naar
    Brussel.

Ergens was mijn valies blijven staan, dus zonder bagage naar huis.

Dirk was blij ons te zien en thuis stond een boeket rozen op mij te wachten.

Toch nog een staartje aan dit verhaal, bij uitladen van mijn valies bleken alle op reis gekochte souveniers verdwenen.