Deggendorf -> Tracošćan -> Zagreb

September 18, 2017 in Croatia ⋅ 🌧 14 °C

Zeer goed geslapen in NH Deggendorf hotel en na een uitgebreid ontbijt terug de bus in om 7,50u om te vertrekken. Vandaag passeren we de grens naar Oostenrijk, door Slovenië zo naar Kroatië.
    De eerste stop was in de regio Salzkammergut gekenmerkt door ronde bergen veel wouden en meren. Hier zijn de kalkalpen, zacht gesteente dat daarom ook afslijt in tegenstelling met de Alpen dat uit hard gesteente bestaat en zeer puntige bergen heeft.
    Helemaal Oostenrijk door en in Gralla-west gaan middageten. Wij vonden het niet zo lekker, maar de mensen die warm aten waren wel tevreden. Het landschap onderweg was niet denderend, ofwel schermen ofwel tunnels en dan ook veel regen!
    Op een uurtje reden we door Slovenië, vooral de werken aan de weg vielen hier heel hard op: alles met Europees geld om de doorgang van de vrachtwagens en de economie te steunen. Voorheen waren dit baantjes met enkel rijvak slingerend door de bergen. Nu wordt het een autostrade en tunnels door de bergen. Slovenië is EU en heeft de Euro.
    Kroatië is ook bij de EU maar heeft nog geen Euro.
    Hier is de Kuna de munt en een Kuna is een marter en staat ook in het wapenschild.
    Vroeger betaalde men in martervellen.
    Om half drie reden we de grens over met Kroatië en we moesten ons paspoort even laten zien aan de politieagent die door de bus kwam.
    Om drie uur kwamen we aan het kasteel van Trakoscan, oorspronkelijk uit de 13e eeuw om de grens te beschermen, later uitgebouwd tot een echte burcht en merendeels in eigendom geweest en/of terug gekocht door het adelijk geslacht Drascovic.
    Zeer de moeite waard! Het eerste gebouw buiten een stad dat reeds elektriciteit had, waar de eerste restauratie reeds in de jaren 1800 begon en daardoor een uitgebreide collectie heeft van verschillende stijlen van barok over rococo tot neo-renaissance.
    Nadien nog even naar het meer om de reflectie vast te leggen en na een kleine poging tot wandelen terug de bus in omdat de hemel sluizen open gingen.
    Bleek achteraf dat het meer veel te groot is om even rond te wandelen het vraagt een dag om rond te komen!
    Nog 50 km te rijden tot Zagreb dat sinds 1991 de hoofdstad is van Kroatië.
    Over de oorlog wordt hier weinig gesproken omdat de geschiedenis van Kroatië veel rijker is dan dit feit. Maar ook is het voor ouderen moeilijk en voor de minder dan 25 jarigen slechts een geschiedenis die zij niet meer kennen enkel van horen zeggen.

We reden echt door de buitenwijken naar ons hotel, een buurt die zelfs wij niet ‘s avonds zullen ingaan. Vanaf dit hotel wordt het alleen maar beter zei Jess om ons voor te bereiden op een minder goed hotel. Het is wel proper zei ze??
    Beneden is een bordeel, een echt hoor!
    En op de hoek een casino met mooi dames ;-)
    En ja, als je een heup probleem hebt kan je geen bad of douche nemen…

Achteraf viel de kamer toch nog mee, het eten was grootkeuken maar best wel lekker en mits een steuntje was het bad ook wel te nemen.
    De receptie en de bediening aan tafel was nog echt die van het Oostblok, stuurs en een beetje tegen hun zin maar daar zien we overheen.
    Nog even lezen en bloggen en om 10u lichten uit.