September - October 2017

Terug thuis

October 1, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 15 °C

Vertrek om 7,15u, met regen!
    Een omgedraaide rit als bij de heenreis.
    Deze keer kregen we twee films te zien zodat de tijd beter vooruitging, natuurlijk met lunchpauze.
    Rond 21u waren we veilig terug aan de P&R in Kontich.
    In totaal reden we zo’n 5000 km!

Rovinj -> Deggendorf

September 30, 2017 in Germany ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag haast je, rep je!
    We moeten de boot van 8u halen maar kunnen pas om 7 u ontbijten.
    Er waren 4 bussen en tel maar uit x 50 koffers en 50 mensen dat de boot zwaar beladen was.
    Via Lubljana door Slovenië rijden we heel Oostenrijk door naar Deggendorf juist over de grens in Duitsland.
    Maar eerst nog Kroatië, nu we terug het binnenland inrijden valt het op dat je nooit koeien ziet, of weiden. Aan de kust vertelde een gids ons dat de vis duurder is dan vlees waar zijn al die beesten dan?
    Wel die staan allemaal altijd op stal, weinig beweging geeft dikkere beesten!
    Af en toe zagen we wel een koetje aan een lang touw maar dat was voor eigen gebruik, want het vlees dat je koopt is niet van goede kwaliteit, wegens dat vetmesten en dat stilstaan, dat geeft stramme spieren en dus redelijk taai vlees.
    En de vis is duur wegens de quota die voorheen Joegoslavië en nu nog door Kroatië worden opgelegd nog vóór er van Europa uit aangedrongen werd op Quota! Zij doen dit hier al sinds mensenheugenis. Er is hier dan ook nog meer dan 400 soorten zeeleven.
    Om 9.50u passeerden we de grens, allemaal id laten zien een een beleefde agent en we waren terug in Euro-land.
    Na 50’ aanschuiven voor een ongeval konden we eindelijk even stoppen om half twaalf.
    Heel de bus naar 2 WC’s dus de pauze was voorbij vóór we een koffie konden nemen.
    Tegen Oostenrijk aan wordt het bergachtiger en zie je reeds mooie herfstverkleuring, spijtig dat de
    zon ook achter de wolken verdwijnt.
    Om 2u rijden we na een lange tunnel de grens over.
    Pas om 2.30u krijgen we de kans om te eten in een Autogrill restaurant maar wij, en de meeste medereizigers hebben niet echt zin of honger dus het wordt een vervroegd vieruurtje. Toch een lekkere koffie met gebak. Spijtig dat mijn jas in de valies zit want het word al kouder en kouder!
    De Oostenrijkse landschappen zijn machtig en herfstig en we genieten er van.
    Rond 5u rijden we Salzburg voorbij en maken nog een korte stop bij Landzeit waar we aan een meer mooie zichten kunnen fotograferen, dus degenen die veel foto’s nemen terug in de. US om hun toestellen te nemen.
    Om 7u reden we de Duitse grens over en pas om kwart vóór acht waren we in Deggendorf.

Rovinj

September 29, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 13 °C

UITSLAPEN!!
    Vrije dag om zelf in te vullen. Iets langer uitslapen, wat langer ontbijten in een rustiger eetzaal en op eigen gelegenheid naar Rovinj.
    Met een plannetje dat we aan de receptie gevraagd hadden gingen we op weg. Eigenlijk was het heel simpel, helemaal langs de kust tot aan ‘stari grad’ de oude stad.
    Ik zag een droom van een wandklok met het silhouette van Rovinj in witte Croatiemarmer en grijze (ander soort) marmer en ging al eens polsen naar de prijs. Dirk was er tegen maar de klok in de keuken is aan vervanging toe dus dat overtuigen ging wel en de prijs lag nog binnen budget.
    We wandelden verder en door de oude straatjes met vele ambachtswinkeltjes maar nergens meer zo’n mooi klok!
    We stapten tot aan de grote kerk van St Euphemia een bij ons onbekende heilige. Ik las dat zij door keizer Diocletianus, ja dezelfde waar we het paleis van gezien hadden in Split, gemarteld werd en aan de leeuwen gevoerd werd in 304 AC wegens haar christelijke overtuiging!
    Het moet toch lukken hé hoe geschiedenis hier ineen past.
    Over Rovinj las ik het volgende: in de 18e eeuw was dit de grootste stad van Istrië met 10.000 inwoners. Het was een grote Venetiaanse haven en vissershaven. De zeer grote kerk werd gebouwd om de bewoners en de bedevaarders van St Euphemia te kunnen ontvangen rond 1250.
    Na rondgang in de kerk wandelden we terug naar beneden en kocht in mijn klok! Volgens de kunstenaar bestaan er zo maar 30 want het grijze marmer noemt 'Luciá-marmer' en deze mijn in Italië is uitgeput.
    Nog ieder een cappuccino en al mijn Kuna’s waren op, platzak keerden we terug naar het hotel maar dat maakt niet uit want voor de rest van ons verblijf hebben we geen Kuna’s meer nodig het is 'all in' in dit hotel.
    We eten op de kamer zoals gewoonlijk alle restjes op en gaan dan zwemmen en zonnen aan het zwembad, het is 24 graden, juist goed!
    Na een goed douchke gaan we eten en dan nog een wandeling helemaal rond het San Andres eiland waar ons hotel op gelegen is. Hoog tijd daarna om in te pakken want morgen zijn we weeral terug weg, deze keer naar huis!

