Kroatië, rondreis 2017

September - October 2017
A 15-day adventure by Mariatche Read more

Kontich -> Deggendorf

September 17, 2017 in Germany ⋅ ☀️ 14 °C

Vertrekken vanop de P&R in Kontich om 6u am, s’ morgens dus.
    Dat is dus om 5u opstaan en ook voor onze chauffeur dus: onze Stefaan!
    Er staat al een hoop volk te wachten, niet voor Kroatië maar voor Lauwers. In Groot Bijgaarden worden we verwacht aan een 7tal bussen naar o.a. Spanje, Tirol, Karinthië enz…
    Alles gaat vlot, behalve de koffie daar moeten we 20’ voor aanschuiven, en om half 8 zijn we definitief op weg.
    In Leuven en Lummen de laatste mensen opladen en we zijn voltallig 46 personen in de bus geschikt voor 50 mensen.
    We maken kennis met Jess onze Nederlandse reisbegeleidster.
    In Achener Land-Sud hebben we onze eerste koffiestop, ik ken deze tankstelle van onze reis naar Dresden en toen lag hier al sneeuw!
    Iedereen naar de WC in het restaurant met een lange wachtrij als gevolg, wij gingen aan het tankstation en hadden de WC voor ons alleen! Dit is een tip voor busreizigers kijk eerst eens rond!
    En rijen, rijen, rijen maar tot we gingen lunchen in Wonnegau-West.
    Een uurtje en terug op weg, vandaag is het veel afstand afleggen. Jess verwittigde ons dat de eerste week vooral veel afstand is en de tweede week meer tijd voor een terrasje of wandelingetje.
    Na wat praten met de mensen rondom ons en een dutje, stopten we in Neuenstein (omgeving Heilbronn-Nürnberg) voor een plaspauze.
    We zouden een Duits biertje kopen maar in het restaurant konden we dit niet afrekenen omdat alle mensen met een warme maaltijd eerst geriefd werden dus ons half uurtje was al voorbij, dan maar een Jupilertje op de bus!
    De rusttijd van de chauffeur gaf ons nog eens de mogelijkheid om uit te stappen in Jura (?), iedereen had reeds meerdere keren 0,70 € betaald en de mannen verdwenen al eens in de bosjes. Aan de rand van de reuze parking stonk het echt naar pis en kak!
    Toen het ook nog begon te regenen was het helemaal niet leuk meer en zaten we vóór tijd terug in de bus. Gelukkig zagen we nog een mooie regenboog en met de mooie wolken en ondergaande zon beëindigden we onze dag in Deggendorf.
    Het werd niet warmer dan 17 gr. We kregen mooie cumulus wolken en af en toe wat regen.
    Om half 8 aan ‘t hotel, lekker avondmaal en nog een wandeling naar het mooie stadscentrum was het einde van onze eerste reisdag.

