Satelit
Tampilkan pada peta
  • Hari 24

Dag 24: Koffie, Thee & Watervallen

17 Februari 2016, Laos ⋅ ☀️ 6 °C

Pakse zelf is niet geweldig en hebben we in de dag hiervoor wel helemaal gezien. We boeken dan ook een tourtje om alle bezienswaardigheden in de omgeving in één dag af te gaan. Deze zijn allen gelegen op het nabij gelegen Bolaven Plateau, een gebied 1000 tot 1350m boven zeeniveau dat ontstaan is door vulkaanuitbarstingen van een inmiddels niet langer actieve vulkaan. Om 8:00 uur start de tour in Pakse, we stappen in een minivan die ons naar de eerste halte brengt, Tad Fan, de grootste waterval op het Bolaven Plateau met een hoogte van 120 m.

Net voor een volgende waterval, Tad Yuang, die we niet bezichtigen, stoppen we bij een koffie -en theeplantage. De uitleg over het proces achter het maken van de lokale thee's en koffies blijft helaas achterwege. Wat overblijft is genieten van een wandeling tussen de struiken waar dit alles uiteindelijk van wordt gemaakt en een rondje door de bijbehorende souvenirwinkel.

De volgende stop is in het dorp Kokphoungtai. De local die inmiddels bekend staat als Captain Hook maakt hier handgemaakte doodskisten. Het lokale dorpje gelegen achter zijn shop trekt echter meer de aandacht. Het lijkt alsof hier de tijd werkelijk stil is blijven staan. Overal loopt los vee, overal houten krakkemikkige huisjes en matten vol met koffiebonen of theebladeren die liggen te drogen. Na een wandeling door het dorp stoppen we bij een man die zijn eigen koffie verkoopt aan huis. Terwijl we van de koffie genieten blijken ook wij al snel een bezienswaardigheid. Op hebt bankje tegenover ons verzamelen zicht een vijftal kinderen waarvan we direct een heis van de waterpijp aangeboden krijgen. Later horen we dat de kinderen vanaf 3 jaar al wordt geleerd hoe de pijp te roken.

We trekken verder richting Tad Lo, bij deze watervallen hebben we wat langer de tijd en kunnen we een verfrissend voetenbad nemen en vervolgens een Laotiaanse lunch nuttigen.

De een na laatste stop van vandaag is bij Katu Homestay. Een weaving village waar handgemaakte sjaals en kleden aangeboden worden. Bij de watervallen van Tad Pasuam eindigen we. Na de watervallen bekeken te hebben realiseren we een kwartier voor tijd dat er aanliggend een etnisch dorpje is gevestigd waar we nog even snel over heen moeten wandelden. Hier hadden we wel wat meer tijd willen spenderen maar helaas moeten we al weer terug richting Pakse.
    Baca selengkapnya