Rovinj -> Porec -> Pula

September 28, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 16 °C

De meeuwen schreeuwen ons wakker! Het is pas 6u, maar we moeten toch redelijk vroeg uit bed want de boot naar het vasteland wacht niet.
    ‘S morgens zijn de kleuren het mooist ik gebruik mijn camera dan ook om de omgeving vast te leggen. Vandaag hebben we weer een huurbus want Jacky heeft 2 vrije dagen, vandaag en morgen. We rijden door het Istrië gedeelte van Kroatië, heel anders weer van landschap. De wegwijzers zijn in het Kroatisch en het Italiaans.
    Porec is de eerste stop. Het is een van de kleinste steden van Kroatië. Porec ligt 100km van Venetië, aan de overkant van de zee.
    De gids heeft haar Nederlands geleerd uit boeken en door het praten met de mensen, dat geeft een heel grappig resultaat;)
    Porec is heel veilig zei ze: alle criminelen zitten in het buitenland en de rest zit in het parlement.
    In 1850 ontstond het toerisme hier, de eerste toerist, een prins van Hongarije bouwde een kasteeltje voor zijn vrouw op een eilandje en zo kwam dan eerst de adel en daarna het gewone volk. Er zijn in het seizoen 100.000 officiële overnachtingen per nacht! In 1860 waren de badvoorschiften zeer streng. De vrouwen droegen zo een soort badpak dat wij nu kennen als boerkini mannen en vrouwen moesten apart in zee gaan bv. Mannen links en vrouwen rechts met een afsluiting tussenin. Nu in de naturisten stranden die er veel zijn in Kroatië is een trikini verplicht: een petje, een zonnebril en sandalen!

EEN BEETJE GESCHIEDENIS, evt overslaan!

De stad Porec is gebouwd in de 1e eeuw bc ten tijde van Julius Cesar, op dit kleine schiereiland werd Rome als stadsplan gebruikt, dat was in de meeste steden die we bezochten zo!
    In WO II is Porec zwaar gebombardeerd door de Anglo-Amerikanen wegens de deelname van Mussolini aan de kant van Hitler, Porec was toen Italiaans grondgebied.
    De blijkbaar zeer goed bewaarde huizen uit de 12e en 15e eeuw zijn eigenlijk replica's maar wel met de originele stenen!
    Vele handelaars uit Porec verlieten de stad en hun plaats als ambachtsman werd ingenomen door mensen uit andere streken van het toenmalige Joegoslavië.
    De vele goudsmeden die hier in de hoofdstraat zijn, zijn er niet voor toeristen maar voor de bewoners. Alle gebeurtenissen worden gevierd met een gouden cadeautje, en zelfs nu nog zijn ze zeer bedreven in het goudsmeden meestal zijn het 3e generatie Kosovo-Albaniërs. En je kan afbieden tot -20%.
    --------------------
    Na een uurtje namen we afscheid van de gids en gingen nog op eigen gelegenheid wandelen door de stad en lunchen, een kleinigheid is genoeg gezien het uitgebreide buffet van s’avonds!
    Op de weg naar Pula, de volgende stad zagen we Kazoem’s kleine huisjes zoals de Trulli in Puglia, hier werden ze gebruikt als schuilhutjes voor herders.