Deggendorf -> Tracošćan -> Zagreb

September 18, 2017 in Croatia ⋅ 🌧 14 °C

Zeer goed geslapen in NH Deggendorf hotel en na een uitgebreid ontbijt terug de bus in om 7,50u om te vertrekken. Vandaag passeren we de grens naar Oostenrijk, door Slovenië zo naar Kroatië.
    De eerste stop was in de regio Salzkammergut gekenmerkt door ronde bergen veel wouden en meren. Hier zijn de kalkalpen, zacht gesteente dat daarom ook afslijt in tegenstelling met de Alpen dat uit hard gesteente bestaat en zeer puntige bergen heeft.
    Helemaal Oostenrijk door en in Gralla-west gaan middageten. Wij vonden het niet zo lekker, maar de mensen die warm aten waren wel tevreden. Het landschap onderweg was niet denderend, ofwel schermen ofwel tunnels en dan ook veel regen!
    Op een uurtje reden we door Slovenië, vooral de werken aan de weg vielen hier heel hard op: alles met Europees geld om de doorgang van de vrachtwagens en de economie te steunen. Voorheen waren dit baantjes met enkel rijvak slingerend door de bergen. Nu wordt het een autostrade en tunnels door de bergen. Slovenië is EU en heeft de Euro.
    Kroatië is ook bij de EU maar heeft nog geen Euro.
    Hier is de Kuna de munt en een Kuna is een marter en staat ook in het wapenschild.
    Vroeger betaalde men in martervellen.
    Om half drie reden we de grens over met Kroatië en we moesten ons paspoort even laten zien aan de politieagent die door de bus kwam.
    Om drie uur kwamen we aan het kasteel van Trakoscan, oorspronkelijk uit de 13e eeuw om de grens te beschermen, later uitgebouwd tot een echte burcht en merendeels in eigendom geweest en/of terug gekocht door het adelijk geslacht Drascovic.
    Zeer de moeite waard! Het eerste gebouw buiten een stad dat reeds elektriciteit had, waar de eerste restauratie reeds in de jaren 1800 begon en daardoor een uitgebreide collectie heeft van verschillende stijlen van barok over rococo tot neo-renaissance.
    Nadien nog even naar het meer om de reflectie vast te leggen en na een kleine poging tot wandelen terug de bus in omdat de hemel sluizen open gingen.
    Bleek achteraf dat het meer veel te groot is om even rond te wandelen het vraagt een dag om rond te komen!
    Nog 50 km te rijden tot Zagreb dat sinds 1991 de hoofdstad is van Kroatië.
    Over de oorlog wordt hier weinig gesproken omdat de geschiedenis van Kroatië veel rijker is dan dit feit. Maar ook is het voor ouderen moeilijk en voor de minder dan 25 jarigen slechts een geschiedenis die zij niet meer kennen enkel van horen zeggen.

We reden echt door de buitenwijken naar ons hotel, een buurt die zelfs wij niet ‘s avonds zullen ingaan. Vanaf dit hotel wordt het alleen maar beter zei Jess om ons voor te bereiden op een minder goed hotel. Het is wel proper zei ze??
    Beneden is een bordeel, een echt hoor!
    En op de hoek een casino met mooi dames ;-)
    En ja, als je een heup probleem hebt kan je geen bad of douche nemen…

Achteraf viel de kamer toch nog mee, het eten was grootkeuken maar best wel lekker en mits een steuntje was het bad ook wel te nemen.
    De receptie en de bediening aan tafel was nog echt die van het Oostblok, stuurs en een beetje tegen hun zin maar daar zien we overheen.
    Nog even lezen en bloggen en om 10u lichten uit.

Bezoek aan Varazdin en Zagreb

September 19, 2017 in Croatia ⋅ 🌧 10 °C

Een nacht vol dromen van Jougoslavische apparatchik in een bordeel hotel bracht mij naar het ontwaken om 6u!
    Gelukkig stond het ontbijt klaar in de mooie eetzaal die ook een balzaal zou kunnen zijn.
    Het spitsuur in Zagreb is niet te onderschatten het duurde bijna langer om de stad uit te geraken dan om de afstand naar Varazdin (70 km) af te leggen.

We bezochten eerst het kerkhof en
    dan wandelden we door de stad van de overdekte markt, waar de helft van de reizigers en paraplu kochten voor 20 of 30 Kuna, naar de oude stad met een waterburcht.
    Zo veel mogelijk vanonder luifels, afdaken of poorten kregen we de geschiedenis mee. Ik geef deze als commentaar bij de foto's.

In vredestijd waren de rijke burgers bezig met het bouwen van hun eigen barok of rococo paleizen. Jammer van de nog steeds neerstromende regen om de mooie kleuren te zien moet de zon schijnen!

We bezochten de oude stad met waterburcht en kathedraal waar we langer bleven zitten dan nodig omdat het bleef regenen en we allemaal blij waren met even zitten om op te drogen. Nog een uurtje om ergens te lunchen en dan de bus in om terug naar Zagreb te rijden. Buiten de regen is het ook nog frisjes slechts 12 graden!

