Satelital
Mostrar en el mapa
  • Día 4

verrassend Riga

6 de octubre de 2016, Letonia ⋅ ☁️ 7 °C

Allé deze keer alle drie goed geslapen. We waren wat later aan 't onbijt en het was een overrompeling, geen koffie tassen meer, geen confituur, alle tafels bezet.
    Het was ander personeel, kokette meisjes in uniform en korte rokjes maar ze hadden weinig talen- of stielkennis.
    Na een tijdje kwam er op ons aandringen een bord met confituurtjes en toen stilaan de eetzaal wat vrij kwam waren ook de tassen aangevuld.
    Wij gingen naar de 5! markthallen en de omliggende kramen. Noem het en het is er, groenten en fruit, kleding, vlees, vis, zuivel....
    Een pot kleine chrisanten kost net zoals bij ons op de markt 4€ en de jassen toch ook 60 a 80 €, maar kaas bv. maar 7,60 € de kilo, ik kocht mij een stuk Letse kaas en ik mocht een flintertje proeven. De koeien, die we nog niet zagen, geven rijke melk en dat zou zich moeten vertalen in de smaak. De boter in het hotel is in ieder geval lekker maar de kaas daarentegen is flauw (in het hotel).
    We hadden om 12u afgesproken in het restaurant in de statie, we gingen ietwat in verschillende richtingen en we kwamen aan 'Stalin's verjaardagstaart'. Dit opvallend gebouw van de Academie van Wetenschappen werd gebouwd in 1958 geheel naar de smaak van Stalin.
    In de statie besloten we naar het ernaast gelegen restaurant te gaan want in Piélemiéle oftewel ravioli hadden we geen zin. Dirk en Greta namen een goed gevulde soep, ik nam een soort frietjes op een speciale manier, een beetje plat, gebakken met erwtjes en worteltjes in een gele saus, onherkenbaar maar heel lekker en een kotlete wat een gehaktbal was van kip, een specialiteit van hier. De koolsla was wat flauw en de tiramisu anders dan bij ons, de grootste verrassing was het dessert waarvan ik dacht dat het chocomousse was en dat een compote was van gedroogde vruchten terug geweekt en zacht gemaakt: vijgen, appelsienzeste en rozijnen.
    Na een uurtje rust op onze kamer vertrokken we voor een wandeling naar de houten huizen van Riga, dit stond niet in mijn reisgids maar wel in die van Greta.
    De oudste houten huizen dateren van de 18e eeuw, er zijn er nog circa 2000 te vinden in Riga gebouwd tussen 1710 en 1909. Het grote aantal houten huizen is toe te schrijven aan een decreet van tsaar Peter I uit 1710 waarmee de bouw van stenen huizen buiten de verdedigingswapen werd verboden.
    Een deel is mooi onderhouden of gerestaureerd, een deel is nodig aan reparatie toe en een deel alleen nog met veel geld in te steken te redden. Soms een hele straat en soms afgewisseld met stenen huizen zelfs Art deco huizen maar in elk geval speciaal. Het is geen toeristisch aantrekkingspunt en een beetje een armere buurt maar als de kunstenaars er bezit van nemen zou het nog een bijkomende extra aantrekking kunnen geven.
    Op de terugweg gingen we nog een Alus (bier) drinken en vonden we nog enkele fotografische hoogtepunten op onze weg. Het leek minder koud dan gisteren en dat loog voornamelijk aan het verminderen van de koude wind want het was toch maar 9°.
    Een beetje moe kwamen we om half zes terug aan 't hotel, te vroeg om al te eten dus verpoosden we op de kamer tot we naar de Subway gingen een beetje verderop. Gelukkig kenden we het systeem want alles was in het Lets.
    Omdat het restaurant/bar beneden gesloten is nemen we een koffie mee en spelen UNO op de kamer, daarna gaan Dirk en ik wandelen en we zien nog mooie zaken die in de dag niet opvallen maar nu alles verlicht is wel. O.a the Berg Bazaar een historisch voetgangersgebied in 1887-1900 ontworpen door Kristaps Berg en nu gerestaureerd één van de premier shopping en diner etablissementen. Wij stapten er binnen en dronken hetzelfde bier als in de namiddag het was half negen en het volk stroomde binnen om te eten, 't zag er lekker uit!
    Op de terugweg nog mooi uitgelichte Art deco en dan naar 't hotel om stilaan naar bed te gaan.
    We deden meer dan 20.000 stappen en dat wordt je gewaar.