GESCHIEDENIS!
    Pula had 12 ingangspoorten in de verdedigingsmuur, er zijn er nu nog 3 over.
    De Oostenrijks-Hongaarse regering, die hun grootste oorlogshaven hier in Pula wilden aanleggen, hadden geen rekening gehouden met het probleem dat het hier een malaria gebied was door de vele moerassen. Zij begonnen daarom hun nieuwe stad ten zuiden van de oude stad. Er werden tunnel gebouwd die alles bijeen zo’n 40 km lang waren en daarin kon men 27.000 mensen onderbrengen. Zerostrasse is de ingang van tunnels, die nu nog steeds zouden kunnen gebruikt worden! 2 m onder deze tunnels lag Romeins Pula. Deze overblijfselen van de stad uit de Romeinse tijd werd in de middeleeuwen gebruikt om de muur rond het kasteel te bouwen.
    ------------------
    Na afscheid van de gids op het Forum Romanum wandelde we nog tot aan de vauban burcht helemaal boven met mooi uitzicht op de stad en dan zakten we af naar de plaats waar de bus ons zou ophalen. Nog een ritje naar Rovinj en met de boot naar het hotel en de lange dag zat er weeral op.

Opatija -> Rovinj

September 27, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 18 °C

De Kroatische kust is de rijkste van de wereld de kust 5835 km lang door al die eilanden.
    We rijden naar Opatija en dat is 400 km van Zadar dus rijden, rijden maar.
    Het Velebit gebergte wordt gepasseerd en de Kvarner streek doorgereden.
    Altijd verandert het landschap.
    We rijden over een mooie brug die afgesloten wordt als de bora wind waait, deze ijskoude wind uit het noorden kan tot 140/u waaien en dan kan er geen verkeer over, zelfs geen bussen of vrachtwagens. Er moet dan 150 km worden rondgereden!
    Begeleid met mooie muziek als ‘Du’ van Peter Mafay, ‘Hold me now’ van Johnny Lohan en ‘Nothing gone chance my love for you’ van Glen Medeiros, werd er zelfs in de bus gedanst.
    Pas om 12u stoppen we in Sinj om even naar toilet te gaan, eerst een lange rij vóór de WC en daarna een lange rij vóór de drankjes.
    rond 3u waren we in Opatija, dit stadje wordt weleens het Nice van Kroatië genoemd met mondaine villa’s. Frans Jozef en Elisabeth (SiSi) hebben in hun jonge jaren hier ook verbleven totdat de staatszaken de overhand namen.
    Het was 25 graden en licht bewolkt.
    Daarna reden we in een trek door naar Rovinj een stadje op een eiland, behalve de indrukwekkende kerk lijkt het wat op Mont Saint Michel.
    Wij logeren op een eiland met een groot 4sterren hotel. Er is wat verwarring als we onze koffers afgeven aan het schip of we moeten vermelden dat we hotel Istra hebben maar nee, er is maar 1 hotel! De kamers werden verdeeld en wij liggen op de 3e verdieping met prachtig uitzicht op zee.
    Na een cava als welkomstdrank smaakt het uitgebreid buffet zeer goed. Met gratis wijn en bier wordt er nog nagetafeld en na een heerlijke douche vallen we als een blok in slaap!

Zadar

September 26, 2017 in Croatia ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag bleven we ter plaatse en brachten we een bezoek aan Zadar. Een plaatselijke Duitstalige gids reed mee van aan het hotel tot aan de stadswallen. Hij vertelde dat dat deze hotels (3) uit de jaren 1970 stammen en dit grootste hotel eerst Barbara noemde naar Barbara Streisand.
    Aan de stadsmuren stapten we uit en wandelden de stad binnen langs de vismarkt, verse vis en dat stonk niet zo erg als de gids ons liet uitschijnen.
    De geschiedenis van Zadar is weer heel bewogen en oud!
    Het valt mij stilaan op dat deze regio, toen wij nog oude Belgen in dierenvellen waren, al een zeer ver gevorderde beschaving had. Met Forum Romanum en opgravingen 2 m onder het stadsniveau van 1946. Ik bespaar de lezers de hele geschiedenis maar even Wikipedia raadplegen is heel verhelderend.
    Na de interessante stadswandeling namen we afscheid van de gids om 11,30u en kregen vrije tijd tot 2u dan zou de bus ons mee terug nemen naar het hotel 6km verder op de kustweg.
    Wij namen meteen de benenwagen en liepen helemaal langs de verschillende haventjes, steeds het water aan de linkerzijde houden had Jess gezegd, en na een pauze met caffe en een likeurtje/borreltje en een zoete koek van de Pekara (bakker) kwamen we rond 13u aan in het hotel. Nog eest even de weg gevraagd aan een wandelaar met zijn hond, die was zeker een inwoner van hier en geen toerist, om zeker te zijn. En toen kwam de uitleg van de gids over hotel Barbara goed van pas want de officiële naam kende de man niet, maar hotel Barbara wel. Toen hij vroeg waar we vandaan kwamen bleek hij ook Antwerpen gekend te hebben als zeeman en zo zie je dat de wereld klein is!
    Wij genoten van de zon en de zee en zagen in de namiddag de ene na de andere medereiziger ook het zonnetje opzoeken of wandelen naar het strand. Het was 23 graden en gelukkig had ik nog een nootje zonnecrème of ik zou verbrand zijn geweest.
    Tegen half zeven gaan eten, de eetzaal is wel heel lawaaierig maar de keuze is heel groot en de buffetten staan op eilandjes allemaal apart zodat je niet moet drummen om je bord te vullen!
    Het hotel zou ons wel kunnen bevallen voor een rustig verlof van een weekje of zo.