Aangekomen in Zagreb kwam een Nederlandstalige gids, Anna-Maria ons vervoegen om deze stad, tevens de hoofdstad van Kroatië, te leren kennen.

Na de Kathedraal (zie evt uitleg bij foto)
    Wandelden we in de zachte regen naar de markt, ze was al opgekraamd maar we kregen toch uitleg over rode harten het is typisch Kroatisch, een jongen die verliefd was kocht een rood hartje met spiegeltje in het midden en zei dan heel romantisch: ‘kijk eens hoe jij in mijn hart zit!’ Kroaten zijn volgens Anna een zeer romantisch volk.
    We wandelen de kant van Gradec op en dat is veel steiler, we passeren aan St Joris met de draak, en wandelen door de stenen poort. In 1800 brandde een groot gedeelte van de stad uit en een schilderij van Maria met kind bleef intakt, aan de stenen poort is een daarom een klein gedachtenis kapelletje ingericht met dankplaketten.
    In de bovenstad staan nog 200 gaslantaarns in de bovenstad Kaptol o.a. In Cirilome Todska straat. In deze romantische straat kan je ook trouwen in een heel romantisch Grieks Katholiek kerkje. Er zijn nog twee professionele lantaarn aanstekers die bij zonsondergang de lantaarns aansteken.

Stillaan komen we aan het eind van onze ondertussen zeer natte wandeling en met een zucht van opluchting kunnen we de bus in om naar het hotel te rijden!
    Nog een warme welgekomen douche vóór het eten en om 7u aan tafel, we hebben onze eigen mening over de keuken maa honger is de beste saus en het ging goed binnen. Nog wat natafelen en dan trok iedereen zich terug in de bar of op zijn kamer naar believen.

Plitvicka Jezera

September 20, 2017 in Croatia ⋅ ☁️ 8 °C

Gelukkig mogen we vandaag een uurtje langer slapen.
    Na het ontbijt komt Dirk tot het besef dat zijn cachetring weg is, alles afgezocht. Hij doet deze nooit uit dus gestolen kan hij niet zijn we kunnen alleen veronderstellen dat hij gisteren met alle nattigheid van zijn vinger is geschoven! ;(
    Nog meer slecht nieuws: Zadar staat onder water, het is een van onze bestemmingen! Zadar ligt op een schiereiland aan de kust, hopelijk zakt de zee tegen dat we daar zijn.
    We krijgen onderweg nog wat Kroatische informatie.
    Er zijn 4milj mensen in Kroatië waarvan 86 % katholiek is.
    Ook wat woorden zoals goedendag, dank u enz….
    We bezoeken onderweg Karlovacko een openlucht museum eerst van WO II maar later ook van de oorlog om zelfstandigheid zoals men hier de burgeroorlog van de jaren ‘90 vorige eeuw noemt.
    De huizen rondom die bewoond zijn dragen nog sporen van de kogelinslagen.
    In een typisch barretje dronken we een plaatselijke Karlovac (biertje) en genoten van de eerste regendruppels van de dag.
    Het valt op dat er veel leegstand is, jonge mensen trekken naar Zagreb omdat daar werk te vinden is. Ook de oorlog heeft nog gevolgen van mensen die niet teruggekomen zijn of gesneuveld.
    Om half 12 bereiken we het hotel, onze kamers zijn al klaar. Prima en de mooiste tot hiertoe, klein terrasje en het hotel is splinternieuw.
    Ook de lunch die we op voorhand extra hadden betaald was superlekker: pilzensuppe, varkenskotelet zo mals dat je geen tanden nodig had en een wrap met appel en krieken in vanille saus!
    Als we de bus instappen valt er een malse regen, om op alles voorzien te zijn koop ik nog gauw twee regencape's en zo vangen we de wandeltocht aan door het natuurpark van Plitvice meren.
    Gustav Janesec ontdekte in 1893 dit prachtig merengebied, hij zorgde voor de vrijwaring ervan want al vlug wou men deze watervallen aanwenden om waterkracht centrales te bouwen. Gelukkig kon hij dit via politieke weg tegenhouden totdat in 1949 dit gebied van 294.82 km2 het eerste Nationaal Park werd in Kroatië. Sinds 1979 staat het ook op de Unesco lijst, er komen 1.500.000 bezoekers per jaar, en er werken 800 medewerkers rechtstreeks. Het is de grootse werkgelegenheid in deze streek want ook hotels, restaurants, hiking en raft tochten bieden zijdelings werk aan!
    Het park is magnifiek, dit had ik nog niet gezien! Wel meren of watervallen maar nooit zoveel bijeen en in zulke kleurenpracht, smaragdgroen, helblauw of zeer helder.
    Wij wandelden eerst 4 km staken dan met een elektrische boot een meer over en wandelden dan nog eens 4 km. Altijd over aarde of knuppelpaden. En steeds stilstaan voor een foto links of rechts. De mensen die niet zo goed meekonden werden halfweg begeleid naar een cafetaria waar zij op de grote groep konden wachten. Pas kwart vóór zes bereikten we de bus terug.
    Noch de beren, linxen of bevers zagen we, wel vogels en eenden.
    Tegen half acht aan tafel voor een buffet en dat was maar goed ook want twee keer warm eten was voor ons teveel. Dirk viel in slaap bovenop zijn fototoestel en ik sliep ook al vóór de klok 10u aangaf!

