Coimbra, Aveiro en Porto

September 11, 2016 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Gelukkig had ik de wekker gezet want we waren nog beiden in dromenland om 7u.
    Aan 't ontbijt werd het nieuwe geblondeerde kapsel van Messi besproken door de mannen! Zij vonden het niets! Om half 9 in de bus met koffers die wat zwaarden waren dan in begin vd reis, gelukkig is er geen douane in Schengengebied want met 4 flessen drank zitten we aan of boven onze limiet.
    We rijden een lange rit tot Coimbra, ik zat deze keer eens als uitzondering op de eerste rij.
    De mist en de wolken waren daartegen opgeklaard en we werden afgezet aan de universiteit die we helemaal bezochten BEHALVE de beroemde bibliotheek! Tania heeft het proberen goed te maken door een bezoekje aan de gesloten St Michelkapel in de universiteit.
    We daalden af langs de rugbrekersstraatjes naar het centrum, de steile met kinderkoppen geplaveide straten waren inderdaad niet mis, goed oppassen waar je stapte en kleine pasjes en we kwamen allemaal veilig beneden. Onderweg zagen we nog de oude Sé (kathedraal) waar op het einde van het universiteitsjaar de faculteitlintjes gezamenlijk verbrand worden en de achterafstraten die heel wat minder proper maar veel natuurlijker waren. De winkelstraat was nog een marteling voor de heren want sommige winkels, niet alleen de souvenierwinkels waren open. We zagen onderweg ook verschillende Art Deco huizen.
    Om 1u werden we verwacht in een typisch restaurant aan de nieuwe kathedraal voor de lunch.
    Chamfana is hier in Coimbra het plaatselijk gerecht en dat is oude geit! Minstens 24u in rode wijn om zacht te maken en dan uren stoven! Wij kregen gelukkig stokvis gemengd met aardappelschijfjes en ajuin. Het eten van oude geit is ontstaan door de invasie van Napoleon toen de soldaten alles aansloegen dat eetbaar was behalve de oude geiten.
    Nog een wandeling tot aan de bus en 45' rijden tot Aveiro waar we een boottochtje maken op de Ria de Aveira dit zijn de kanalen van de lagune.
    Ondertussen lichtte Tania ons in over de huidige sociale situatie van de Portugezen.

Kostprijs: Vrije universiteit: 4000€ per jaar
    Officiële universiteit: 1500€
    Studentenkamers 150€
    Huishuur centrum Lisabon, Cascais, Estoril: 1 slaapkamer app 600€ , 2 slkap 800€ dan wordt dit ingedeeld met stapelbedden en/of living ook met stapelbedden om te delen voor studenten of armere grote families.
    Binnenland 300€ voor huisje met tuin.

Minimumlonen: kelners, kamermeisjes: 530€
    Gemiddelde loon receptionisten, chauffeurs: 600 a 800 € per maand
    Goed loon 1000€
    Vaste positie als professor of bankdirecteur: 1500€
    Burg Ing 800€
    Daarom gaan jonge afgestudeerde verpleegkundigen, dokters en Tech Ing gaan nu in buitenland.

Pensioenen zijn 1/3e van hun loon van vroeger. Er zijn veel landbouwers met slechts 150€.
    Gewoonlijk zijn de families groot genoeg om zo de woonkosten en dagelijkse lasten te delen.

Aveiro ligt in een lagunagebied en men kreeg na verzanding in de middeleeuwen geen toegang meer tot de haven, zelfs de gespecialiseerde Nederlandse Ingenieurs konden het niet open houden tot er in de 18e eeuw een enorme storm de natuurlijke duinen en zanddijken doorbroken en zo de stad terug bereikbaar maakte via het water vanuit de Atlantische oceaan.
    Deze herop bloei maakt dat er veel Art Deco ontstond, de Portugese Art deco of modernisme worden vooral gekenmerkt door kleurrijke azuleijos en natuurmotieven.
    Om de kanalen vrij te maken gebruikten ze platte boten moelineiros genoemd om zeewier uit het water te halen en op de akkers achter te laten als meststof.
    Met deze boten doen we een boottochtje over 4 verschillende kanalen, het San Roque en het pyramidekanaal heb ik onthouden. Een van deze kanalen ging helemaal tot de zoutpannen waar men in augustus de Fleur de Sal oogst, het gewone zeezout zagen we nog op hopen liggen. Het zeewater word in lage bekkens gelaten een aantal maanden schijnt de zon erop en het water droogt op, de onderste laag is luchtig en dat is de Fleur de Sal.
    Waar we inschepen stond een ceramiek fabriek en nu zijn het appartementen, zeer mooi omgebouwd en opgepoetst.
    Vandaag hadden we zon in Coimbra en wat bewolking in Aveiro we haalden 24° in de schaduw.
    Nog 50' naar Porto waar we om half zeven aankwamen. Ondertussen hadden twee dames aan ons gevraagd om een taxi te delen naar Porto maar Dirk had daar geen zin in, ik wou wel nog eens naar Porto maar dan wel met de metro. Ik vroeg dan maar aan Linda die alleen was om evt mee te gaan omdat zij zich 's avonds nogal verveelde, zij was blij met de uitnodiging dus wij op weg na het avondeten. Een kwartiertje tot aan het eindstation van de metro een kwartiertje op de metro en al wandelend naar de Ribeiro wijk aan het water. Onderweg sprak een toerist ons aan om de weg te vragen dus wij zagen er blijkbaar niet als toeristen uit. Over de Ponte Luigi I brug helemaal bovenaan hadden we een prachtig uitzicht tot aan de oceaan. Nog een cocktail op een terrasje waar we de twee dames terug tegen kwamen en dan terug een wandeling tot aan Sāo Bento station en de terugweg. Om 12u waren we terug en het uitstapje koste ons 3€ heen en weer + ons drankje natuurlijk. Met de taxi was het 9€ enkel.