Lozovac, Krka National Park & Sibenik

September 25, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 15 °C

Vannacht om 3u een donderend droog onweer! Jammer genoeg kwam de regen later toen we opstonden was het al behoorlijk nat.
    We bezoeken het tweede jongste nationaal park ‘Krka’
    Een heel ander watervalpark dan Plitvice, gemakkelijker te bewandelen maar het weder was bijna even slecht. We gingen van 23 graden gisteren naar 13 graden vandaag!
    Gelukkig hadden we onze cape’s nog, twee keer deed ik mijn cape uit en begon het terug te regenen. Het park was de moeite waard en een goede afwisseling met de steden van gisteren.
    Rond de middag reden we naar Etnoland, een boerderij-museum waar de eigenaars een plezante show opzetten over de vroegere tijd. De manier van leven zoals onze voorouders kennen we ongeveer wel maar het was heel goed gebracht door Josko! Hij betrok iedereen in zijn betoog en met een kersenlikeur in het begin en een snede zelf(?) gerookte ham op het einde met een glas zelf eigen wijn had hij iedereen op zijn hand. Het middagmaal dat we kregen smaakte authentieke goed maar ik denk als ze dat in een restaurant van het hotel geven dat degenen die nu het hardste pochen het eten dan zouden weigeren! In the heat of the moment, they eat every thing ;)
    Daarna naar de stad Sibenik, een stad pas ontstaan in 1059 maar nog helemaal met alle huizen uit die tijd of stijl! De lucht is ondertussen opgeklaard en het zonnetje kwam erdoor en het werd 18 graden.
    We rijden door naar Zadek waar we logeren in den heel groot vakantiehotel met all in, dus de drank bij het eten is deze keer gratis. Jess had nog het plan gelanceerd om na het eten naar het waterorgel en de planeten te rijden omdat dat ‘s avonds speciaal verlicht wordt met ledlichtjes.
    De helft van de bus gaat mee en het is wel leuk zo in het donker op een verlichte dansvloer staan.

