A short but fine adventure by Mariatche Read more

Charleroi

October 3, 2016 in Belgium ⋅ ⛅ 12 °C

We vertrekken pas na de middag naar de luchthaven van Brussels South oftewel Charleroi. Onze incheckkaart moesten we op voorhand aanmaken en afdrukken, we wisten dus dat we rij 10 hadden en vooraan moesten instappen.
    Iets meer dan een uurtje rijden en we kunnen ons parkeren op een vrij volle P3 low cost parking. Een shuttelbusje zet ons af voor het luchthavengebouw en net als in Zaventem moeten we eerst door een grote tent om dan in het gebouw zelf te geraken, ook hier waakt het leger!
    Bij de veiligheidscontrole werd de koffer van ons Greta eruit gehaald omdat er een aardappelmesje in zat en ook nog een restje luchtverfrisser in een spuitbus. Goed geprobeerd maar niet gelukt.
    Men kijkt naar de ganse hoeveelheid van een verpakking en niet naar de nog overgebleven inhoud. Onze hygiene producten, en die van haar, zaten netjes in een doorschijnende plastieken zak en die gaven geen probleem.
    Nog twee uur rondhangen met een dure koffie en een goedkope Leffe eer we wisten welke gate we hadden.
    Bij het instappen waren we niet haastig want we hadden toch onze vaste stoel vrij vooraan maar het gevolg was dat de 90 handbagages volzet waren en dat onze handbagage in het ruim moesten, gelukkig gebeurde dit gratis. Maar ik vond het niet leuk omdat ik geen slot aan mijn koffer gedaan had, dus een beetje ongerust!
    Na 2,10' vliegen landden we in Riga en kregen we onze koffers ongeschonden en ongeopend terug, gelukkig.
    We hadden algauw een bus nr 222 en voor 2€ pp reden we van de luchthaven naar het station, even getwijfeld om af te stappen aan een botel met bijna dezelfde naam, maar ik wist zeker dat het aan het station was dus gelukkig reden we verder mee en hadden we direct de juist afstapplaats en via mij gegoogel ook het juiste hotel. Inchecken zonder problemen, een vrij gehorig ietwat Art deco hotel waar we na het inspecteren van onze kamer nog een goede pint konden drinken in de bar. Het waren halve liters en mijn bruin bier leek een beetje van smaak op een flauwe rodenbach,
    de prijs viel ook mee (3€).
    Ons Greta ging naar de kamer maar wij gingen nog even een frisse neus halen in de omgeving. Het lijkt een beetje op Sint Petersburg maar met meer reclame.
    Rond 11u terug, eigenlijk 10u want onze klok moest een uur vooruit. Tegen half twaalf het licht uit en slaapwel.

Rig, Art Deco

October 4, 2016 in Latvia ⋅ ⛅ 7 °C

Alle drie vrij goed geslapen, het lawaai valt nog mee, alhoewel we aan een druk punt liggen: het station. Rond half acht waren we wakker, een voor een in de badkamer, en dan ontbijten. Een buffetontbijt maar een beetje aanpassen, kleine stukjes vlees en kaas, 1 soort confituur van kersen, zeer donker brood maar ook toast en mini broodjes. Vers fruit koffie of thee. Redelijk niet echt wauw.
    We beslissen om de Art deco wandeling te doen en daarna de hop on hop off bus te nemen. Zo gezegd zo gedaan. Wat zoeken eer je het stadsplan juist kan lezen want de taal is anders en de straten staan er precies niet allemaal op maar tegen 11 u hebben we de juiste richting voor de mooiste Art deco van Europa, of toch de grootste Art deco wijk!
    Grote gebouwen, mooi verschillende soorten van 1880 tot 1920.
    Het is zonnig maar vrij fris met noordenwind we gaan een koffie drinken en ons opwarmen in een Kafenīcas, een gelegenheid die ook warme of koude gerechtjes en alcoholische of zoete versnaperingen serveert, die zijn er veel in Riga, vooral in kleine kiosken aan de vele parken!
    Na de wandeling wordt het zoeken naar de hop on bus, het staat niet goed aangegeven en buiten het zomerseizoen rijden er minder. Het wachten wordt wat koud, gelukkig kocht ik al handschoenen want koude handen daar kan ik echt niet tegen.
    We nemen de bus, groene route, maar aan het raadhuis beslissen we metteen over te stappen op de blauwe route. Gedeeltelijk dezelfde weg maar Riga is niet zo groot dus na een uurtje staan we terug aan het station. We gaan naar de kamer met een goede pint en Greta gaat voor een massage van 1/2 u.
    Ondertussen hebben we wel honger gekregen en we wandelen naar het station om te eten op zoek naar Pelemiele, een aanrader van Hans, een kennis, die met een Letse gehuwd is.
    Het was een speciale gelegenheid, fastfood op een gezonde manier: zeer lekkere soep, verse ravioli met verschillende vulling! Je vulde een kom en deze werd gewogen aan de kassa, ook het slaatje werd gewogen samen aten we voor zo'n 10€. Een dessertje namen we niet want we wilden nog ergens binnengaan later. Het was ingericht als een Hundertwasserhaus uit Wenen.
    Dan wandelden we naar de markthallen, maar daar waren ze al aan het inpakken. Ons Greta kocht nog 250 gr frambozen voor 1,40€, Dirk had 250 gr blauwe druifjes voor 0,42 cent!
    Al fruit snoepend wandelden we nog naar de oude stad, de noordenwind werd wat onaangenaam en we vonden toevallig de straat waar een Belgisch café was, daar hadden we op het gratis plan reclame van gezien. Gelukkig was het open en nog gezellig ook. We aten ons dessert met een koffie daar en daar waren we dan weer 25€ kwijt (;-)
    Ondertussen was het donker en we wandelden maar terug naar het hotel, wat goed meeviel in afstand, we dachten dat we verder weg waren. Nog wat UNO en 1/2 L Lets bier en de avond vloog om. Omdat ons toilet niet meer doortrok ging Greta een emmertje halen, op de kelderverdieping, om 's nachts evt door te spoelen en al giechelend namen we de lift naar boven om te gaan slapen.