Plitvice -> Knin -> Neum

September 21, 2017 in Croatia ⋅ 🌙 16 °C

De kamer was zo rustig en donker dat we voor het eerst onze pillampjes moesten gebruiken om naar toilet te gaan s’nachts!
    Slechts één uurtje voor de bus vertrok om in te pakken te ontbijten en het ochtendtoilet te doen. Klokslag 8u waren we aan de bus en weer eens als laatsten, dat is niet zo erg zei Jacky, de chauffeur, want jullie hebben toch de kleinste valiezen!
    We reden een beetje dezelfde weg als gisteren naar Plivice dus weer voorbij Rostoke maar nu in ‘t zonnetje! Gisteren was het zwaar bewolkt!
    We rijden echt door het binnenland op weg naar de kust.
    Jess vertelt een beetje over het leven hier,
    Betreffende voeding is er veel verschil in prijzen, fruit en groenten zijn vrij duur daarom heeft men hier bijna allemaal een groententuin. Zo wisselen buren tomaten tegen erwten of appelen tegen druiven. Je ziet ook langs de weg mensen die hun groenten of fruit verkopen, geen handelaars maar particulieren.
    De Krajina streek waar we doorrijden met karstgeberchte en mooie panorama’s laten magistrale landschappen zien!
    We bereiken Knin rond de middag. Een zeer bekende stad in de oudheid, ooit regeerden van hieruit de Dalmatische koningen. We wandelden tot aan het station maar veel was er niet te zien, een grote burcht maar te ver weg om naar toe te stappen en een Othodoxe kerk die gesloten was op de middag!
    We kregen hier een anderhalf uur om te lunchen, wij hadden nog gebak dat ik gisteren had gekocht en een grote appel. Omdat de dichtst bijzijnde restaurantjes vlug ingenomen waren door hongerige Lauwers reizigers stappen wij verder door een echte plaatselijke caffe-bar binnen en dronken een caffe Amerikano bij onze restjes van gisteren. De koffie was zo lekker dat we er nog één namen. De plaatselijke klanten stroomden binnen en al gauw zaten we omringd door rokende en drinkende Kroaten. hier mag nog gerookt worden in de café’s maar zij hebben wel allemaal een witte elektronische kassa!
    Om half twee terug de bus in om door het steeds veranderende landschap te rijden.