Split -> Trogir -> Cibenik

September 24, 2017 in Belgium ⋅ 🌙 15 °C

We staan op met een bewolkte hemel, zeer mooi wegens de roze zonsopgang. Met de koffers aan de bus om 8,30 en op weg. Jess had juist verteld waarop hier aan de grens minder controle was dan verder het binnenland in en lap we stonden toch in de rij aan te schuiven bij de grens!
    Naar Spilt rijden we helemaal langs de Adriatische kust. Je ziet echt hoe toeristisch het hier is, campings hotels en dorpen als juwelen tegen de bergen gekleefd!
    In Split aangekomen krijgen we eerst tijd om te eten, wij wandelen de Boulevard op en nemen een pizza. We krijgen hem niet op en nemen de rest mee naar de bus, daar zijn gegadigden voor de nog warme stukken pizza!
    Om kwart na één vertrekken we voor een gegidste stadswandeling door weer een Nederlandstalige gids. We vernamen van Jess dat er veel mensen gevlucht zijn naar NL en nu de opgedane kennis van het Nederlands als gids kunnen gebruiken.
    Over Split is heel veel te vertellen vooral geschiedkundig maar je ook wikepedia daarover raadplegen maar wij bezochten het paleis van Diocletianus een romeinse keizer uit 300 na Christus die het Christelijk geloof nog fel bestreed, een goede bestuurder die zijn rijk kon bijeen houden ondanks de uitgestrektheid. Maar zoals zovelen vergruisd en in de vergetelheid geraakt.
    De stad is heel oud en mogelijk de oudste van Europa die onafgebroken bewoond was.
    Alle volkeren zijn hier wel eens gepasseerd en daarom zei Sidonia, de gids, zijn wij geen Kroaten maar een mengeling van heel Europa. We zijn met 200.000 en maken lawaai voor 2.000.000!
    De hele stad is opgetrokken in witte steen, geen marmersteen wel marmer in transgressie dwz nog enkele duizend jaren later is het wel marmer.
    De dalmatiërs, Kroaten hier aan de Dalmatische kust, zijn niet lui, zij slepen met hun voeten om de straatstenen te polijsten!
    We zagen een sfinks van 35 eeuwen oud uit de periode van Toetmoses III tot een gebouw in Sessesion stijl uit 1907 en alles daartussen.
    De muur van het paleis 3e eeuw
    Klokkentoren 8e eeuw
    Klok. 11e eeuw
    Venetiaans gebouw 15e eeuw
    Sessecie huis 1906 allemaal op de piazza.
    In de Balkanoorlog had Split immuniteit omdat de UNO, de EU en andere gouvernementen hier hun hoofdkwartier hadden. Er waren toen wel heel veel vluchtelingen die hier opvang kregen.
    We stapten moe van alle cultuur een caffe bar binnen om twee reuze grote Grimbergen’s van 0,5l te drinken en een uurtje op de bus te wachten die ons om 16u oppikte.
    Jess had nog een verrassingsstop en dat was de stad Trogir gelegen op een schiereiland waarvan de hele binnenstad uit de middeleeuwen bewaard gebleven was ondanks de vele aanvallers en bezetters.
    We zagen ook het eiland Brac liggen waar al die witte steen vandaan komt zelfs deze van het witte huis in Washington.
    Om half zeven bereiken we het hotel in Sibenik, een groot complex met camping bungalows en hotelkamers.
    De hemel is nu helemaal bewolkt maar vandaag hadden we goed zonnig weer en zo’n 24 graden.
    Het restaurant is heel groot een beetje te donker en heel lawaaierig. We verlaten het zo snel mogelijk om op de kamer de rust op te zoeken.

Pocitelj -> Mostar -> Medjugorje

September 23, 2017 in Bosnia and Herzegovina ⋅ 🌙 11 °C

Vandaag is het de rustdag van Jacky, we rijden met een gehuurde bus en dat voel je onmiddellijk. Dicht opeen geplaatste zetels, airco die niet afgezet kan worden en een vering die fotograferen onderweg bijna niet mogelijk maakt!
    We rijden langs de Neretva rivier naar Mostar, waar de 16e eeuwse brug de Neretva overspant. Deze brug overleefde de Balkanoorlog niet op 9-11-1993 werd zij alsnog opgeblazen door de Kroaten alhoewel zij dat tot 2016 ontkenden! Nu is zij opnieuw gebouwd naar oude stijl op kosten van Unesco en met zoveel mogelijk brokstukken van de originele brug.
    Aan de grens met BiH (Bosnië i (en) Herzegovina) moeten we 45’ wachten en mochten we eigenlijk niet uitstappen, wat we als goede Belgen toch deden, tot de douane ons terug de bus op jaagde. Buiten hun naam (in het Bosnisch is douane: Carina! ) zijn zij zoals alle grens officieren stuurs.
    Op weg naar Mostar stoppen we in Pocitelj, een speciaal dorp dat in aanvraag is om op de Unesco erfgoedlijst te komen. Het wordt buiten seizoen door vrijwilligers uit alle landen opgeknapt.
    Zeker de moeite waard om een half uur te stoppen, de kraampjes werden door de meeste dames belegerd, de prijzen waren goed maar je moest wel uitkijken: soms zijden sjaals voor 5€ maar ook polyester hing er voor dezelfde prijs.
    Het is nog steeds goed weer en zo’n 23 graden met blauwe lucht en stralend zonnetje.
    In Mostar wandelen we in gelid naar de brug door de westerse wijk, allemaal souvenir winkeltjes met sjaals, lampen en magneetjes. Aan de brug gaan we ieder zijn eigen kant op en wij zakken af naar een Caffé onderaan de brug. Prachtig uitzicht op de brug maar alleen frisdrank of koffie, geen probleem ik nemen een Nescafé omdat het er lekker uitzag. En dat was het ook, alleen gloeiend heet dus moesten we lang blijven zitten.
    Het gevolg was dat wij tijd genoeg hadden om de jonge mannen op de brug in ‘t oog te houden en we zagen er één springen! Voor 25€, dat ze inzamelen van geïnteresseerde voorbijgangers, springen ze van de brug: levensgevaarlijk!
    Wij wandelden nog over de brug en naar het oosterse deel en zagen veel leegstand, begrijpelijk als je weet dat de bevolking van Mostar nagenoeg gehalveerd is.
    Om 13.15u vertrekken we naar Medjugorje een beroemd Maria oord zoals Lourdes of Fatima.
    Met onze schokkende bus rijden we door de Dinarische Alpen.
    Maar eerst stoppen we voor een wijnproeverij met hapjes.
    De wijnboerderij gaat 300j terug, de huidige wijnboer heeft 10j in Antwerpen gewoond! De bedoeling was 2 jaar maar hij bleef 10 jaar hangen tot zijn vader hem terugriep om stillaan de wijngaarden over te nemen!
    Het is nu BiH maar in zijn hart is het Kroatië, en mijn tweede land is België zei hij.
    De rode wijn wordt hoofdzakelijk van Blatina-druiven gemaakt en de witte van Zilavka-druiven.
    Heel gezellig en de wijn liep lekker binnen maar voor Dirk en mezelf had hij niet genoeg body.
    Dan verder naar Medjugorje een bedevaartsoord waar in 1981 O.L.Vrouw voor het eerst verscheen aan twee meisjes en ondertussen al aan 35.000 mensen zou verschenen zijn. Met alle respect maar die vele wijnproeverijen doen daar misschien ook wat aan??
    Dezelfde religieusiteit als in Lourdes gemengd met dezelfde soort winkeltjes buiten het heiligdom.
    Om 17u terug op weg naar het hotel om een verdiend avondmaal te genieten.
    Na te eten wandelen we nog even over het keienstrand om afscheid te nemen van dit goede hotel Sunce.

