Satellite
Show on map
  • Day 8

    Bloemfontein & Soetdoring Park

    December 25, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

    Heel de nacht doorgereden, om 4.30u reeds wakker zodat ik een prachtige zonsopgang zag en fotografeerde.
    Vandaag is het kerstdag en iedereen die je tegenkomt wenst je "Merry Christmas". We gingen vroeg ontbijten en kregen buiten het normale koude buffet en de warme toast ook aardappeltjes, worst, gebakken tomaat en een dubbelzijdig gebakken spiegelei!
    Gewoonlijk nemen we dit Engels breakfast niet omdat het nogal zwaar is, vandaag was het nog zo vroeg en met een lange dag voor ons nam Dirk het wel, voor mij was oatmeel en vers fruit met twee toastjes genoeg.
    Dirk nam het busje naar Soetdoring Nature Reserve, zelf bleef ik op de trein om op eigen gelegenheid Bloemfontein te verkennen.
    Bij het buitensteden kwam ik in gesprek met de enige Amerikaan op de trein en we besloten samen de citytour te doen.
    David was vroeger reeds in Tanzania en een beetje gewoon aan Afrikaanse steden en ik had met mijn Zuid Afrika Boek een goede voorbereiding gemaakt. We voelden ons niet onveilig maar dat kon ook zijn omdat op kerstochtend er weinig volk op straat liep.
    We zagen de oude binnenstad, spraken onderweg een weinig mededeelzame blanke Zuid-Afrikaan aan en gingen tegen half 11 terug.
    Op de trein was alles rustig en de airco in de lounche stond aan, een theetje ging er wel in. Omdat men de coupé's nog aan het poetsen was installeerde ik mij in de lounche om dit boek bij te werken. Nog even naar buiten om het mooie station te fotograferen en ik kocht enkele snoepjes aan een kraampje buiten, de snoepjes werden per stuk verkocht.
    Ik vroeg hoeveel de snoepjes kosten en voor één caramel was het 20 Pence met mijn hele kleine nikkel kon ik er drie kopen!
    Als middagmaal at ik één overrijpe banaan, 3 koekjes, 3 caramellen en de 2 chocolaatjes die op het bed gelegd waren! Sorry Dirk maar ze waren al aan 't smelten.
    Dirk had weinig dieren gezien in her Soetdoring Nature reserve, het was heel warm en op 't midden van de dag, waarschijnlijk waren ze weggedoken uit de zon, het was wel 28° schat ik.
    Het is een zweetproducerende temperatuur, te droog of te vochtig, ik weet niet juist wat de oorzaak is.
    Na de middag kregen we tijd om ons klaar te maken voor het Kerstdinner. Ruim tijd!
    Emanuel kwam zeggen dat de machinist van de elektrische locomotief ziek was en dat er vertraging zou zijn, normaal zouden we rond half drie vertrokken zijn.
    In Bloemfontein zitten we op 1400m hoogte, de plantengroei is prairieachtig en doet wat aan Wyoming denken.
    Het Kerstdinner was leuk er werd uitgepakt met feestverlichting en klappers op zijn Engels.
    Met de stroompanne onderweg werden er kaarsjes aangestoken wat een feeëriek schouwspel was, we amuseerden ons al pratend met de tafelburen.
    Een flesje champenoise hoorde er ook bij.
    Read more