de oude stad Rīga

October 5, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 9 °C

Om 4 u wakker en liggen lezen tot 6 u daarna terug in slaap gevallen tot half 9. Ons Greta heeft wat kou gehad deze nacht maar wij sliepen zoals gewoonlijk als rozen.
    Aan de receptie nogmaals gemeld dat de wc lekte en een deken bijgevraagd, en dan naar 't ontbijt.
    Vandaag plannen we een bezichtiging van de oude stad, gisteren reeds uitgewerkt op een iets groter plan en nu beginnen we de binnenwegen al te kennen dus in een minimum van tijd stonden we aan de Sint Pieterskerk waar de toren toegankelijk is. Deze kerk uit 1209 was grotendeels uit hout, en verbeterd in latere eeuwen met steen, brandde volledig uit door een bom in 1941. Zowel de kerk als de omliggen de huizen brandden uit. Deze vernietiging bleef zo bijna 30 j ongewijzigd, pas in de zestiger jaren van vorige eeuw werd zowel de toren als de kerk terug hersteld. Daarvan werd gebruik gemaakt om een lift te plaatsen, zo werd de klimpartij gemakkelijk.
    Het weer was koud maar helder, 8° en we konden mooie foto's nemen van Riga.
    Daarna reden we met de hop on bus de tour naar de overkant van de Daugava, de plaatselijke Schelde zeg maar. Het was nogal vlug voorbij zonder aan die kant noemenswaardige gebouwen. Op de terugweg zagen we het kasteel van Riga dat nu het presidentiële paleis is en dan terug een beetje zoals de weg van gisteren.
    Toen we afstapten aan het raadhuis vroegen we naar de Moscow line maar dat was direct terug vertrekken en we moesten eerst een toiletpauze inlassen. Daarvan maakten we gebruik om ineens onze lunch te gebruiken, een paninni broodje kent men hier ook.
    Nog een klein uurtje vóór de volgende rit en we zagen een artisanaal souveniermarktje met mooie dingen. Jammer dat we zo weinig kunnen gebruiken.
    We waren goed op tijd voor de Moscow line en zagen vooral de voormalige pakhuizen, het vroegere jodenkwartier en de, in dit geval, lage sovjet appartementen. Riga moet vroeger echt wel een grote haven geweest zijn!
    Terug aan ons vertrekpunt, het raadhuis, begonnen we eindelijk,met de echte wandeling door de oude hanzestad. De gildenhuizen, huis van de zwartkoppen, de drie gebroeders huizen, de Zweedse poort en de kazematten passeerden we allemaal. Onderweg nog een koffie met een Pawlowna gebak en we konden ons opwarmen in een kleine maar schattig kafejnïcas-je.
    Ondertussen leerden we een paar woorden Lets: Sveíty is hallo, lapdiën is goedendag en paldiës is dank u.
    Het gezegde: Riga is a beautiful, Well kept old lady vonden we wel van toepassing. Zowel gebouwen uit de 17e, 18e tot Art Nouveau en Art Deco staan hier in en rond de binnenstad. De vroege Art deco noemt men hier de Nord Deco richting waarvan de architect Eisenstein de vader van de (Russische ?) cineast een bekende naam was.
    We aten aan de Pulvertornis, de kruittoren nu museum, waar we gisteren het menu al bekeken hadden en dat viel uitermate goed in de smaak: goed gevulde vissoep, en black beans meat, was lekkerder dan het klinkt, voor Dirk. Greta en ik namen gestoofde hazen bout met groenten en op aanvraag enkele aardappelen. Meer dan genoeg!
    We wandelden terug tot bijna aan het hotel waar we afscheid namen en Dirk en ik wandelden naar de treinbrug om foto's te nemen, Greta ging al door naar het hotel. Gelukkig was de wc hersteld en het bijkomend dekbed geleverd. We brachten de avond al lezend door want de bar beneden was gesloten.
    Vandaag deden we 14.500 stappen en werd het niet warmer dan 11° met een strakke NNO wind.

