Vooral rijden, vliegen en wandelen!

September 5, 2016 in Belgium ⋅ ⛅ 17 °C

Wekker zou aflopen om 6 u maar ik was wakker om 5,45u en Dirk klokslag 6 u! De bus 508 bracht ons naar Mechelen station waar we de Diabolotrein namen naar Zaventem-Airport. Dit lijkt tot hiertoe de beste manier om in de luchthaven te raken zonder iemand die je wegdoet. Hoe je via de wagen daar geraakt weten we niet meer na de aanslag, lukt het zo ook in de dag, 's avonds of heel vroeg dat moeten we volgende keer uitzoeken.Het lijkt drukker dan anders, mogelijk omdat de inkomhal smaller lijkt, of omdat het maandag is? De veiligheidscontrole zone is gemoderniseerd en uitgebreid. Even vóór de taxfree shops stond terug de stand met travel water voor 1€, dat scheelt 1,5€ op één flesje! Twee uurtjes vliegen en we landden in Porto. Het is 28° en een uur vroeger dan in Belgie. Vandaag zou het de warmste dag worden: 37°. We hebben geluk er zijn maar 31 medereizigers en de bus is voor 45 p, dat maakt dat we allebei twee zetels in beslag kunnen nemen achteraan Dirk links en ik rechts.Na onze bagage ophaling direct de bus op voor een rit van 3,5 u naar Santiago de Compostela.In Valeca gaan we de grens met Spanje over waarna we een stop maken om evt iets te eten want onze avondmaaltijd is pas om 20u.Meteen voorbij de grens merk je dat Spanje veel dichter bevolkt is dan Portugal zeker in deze autonome regio Galicia. In de regio Minho (Portugal) wonen drie keer minder mensen dan in Galicia! de borden zijn in het Galego de taal die zij nu mogen voeren en die een kruising is tussen Spaans en Portugees.We stopten aan 'La Pausa' voor een bocadillo en een Mahou en dan in één ruk naar Santiago.Santiago is eigenlijk Santi Jaco(bus) een van de apostelen. Hij heeft hier gepredikt volgens de legende ging dat niet zo goed en keerde hij terug naar Palestina waar hij een marteldood stierf. zijn lichaam werd door zijn leerlingen teruggebracht omdat men hier dan toch het Chistelijk geloof aangenomen had, zijn relekween werden in Santiago begraven in een kapel. In de 8e eeuw kwam een kluizenaar Pelayo hier aan en een ster scheen op het graf van Jacobus. En zo ontstond de pelgrimage naar Compostela. Historisch is dit niet bewezen maar blijkbaar had men in de 11e eeuw een christelijk geloofspunt nodig na de herovering op de Moren en dit werd dan Het verhaal!Rond 18u kwamen we aan in het hotel, modern en op aanvaardbare afstand van het centum. Een douchke en wat rust en om 20u diner. Dat was ons plan, maar we hadden tijd genoeg om nog een cava te gaan drinken en even buiten te wandelen. Het buffet was overheerlijk en gevarieerd: stokvisballetjes, tonijnkoekjes, tonijn uit blik maar zeer lekker! Verse groentjes en als warme gerechten alle soorten vlees op één schotel gepresenteerd met pasta of frietjes. Dessert fruit en/of gebak!
    Daarna wandelden Dirk en ik naar de kathedraal van Santiago omdat volgens een reisboek de plaza de obradoiro zo mooi verlicht zou zijn maar dat viel tegen. Het was wel een goede wandeling maar de kathedraal stond gedeeltelijk in de stijgers en was niet verlicht, allé morgen bij klaarlichte dag zien we ze tegoei!
    We zagen wel een groep muzikanten die oude muziekinstrumenten bespeelden, maar vooral de doedelzak viel ons op, die hoorden we al van ver. De Galiciërs stammen af van de Kelten zoals de schotten en de Ieren!
    De oude stad lag zo'n 2,5 km van het hotel dus we waren al gauw een uur of twee weg, nog een afzakkertje op een pleintje dicht aan 't hotel en de dag zat erop.