衛星
マップで表示する
  • 日5

afscheid van een mooie stad

2016年10月7日, ラトビア ⋅ ☁️ 6 °C

Na een lawaaierige nacht wordt ik wakker om 7 u mijn reisgenoten zijn nog in slaap, tot 2 u lag ik wakker van het straatlawaai, verkeer, roepende of ruziënde mensen, de bovenburen die rondstrompelden lijk olifanten!!
    Het ziet er koud en grijs uit buiten dus maar terug onder het dekbed en wat lezen.
    De winters en zomers zijn hier kort en voorjaar en najaar lang zegt men, en inderdaad we merken dat de mensen zich terugtrekken uit het buitenleven, minder kraampjesverkopers, de terrassen worden opgeruimd en de herfstversieringen die zeer mooi zijn kleuren de straten, misschien meer nog dan bij ons.
    Aan het ontbijt blijkt dat het restaurant beneden van eigenaar veranderd is en daarom waren er gisteren andere werkneemsters en ander beleg, dat was ook de reden dat de bar dicht was, normaal zou dat deze avond moeten opgelost zijn maar ja, dan zijn we weg.
    We hebben nog een hele dag te spenderen maar moeten wel om 12 u van de kamer. Dus eerst inpakken en de bagage aan de receptie achterlaten. Daarna doen we de hele bastion wandeling eigenlijk een groene gordel rond de oude stad, stukken hebben we al doorkruist maar echt de hele gordel op zich nog niet, dit houd ons wel 3 u bezig. Aan het Vrijheidsbeeld staat deze keer een erewacht en toen ons Greta aan de aan de kant staande echte soldaten vroeg waarom ze er vandaag wel stonden en de hele week niet antwoordde hij laconiek: omdat het vandaag goed weer wordt, het was het slechtste weer van de hele week, we mochten niet lachen want dat hebben ze niet graag maar het was wel hilarisch! We eten aan de Pulvertoren in onze allereerste Kafenica die we dinsdag bezochten. En dan wandelen we terug tot bijna aan het station. Omdat het pas half twee is gaan we het openbaar vervoer eens uitproberen, we besluiten een tram te nemen tot het eindpunt en dan mee terug te rijden. Eerst een biljet kopen in een navetta, een kiosk, en dat kost 1,15 € ik dacht voor 1 u maar toen we aan het eindpunt: Llguciems, een voorstad, terug de ontwaarder op de tram gebruikten bleek het maar voor 1 rit te zijn. De trambestuurder was op dat moment niet aanwezig dus negeerden we het rode tuutsignaal en reden gewoon mee terug. Bijna terug op ons beginpunt gebeurde er voor de tram een aanrijding tussen een auto en een vrachtwagen en iedereen stapte uit om tevoet verder te gaan of evt een andere tram te nemen. Gelukkig was het niet zo ver maar het begon wel te regenen. Dirk zat ons al op te wachten in de lobby want hij was niet meegeweest met de tram. Hij had het shopingcentrum Origo bezocht.
    We verwisselden onze wandelschoenen voor een lichter paar en gingen naar toilet en op kleine wandelafstand was het busdepot van de kleine busjes waarvan we 222 weer namen naar de luchthaven. Ruim op tijd konden we, dank zij het online inchecken direct doorwandelen naar de veiligheidscontrole, daar was niet veel volk. En buiten mijn verwachting moesten we de schoenentas van Dirk openen waar de veiligheidsagenten een flesje van Black Balsam Melnias de kruidengenever specialiteit van Riga, die we eerder proefden in de kafenica, uitnamen en in beslag namen.
    Dat Dirk die fles gekocht had en in de handbagage stak, want we hadden geen incheckbagage, had ik niet verwacht. Hij was ontgoocheld want je mag toch 2 L drank meenemen zei hij laconiek.
    Allé 't was gelukkig geen grote uitgave en hij kocht dan maar twee flessen in de taxfree shop.
    Ruim op tijd gingen we op weg naar de gate en bleven onderweg plakken aan een Sweet Delights koffieshop waar we ons bezighielden met UNO spelen tot we moesten gaan inchecken.
    Ineens zag ik dat het bord veranderde en dat we moesten inchecken één uur vroeger dan de opgegeven tijd, wij in quick mars naar de gate waar niemand stond en even was ik in paniek dat we het te laat gezien hadden! Gelukkig zaten er nog mensen voor dezelfde vlucht die zeiden dat we nog ruim op tijd waren! Nog een uur te doden.
    We zagen de vlieger aankomen en na 10' waren we klaar om op te stijgen, na een voorspoedige vlucht van 2,05 u landden we in Charleroi. De auto ophalen ging vlot via de shuttle en om 12,15 u waren we thuis.
    Het was maar 16° en de chauffage ging voor de eerste keer aan dit najaar.
    もっと詳しく