verrassend Riga

October 6, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 7 °C

Allé deze keer alle drie goed geslapen. We waren wat later aan 't onbijt en het was een overrompeling, geen koffie tassen meer, geen confituur, alle tafels bezet.
    Het was ander personeel, kokette meisjes in uniform en korte rokjes maar ze hadden weinig talen- of stielkennis.
    Na een tijdje kwam er op ons aandringen een bord met confituurtjes en toen stilaan de eetzaal wat vrij kwam waren ook de tassen aangevuld.
    Wij gingen naar de 5! markthallen en de omliggende kramen. Noem het en het is er, groenten en fruit, kleding, vlees, vis, zuivel....
    Een pot kleine chrisanten kost net zoals bij ons op de markt 4€ en de jassen toch ook 60 a 80 €, maar kaas bv. maar 7,60 € de kilo, ik kocht mij een stuk Letse kaas en ik mocht een flintertje proeven. De koeien, die we nog niet zagen, geven rijke melk en dat zou zich moeten vertalen in de smaak. De boter in het hotel is in ieder geval lekker maar de kaas daarentegen is flauw (in het hotel).
    We hadden om 12u afgesproken in het restaurant in de statie, we gingen ietwat in verschillende richtingen en we kwamen aan 'Stalin's verjaardagstaart'. Dit opvallend gebouw van de Academie van Wetenschappen werd gebouwd in 1958 geheel naar de smaak van Stalin.
    In de statie besloten we naar het ernaast gelegen restaurant te gaan want in Piélemiéle oftewel ravioli hadden we geen zin. Dirk en Greta namen een goed gevulde soep, ik nam een soort frietjes op een speciale manier, een beetje plat, gebakken met erwtjes en worteltjes in een gele saus, onherkenbaar maar heel lekker en een kotlete wat een gehaktbal was van kip, een specialiteit van hier. De koolsla was wat flauw en de tiramisu anders dan bij ons, de grootste verrassing was het dessert waarvan ik dacht dat het chocomousse was en dat een compote was van gedroogde vruchten terug geweekt en zacht gemaakt: vijgen, appelsienzeste en rozijnen.
    Na een uurtje rust op onze kamer vertrokken we voor een wandeling naar de houten huizen van Riga, dit stond niet in mijn reisgids maar wel in die van Greta.
    De oudste houten huizen dateren van de 18e eeuw, er zijn er nog circa 2000 te vinden in Riga gebouwd tussen 1710 en 1909. Het grote aantal houten huizen is toe te schrijven aan een decreet van tsaar Peter I uit 1710 waarmee de bouw van stenen huizen buiten de verdedigingswapen werd verboden.
    Een deel is mooi onderhouden of gerestaureerd, een deel is nodig aan reparatie toe en een deel alleen nog met veel geld in te steken te redden. Soms een hele straat en soms afgewisseld met stenen huizen zelfs Art deco huizen maar in elk geval speciaal. Het is geen toeristisch aantrekkingspunt en een beetje een armere buurt maar als de kunstenaars er bezit van nemen zou het nog een bijkomende extra aantrekking kunnen geven.
    Op de terugweg gingen we nog een Alus (bier) drinken en vonden we nog enkele fotografische hoogtepunten op onze weg. Het leek minder koud dan gisteren en dat loog voornamelijk aan het verminderen van de koude wind want het was toch maar 9°.
    Een beetje moe kwamen we om half zes terug aan 't hotel, te vroeg om al te eten dus verpoosden we op de kamer tot we naar de Subway gingen een beetje verderop. Gelukkig kenden we het systeem want alles was in het Lets.
    Omdat het restaurant/bar beneden gesloten is nemen we een koffie mee en spelen UNO op de kamer, daarna gaan Dirk en ik wandelen en we zien nog mooie zaken die in de dag niet opvallen maar nu alles verlicht is wel. O.a the Berg Bazaar een historisch voetgangersgebied in 1887-1900 ontworpen door Kristaps Berg en nu gerestaureerd één van de premier shopping en diner etablissementen. Wij stapten er binnen en dronken hetzelfde bier als in de namiddag het was half negen en het volk stroomde binnen om te eten, 't zag er lekker uit!
    Op de terugweg nog mooi uitgelichte Art deco en dan naar 't hotel om stilaan naar bed te gaan.
    We deden meer dan 20.000 stappen en dat wordt je gewaar.