De huizen die wel terug bewoonbaar gemaakt worden en dat moet op eigen kosten gebeuren, er is geen subsidie zoals bij ons al eens gegeven wordt, en dan zijn de middelen schaars als je geld op is na de oorlog. Het kan dan duurt lang duren, meer dan 25 jaar eer het allemaal zal hersteld of vervangen zijn!
    Even rijdt de bus verkeerd, een nieuw stuk autostrade die nog niet op de GPS stond blijkbaar maar dan zijn we weer op de goede weg en rijden we langs de Neretva (rivier) door het Neretva dal waar alle groenten en fruit voor de supermarkten en hotels vandaan komen. Ook dit had ik nog nooit gezien op deze schaalgrote. Onderweg stopte Jacky om ons de gelegenheid te geven een voorraad honing, marmelade of fruit in te slaan aan spotprijzen.
    Nog prachtige zichten aan de Neretva-delta en een vlotte overgang naar Bosnië-Herzegovina. En we konden inchecken in hotel Sunce. Niet de modernste kamers maar met een prachtig uitzicht! En dat voor drie nachten!

Dubrovnic en Ston

September 22, 2017 in Croatia ⋅ 🌙 19 °C

Om 4.45u wakker, enkele kaartjes verstuurd via de Bpost app dan komen ze maandag al aan bij de bestemmelingen. Nog wat foto’s gedelete en de mail op iPad gelezen en dan op het terras om de dag te zien opstaan!
    Na het ontbijt, waarbij de lange rij vóór de koffie zo lang was dat we slechts fruitsap alleen dronken, werden we in de bus verwacht om 8.30u.
    Na een kwartiertje waren we al aan de andere grens van Bosnië-Herzegovina. De kustlijn van Bosnië-Herzegovina is slechts 9 km in vogelvlucht maar 24 km kustweg wegens de vele bochten. Wel een heel mooi uitzicht op de vele eilanden zodat het lijkt dat je naast een rivier rijdt ipv een kustweg.
    Deze zeedoorgang is aan Bosnie-Herzegovina toegewezen om een einde te maken aan de Balkanoorlog in 1995!
    Terug, zonder grensproblemen, in Kroatië en bereikten we Dubrovnic rond 9,30u. Onze Nederlandstalige maar Kroatische gids verwelkomde ons en zo begonnen we aan een wandeling van 1,5u door het opgepoetste Dubrovnic. Wij waren hier in 1987 en toen leek het authentieker. Natuurlijk na de Balkan oorlog was er herstelling nodig want veel hele daken waren er niet meer en verschillende uitgebrande huizen moesten heropgebouwd worden maar het lijkt een nieuwe stad: replica van de oude!
    De hype van Games of Thrones met wandelingen, speciaalzaken enz laat de echte geschiedenis verbleken.
    Na de gegidste wandeling gingen we de muur op en rond de oude stad en daarna buiten de muren nog een wandeling maken want de drukte was enorm met 2 cruiseschepen.
    Om 3u had iedereen het wel gezien en stapten we de bus op om nog even langs de stad Ston te rijden, vrij onbekend maar met een muur van 5km rond een fort om zich tegen de Ventianen te beschermen. Hij lijkt wel wat op de Chinese muur. En het interessante is dat de inkomsten van Dubrovnic gebruikt worden om de muur en de hele stad te renoveren, zolang ze niet overdrijven is dat geld goed besteed!
    Iets na zes waren we terug aan het hotel Sunce waar we al gauw terug konden aanschuiven aan het buffet. Dirk ontdekte gebakken babyinktvisjes en zijn dinner kon niet meer stuk!
    Genieten van ons terras tot het pikdonker was en daarna met een boek in bed en deze prachtige dag was weeral voorbij. Het was zonnig en zo’n 23 graden.

