Istanbul Ataturk

November 29, 2017 in Turkey ⋅ ⛅ 11 °C

We gaan via een Knack aanbieding naar de Verenigde Arabische Emiraten.
    Met een overstap in Turkije.
    Heel vroeg opstaan om een hele dag te reizen. We bereiken ons hotel om 2:00u ‘s nachts plaatselijke tijd of 11:00 Belgische tijd.
    Lange versie:
    Wekker op kwart vóór 6 maar ik was om 5u klaarwakker.
    Om kwart na 6 vertrokken we thuis naar de bus op de Boomsesteenweg.
    De bus 500 was 10’ vroeger dan schedule, dus dat viel mee. Geen file en om 7,10u waren we aan het station van Mechelen. Nog tijd voor een plaspauze en koffie in een café en weer de bus op.
    Deze keer de 686 om 7,45u naar luchthaven Zaventem.
    Langs veel haltes door het platte Vlaamse land, Rijmenam, Boortmeerbeek en Melsbroek, kwamen we via het cargo gedeelte om 9,10u aan op de bus parking.
    Aanschuiven aan de check in, want op voorhand inchecken thuis was niet mogelijk, trokken we een beetje de aandacht omdat we zo weinig bagage hadden.
    Je moet weten dat we op Istanbul vlogen en die mensen slepen half België mee zeker nu met de feestdagen in ‘t vooruitzicht!
    Deze keer moesten we buiten Europa dus eens een andere terminal.
    Ervaren reizigers als wij hadden alles goed gescheiden verpakt en in de bakjes gelegd aan de security controle en dat ging vlot, voor de eerste keer met ons internationaal paspoort door de grenscontrole automaat en hup tijd genoeg voor een koffie terwijl we wachtten op de bevestiging van onze Gate 14.
    Het instappen ging vlot en heel de groep van Knack zit bijeen, er word wat gewisseld met de seats en we stegen op met 30’ vertraging. 3u vliegen en we zouden in Istanbul, Atatürk airport zijn.
    Ik had geluk want de film ‘Dunkirk’ die ik in de cinema gemist had kon ik op de vlucht bekijken.
    En we kregen een redelijk lekkere maaltijd, met inox eetgerei!
    Humus, lamsburger met rijst en kikkererwten en chocomousse, met een klein flesje wijn, alles in plastiek die hergebruikt word!
    In Turkije is het twee uur later dan in België dat maakt dat we om 17,30u plaatselijke tijd geland waren, gelukkig want onze volgende vlucht was om 19,40u.
    We dachten nog tijd genoeg te hebben maar de luchthaven van Istanbul is echt wel heel groot dus stappen, stappen maar.
    We kwamen een heel gezelschap Indonesiërs tegen en dat was een probleem aan de toiletten want die mensen schuiven dus niet aan maar gaan gewoon voor een toiletdeur staan en de rest kon maar wachten!
    Als Europeanen zijn we dat niet gewoon en er werden kwade blikken gewisseld maar er werd verder niet op gereageerd dan dat wij ook aan een deur gingen staan!
    Om 20:10u plaatselijke tijd (18:10BT) stegen we op. Het veiligheidsfilmpje was grappig en we kregen een tasje met kousen, oordopjes en slaapmasker. We bereiden ons voor op een vlucht van 4u ongeveer. Omdat er veel plaats was kon ik mij naast Dirk zetten en de rest van onze rij was leeg.
    Na de film ‘Behind the mask’ en een lang dutje landden we om 22:10 Belgische tijd maar 1:10 plaatselijke tijd.
    De bordercontrole ging goed vooruit en we werden opgewacht door de gids van Turkse afkomst maar met een Hollands accent. Onze chauffeur heet Noer, de gids heet Albay.
    Een half uurtje rijden tot het hotel, en omdat het op 2 december nationale feestdag is is alles kleurrijk versierd! We liggen op de 22e verdieping en de stad is helemaal verlicht. We wandelen nog even naar buiten maar om 4u ‘s nachts gaan we toch naar bed.