Rio de Janeiro

December 12, 2010 in Brazil ⋅ ☀️ 33 °C

Sunrise om 5,21 am.
    Vlug naar boven om de opkomende zon te fotograferen. We bleven samen kijken naar de prachtige zichten tot we bijna aanmeerden in Rio.

Vlug wassen, omkleden, ontbijten en naar de verzamelplaats voor onze uitstap: Jeep toer naar Corcovado.

Aanbieding:
    Verlaat de pier met de jeep en ga naar de heuvel van Corcovado, in het Tijucabos, het grootste stadsbos ter wereld. U zult de Christus van Rio kunnen bewonderen. Vanaf Corcovado ziet u de stranden van Copacabana, Ipanema en Leblon. De excursie komt langs Sta. Teresa, een traditioneel district met een mild klimaat en grote huizen die dateren uit begin vd vorige eeuw, hoofdzakelijk gebouw door Engelse spoorwegmanagers. Vandaag is het een kunstcentrum. Dit is het enige district waar je trolleys vindt in Rio.
    de werkelijkheid:
    Anderhalf uur rijden via de oude stad en langs de favellas en de wijk Sta. Teresia en zo door het tropische woud naar Corcovado de berg waar het beroemde standbeeld op staat... het was een aangelegde woud want de originele bomen waren gerooid om koffieplantages aan te leggen, pas in 1861 werd er terug bebost want de overstromingen in de stad door de ontbossing waren niet meer te stoppen!We stopten op een parking en werden met shuttlebusje naar de Corcovado gebracht waar we 50’ vrij hadden.

Echt de moeite waard, eerst met een roltrap tot aan de voet van Christo el Redemptor, er is een Mariakapel in de sokkel, en men deed juist een rondgang. Het beeld is niet te vatten in een normale foto en er is ongelofelijk veel volk! Het uitzicht is prachtig met de stranden en de bergen!
    Na de vrije tijd en de tocht via de souvenierstalletjes reden we via tunnels en de stad langs het beruchte Copacabana strand. we zaten achterin een open jeep en de omgeving was inspirerend. Achter ons reden auto’s en motoren en de mensen waren vriendelijk en uitgelaten. Dirk boog zich voorover om foto’s te nemen en één van de medepassagiers deed teken dat hij moest oppassen voor zijn camera uit schrik dat hij gestolen zou worden uit zijn handen. We zaten hoger en reden met een snelheid waarbij niemand zou in de wagen springen! Je hebt toch bange mensen! Het was een super trip, dooreengeschud en zonder veel uitstappen maar zeker de moeite waard.
    Later bij het diner vertelde Theo dat zij op eigen gelegenheid de oude stad hadden bezocht. Ze namen een taxi dan kon zijn rollator mee. Toen ze iets dronken op een terras vroeg de serveuse of zij in gezelschap waren, toe ze verklaarden dat ze een taxi genomen hadden en nog wat zouden rondwandelden zie de serveuse: niet doen, het is hier gevaarlijk om te wandelen en jullie zijn te groot doelwit als toeristen alleen! Ze stond erop zelf een taxi te bellen en hen te zien instappen, je ziet wel dat je inderdaad moet oppassen en rekening houden met de omstandigheden.
    Na het lekkere Mexicaans diner hebben we ingepakt want de valiezen moesten vòòr 12 u op de gang staan!