Pocitelj -> Mostar -> Medjugorje

September 23, 2017 in Bosnia and Herzegovina ⋅ 🌙 11 °C

Vandaag is het de rustdag van Jacky, we rijden met een gehuurde bus en dat voel je onmiddellijk. Dicht opeen geplaatste zetels, airco die niet afgezet kan worden en een vering die fotograferen onderweg bijna niet mogelijk maakt!
    We rijden langs de Neretva rivier naar Mostar, waar de 16e eeuwse brug de Neretva overspant. Deze brug overleefde de Balkanoorlog niet op 9-11-1993 werd zij alsnog opgeblazen door de Kroaten alhoewel zij dat tot 2016 ontkenden! Nu is zij opnieuw gebouwd naar oude stijl op kosten van Unesco en met zoveel mogelijk brokstukken van de originele brug.
    Aan de grens met BiH (Bosnië i (en) Herzegovina) moeten we 45’ wachten en mochten we eigenlijk niet uitstappen, wat we als goede Belgen toch deden, tot de douane ons terug de bus op jaagde. Buiten hun naam (in het Bosnisch is douane: Carina! ) zijn zij zoals alle grens officieren stuurs.
    Op weg naar Mostar stoppen we in Pocitelj, een speciaal dorp dat in aanvraag is om op de Unesco erfgoedlijst te komen. Het wordt buiten seizoen door vrijwilligers uit alle landen opgeknapt.
    Zeker de moeite waard om een half uur te stoppen, de kraampjes werden door de meeste dames belegerd, de prijzen waren goed maar je moest wel uitkijken: soms zijden sjaals voor 5€ maar ook polyester hing er voor dezelfde prijs.
    Het is nog steeds goed weer en zo’n 23 graden met blauwe lucht en stralend zonnetje.
    In Mostar wandelen we in gelid naar de brug door de westerse wijk, allemaal souvenir winkeltjes met sjaals, lampen en magneetjes. Aan de brug gaan we ieder zijn eigen kant op en wij zakken af naar een Caffé onderaan de brug. Prachtig uitzicht op de brug maar alleen frisdrank of koffie, geen probleem ik nemen een Nescafé omdat het er lekker uitzag. En dat was het ook, alleen gloeiend heet dus moesten we lang blijven zitten.
    Het gevolg was dat wij tijd genoeg hadden om de jonge mannen op de brug in ‘t oog te houden en we zagen er één springen! Voor 25€, dat ze inzamelen van geïnteresseerde voorbijgangers, springen ze van de brug: levensgevaarlijk!
    Wij wandelden nog over de brug en naar het oosterse deel en zagen veel leegstand, begrijpelijk als je weet dat de bevolking van Mostar nagenoeg gehalveerd is.
    Om 13.15u vertrekken we naar Medjugorje een beroemd Maria oord zoals Lourdes of Fatima.
    Met onze schokkende bus rijden we door de Dinarische Alpen.
    Maar eerst stoppen we voor een wijnproeverij met hapjes.
    De wijnboerderij gaat 300j terug, de huidige wijnboer heeft 10j in Antwerpen gewoond! De bedoeling was 2 jaar maar hij bleef 10 jaar hangen tot zijn vader hem terugriep om stillaan de wijngaarden over te nemen!
    Het is nu BiH maar in zijn hart is het Kroatië, en mijn tweede land is België zei hij.
    De rode wijn wordt hoofdzakelijk van Blatina-druiven gemaakt en de witte van Zilavka-druiven.
    Heel gezellig en de wijn liep lekker binnen maar voor Dirk en mezelf had hij niet genoeg body.
    Dan verder naar Medjugorje een bedevaartsoord waar in 1981 O.L.Vrouw voor het eerst verscheen aan twee meisjes en ondertussen al aan 35.000 mensen zou verschenen zijn. Met alle respect maar die vele wijnproeverijen doen daar misschien ook wat aan??
    Dezelfde religieusiteit als in Lourdes gemengd met dezelfde soort winkeltjes buiten het heiligdom.
    Om 17u terug op weg naar het hotel om een verdiend avondmaal te genieten.
    Na te eten wandelen we nog even over het keienstrand om afscheid te nemen van dit goede hotel Sunce.