Dubrovnic en Ston

September 22, 2017 in Croatia ⋅ 🌙 19 °C

Om 4.45u wakker, enkele kaartjes verstuurd via de Bpost app dan komen ze maandag al aan bij de bestemmelingen. Nog wat foto’s gedelete en de mail op iPad gelezen en dan op het terras om de dag te zien opstaan!
    Na het ontbijt, waarbij de lange rij vóór de koffie zo lang was dat we slechts fruitsap alleen dronken, werden we in de bus verwacht om 8.30u.
    Na een kwartiertje waren we al aan de andere grens van Bosnië-Herzegovina. De kustlijn van Bosnië-Herzegovina is slechts 9 km in vogelvlucht maar 24 km kustweg wegens de vele bochten. Wel een heel mooi uitzicht op de vele eilanden zodat het lijkt dat je naast een rivier rijdt ipv een kustweg.
    Deze zeedoorgang is aan Bosnie-Herzegovina toegewezen om een einde te maken aan de Balkanoorlog in 1995!
    Terug, zonder grensproblemen, in Kroatië en bereikten we Dubrovnic rond 9,30u. Onze Nederlandstalige maar Kroatische gids verwelkomde ons en zo begonnen we aan een wandeling van 1,5u door het opgepoetste Dubrovnic. Wij waren hier in 1987 en toen leek het authentieker. Natuurlijk na de Balkan oorlog was er herstelling nodig want veel hele daken waren er niet meer en verschillende uitgebrande huizen moesten heropgebouwd worden maar het lijkt een nieuwe stad: replica van de oude!
    De hype van Games of Thrones met wandelingen, speciaalzaken enz laat de echte geschiedenis verbleken.
    Na de gegidste wandeling gingen we de muur op en rond de oude stad en daarna buiten de muren nog een wandeling maken want de drukte was enorm met 2 cruiseschepen.
    Om 3u had iedereen het wel gezien en stapten we de bus op om nog even langs de stad Ston te rijden, vrij onbekend maar met een muur van 5km rond een fort om zich tegen de Ventianen te beschermen. Hij lijkt wel wat op de Chinese muur. En het interessante is dat de inkomsten van Dubrovnic gebruikt worden om de muur en de hele stad te renoveren, zolang ze niet overdrijven is dat geld goed besteed!
    Iets na zes waren we terug aan het hotel Sunce waar we al gauw terug konden aanschuiven aan het buffet. Dirk ontdekte gebakken babyinktvisjes en zijn dinner kon niet meer stuk!
    Genieten van ons terras tot het pikdonker was en daarna met een boek in bed en deze prachtige dag was weeral voorbij. Het was zonnig en zo’n 23 graden.