afscheid van een mooie stad

October 7, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 6 °C

Na een lawaaierige nacht wordt ik wakker om 7 u mijn reisgenoten zijn nog in slaap, tot 2 u lag ik wakker van het straatlawaai, verkeer, roepende of ruziënde mensen, de bovenburen die rondstrompelden lijk olifanten!!
    Het ziet er koud en grijs uit buiten dus maar terug onder het dekbed en wat lezen.
    De winters en zomers zijn hier kort en voorjaar en najaar lang zegt men, en inderdaad we merken dat de mensen zich terugtrekken uit het buitenleven, minder kraampjesverkopers, de terrassen worden opgeruimd en de herfstversieringen die zeer mooi zijn kleuren de straten, misschien meer nog dan bij ons.
    Aan het ontbijt blijkt dat het restaurant beneden van eigenaar veranderd is en daarom waren er gisteren andere werkneemsters en ander beleg, dat was ook de reden dat de bar dicht was, normaal zou dat deze avond moeten opgelost zijn maar ja, dan zijn we weg.
    We hebben nog een hele dag te spenderen maar moeten wel om 12 u van de kamer. Dus eerst inpakken en de bagage aan de receptie achterlaten. Daarna doen we de hele bastion wandeling eigenlijk een groene gordel rond de oude stad, stukken hebben we al doorkruist maar echt de hele gordel op zich nog niet, dit houd ons wel 3 u bezig. Aan het Vrijheidsbeeld staat deze keer een erewacht en toen ons Greta aan de aan de kant staande echte soldaten vroeg waarom ze er vandaag wel stonden en de hele week niet antwoordde hij laconiek: omdat het vandaag goed weer wordt, het was het slechtste weer van de hele week, we mochten niet lachen want dat hebben ze niet graag maar het was wel hilarisch! We eten aan de Pulvertoren in onze allereerste Kafenica die we dinsdag bezochten. En dan wandelen we terug tot bijna aan het station. Omdat het pas half twee is gaan we het openbaar vervoer eens uitproberen, we besluiten een tram te nemen tot het eindpunt en dan mee terug te rijden. Eerst een biljet kopen in een navetta, een kiosk, en dat kost 1,15 € ik dacht voor 1 u maar toen we aan het eindpunt: Llguciems, een voorstad, terug de ontwaarder op de tram gebruikten bleek het maar voor 1 rit te zijn. De trambestuurder was op dat moment niet aanwezig dus negeerden we het rode tuutsignaal en reden gewoon mee terug. Bijna terug op ons beginpunt gebeurde er voor de tram een aanrijding tussen een auto en een vrachtwagen en iedereen stapte uit om tevoet verder te gaan of evt een andere tram te nemen. Gelukkig was het niet zo ver maar het begon wel te regenen. Dirk zat ons al op te wachten in de lobby want hij was niet meegeweest met de tram. Hij had het shopingcentrum Origo bezocht.
    We verwisselden onze wandelschoenen voor een lichter paar en gingen naar toilet en op kleine wandelafstand was het busdepot van de kleine busjes waarvan we 222 weer namen naar de luchthaven. Ruim op tijd konden we, dank zij het online inchecken direct doorwandelen naar de veiligheidscontrole, daar was niet veel volk. En buiten mijn verwachting moesten we de schoenentas van Dirk openen waar de veiligheidsagenten een flesje van Black Balsam Melnias de kruidengenever specialiteit van Riga, die we eerder proefden in de kafenica, uitnamen en in beslag namen.
    Dat Dirk die fles gekocht had en in de handbagage stak, want we hadden geen incheckbagage, had ik niet verwacht. Hij was ontgoocheld want je mag toch 2 L drank meenemen zei hij laconiek.
    Allé 't was gelukkig geen grote uitgave en hij kocht dan maar twee flessen in de taxfree shop.
    Ruim op tijd gingen we op weg naar de gate en bleven onderweg plakken aan een Sweet Delights koffieshop waar we ons bezighielden met UNO spelen tot we moesten gaan inchecken.
    Ineens zag ik dat het bord veranderde en dat we moesten inchecken één uur vroeger dan de opgegeven tijd, wij in quick mars naar de gate waar niemand stond en even was ik in paniek dat we het te laat gezien hadden! Gelukkig zaten er nog mensen voor dezelfde vlucht die zeiden dat we nog ruim op tijd waren! Nog een uur te doden.
    We zagen de vlieger aankomen en na 10' waren we klaar om op te stijgen, na een voorspoedige vlucht van 2,05 u landden we in Charleroi. De auto ophalen ging vlot via de shuttle en om 12,15 u waren we thuis.
    Het was maar 16° en de chauffage ging voor de eerste keer aan dit najaar.