Split -> Trogir -> Cibenik

September 24, 2017 in Belgium ⋅ 🌙 15 °C

We staan op met een bewolkte hemel, zeer mooi wegens de roze zonsopgang. Met de koffers aan de bus om 8,30 en op weg. Jess had juist verteld waarop hier aan de grens minder controle was dan verder het binnenland in en lap we stonden toch in de rij aan te schuiven bij de grens!
    Naar Spilt rijden we helemaal langs de Adriatische kust. Je ziet echt hoe toeristisch het hier is, campings hotels en dorpen als juwelen tegen de bergen gekleefd!
    In Split aangekomen krijgen we eerst tijd om te eten, wij wandelen de Boulevard op en nemen een pizza. We krijgen hem niet op en nemen de rest mee naar de bus, daar zijn gegadigden voor de nog warme stukken pizza!
    Om kwart na één vertrekken we voor een gegidste stadswandeling door weer een Nederlandstalige gids. We vernamen van Jess dat er veel mensen gevlucht zijn naar NL en nu de opgedane kennis van het Nederlands als gids kunnen gebruiken.
    Over Split is heel veel te vertellen vooral geschiedkundig maar je ook wikepedia daarover raadplegen maar wij bezochten het paleis van Diocletianus een romeinse keizer uit 300 na Christus die het Christelijk geloof nog fel bestreed, een goede bestuurder die zijn rijk kon bijeen houden ondanks de uitgestrektheid. Maar zoals zovelen vergruisd en in de vergetelheid geraakt.
    De stad is heel oud en mogelijk de oudste van Europa die onafgebroken bewoond was.
    Alle volkeren zijn hier wel eens gepasseerd en daarom zei Sidonia, de gids, zijn wij geen Kroaten maar een mengeling van heel Europa. We zijn met 200.000 en maken lawaai voor 2.000.000!
    De hele stad is opgetrokken in witte steen, geen marmersteen wel marmer in transgressie dwz nog enkele duizend jaren later is het wel marmer.
    De dalmatiërs, Kroaten hier aan de Dalmatische kust, zijn niet lui, zij slepen met hun voeten om de straatstenen te polijsten!
    We zagen een sfinks van 35 eeuwen oud uit de periode van Toetmoses III tot een gebouw in Sessesion stijl uit 1907 en alles daartussen.
    De muur van het paleis 3e eeuw
    Klokkentoren 8e eeuw
    Klok. 11e eeuw
    Venetiaans gebouw 15e eeuw
    Sessecie huis 1906 allemaal op de piazza.
    In de Balkanoorlog had Split immuniteit omdat de UNO, de EU en andere gouvernementen hier hun hoofdkwartier hadden. Er waren toen wel heel veel vluchtelingen die hier opvang kregen.
    We stapten moe van alle cultuur een caffe bar binnen om twee reuze grote Grimbergen’s van 0,5l te drinken en een uurtje op de bus te wachten die ons om 16u oppikte.
    Jess had nog een verrassingsstop en dat was de stad Trogir gelegen op een schiereiland waarvan de hele binnenstad uit de middeleeuwen bewaard gebleven was ondanks de vele aanvallers en bezetters.
    We zagen ook het eiland Brac liggen waar al die witte steen vandaan komt zelfs deze van het witte huis in Washington.
    Om half zeven bereiken we het hotel in Sibenik, een groot complex met camping bungalows en hotelkamers.
    De hemel is nu helemaal bewolkt maar vandaag hadden we goed zonnig weer en zo’n 24 graden.
    Het restaurant is heel groot een beetje te donker en heel lawaaierig. We verlaten het zo snel mogelijk om op de kamer de rust op te zoeken.

Lozovac, Krka National Park & Sibenik

September 25, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 15 °C

Vannacht om 3u een donderend droog onweer! Jammer genoeg kwam de regen later toen we opstonden was het al behoorlijk nat.
    We bezoeken het tweede jongste nationaal park ‘Krka’
    Een heel ander watervalpark dan Plitvice, gemakkelijker te bewandelen maar het weder was bijna even slecht. We gingen van 23 graden gisteren naar 13 graden vandaag!
    Gelukkig hadden we onze cape’s nog, twee keer deed ik mijn cape uit en begon het terug te regenen. Het park was de moeite waard en een goede afwisseling met de steden van gisteren.
    Rond de middag reden we naar Etnoland, een boerderij-museum waar de eigenaars een plezante show opzetten over de vroegere tijd. De manier van leven zoals onze voorouders kennen we ongeveer wel maar het was heel goed gebracht door Josko! Hij betrok iedereen in zijn betoog en met een kersenlikeur in het begin en een snede zelf(?) gerookte ham op het einde met een glas zelf eigen wijn had hij iedereen op zijn hand. Het middagmaal dat we kregen smaakte authentieke goed maar ik denk als ze dat in een restaurant van het hotel geven dat degenen die nu het hardste pochen het eten dan zouden weigeren! In the heat of the moment, they eat every thing ;)
    Daarna naar de stad Sibenik, een stad pas ontstaan in 1059 maar nog helemaal met alle huizen uit die tijd of stijl! De lucht is ondertussen opgeklaard en het zonnetje kwam erdoor en het werd 18 graden.
    We rijden door naar Zadek waar we logeren in den heel groot vakantiehotel met all in, dus de drank bij het eten is deze keer gratis. Jess had nog het plan gelanceerd om na het eten naar het waterorgel en de planeten te rijden omdat dat ‘s avonds speciaal verlicht wordt met ledlichtjes.
    De helft van de bus gaat mee en het is wel leuk zo in het donker op een verlichte dansvloer staan.

Zadar

September 26, 2017 in Croatia ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag bleven we ter plaatse en brachten we een bezoek aan Zadar. Een plaatselijke Duitstalige gids reed mee van aan het hotel tot aan de stadswallen. Hij vertelde dat dat deze hotels (3) uit de jaren 1970 stammen en dit grootste hotel eerst Barbara noemde naar Barbara Streisand.
    Aan de stadsmuren stapten we uit en wandelden de stad binnen langs de vismarkt, verse vis en dat stonk niet zo erg als de gids ons liet uitschijnen.
    De geschiedenis van Zadar is weer heel bewogen en oud!
    Het valt mij stilaan op dat deze regio, toen wij nog oude Belgen in dierenvellen waren, al een zeer ver gevorderde beschaving had. Met Forum Romanum en opgravingen 2 m onder het stadsniveau van 1946. Ik bespaar de lezers de hele geschiedenis maar even Wikipedia raadplegen is heel verhelderend.
    Na de interessante stadswandeling namen we afscheid van de gids om 11,30u en kregen vrije tijd tot 2u dan zou de bus ons mee terug nemen naar het hotel 6km verder op de kustweg.
    Wij namen meteen de benenwagen en liepen helemaal langs de verschillende haventjes, steeds het water aan de linkerzijde houden had Jess gezegd, en na een pauze met caffe en een likeurtje/borreltje en een zoete koek van de Pekara (bakker) kwamen we rond 13u aan in het hotel. Nog eest even de weg gevraagd aan een wandelaar met zijn hond, die was zeker een inwoner van hier en geen toerist, om zeker te zijn. En toen kwam de uitleg van de gids over hotel Barbara goed van pas want de officiële naam kende de man niet, maar hotel Barbara wel. Toen hij vroeg waar we vandaan kwamen bleek hij ook Antwerpen gekend te hebben als zeeman en zo zie je dat de wereld klein is!
    Wij genoten van de zon en de zee en zagen in de namiddag de ene na de andere medereiziger ook het zonnetje opzoeken of wandelen naar het strand. Het was 23 graden en gelukkig had ik nog een nootje zonnecrème of ik zou verbrand zijn geweest.
    Tegen half zeven gaan eten, de eetzaal is wel heel lawaaierig maar de keuze is heel groot en de buffetten staan op eilandjes allemaal apart zodat je niet moet drummen om je bord te vullen!
    Het hotel zou ons wel kunnen bevallen voor een rustig verlof van een weekje of zo.