Dag 23: Pakse & PhoneSavane Guesthouse

February 16, 2016 in Laos ⋅ ☀️ 10 °C

Ook in Pakse gaan we eerst op zoek naar een guesthouse. Omdat het nog zo vroeg is pikken we ondertussen ook nog even de Monk's procession mee, een dagelijks terugkerend ritueel waarbij boeddhistische monniken bij zonsopkomst langs de huizen trekken om giften voor de armen op te halen. Na wat rondvragen vinden we vervolgens een guesthouse net buiten het centrum voor een recordbedrag van omgerekend €4,- per nacht, het PhoneSavane Guesthouse. De eigenaar, zijn vrouw en twee dochters kunnen allen niet meer dan twee woorden Engels waardoor iedere simpele vraag uitmondt in een spelletje hints. Iets wat voor alle overige reizigers altijd een leuke bezienswaardigheid was.

Moe van de reis van gisteren / vannacht besluiten we vandaag verder niets te plannen. Helaas komen we echter al snel tot de conclusie dat er in Pakse niet heel erg veel te doen is. Dit wordt ook bevestigd door enkele reizigers die we in het kleine centrum tegen het lijf lopen. Restaurantjes en barretjes zijn er wel en dus maken we er maar een geïmproviseerde kroegentocht van. Tegen een uur of drie hebben we heel de stad wel gezien, hebben we genoeg gegeten en gedronken en besluiten we, bezweet door de tropische temperaturen, terug naar ons guesthouse te lopen om hier een verfrissende douche te nemen. Ook de vraag om te douchen mondt uit in een lange 'discussie', een half uurtje later begrijpen we elkaar gelukkig. Bij hem is duidelijk dat we een kamer hebben zonder douche en dat we toch erg graag een douche willen nemen en hij heeft ons uitgelegd gekregen dat het water in de hele buurt afgesloten is en dat hij niet weet wanneer dit hersteld is. Later die avond komt dan na 18 uur reizen en opvolgend een dag lang zweten toch de broodnodige verfrissing, helaas wel aan een wastafeltje want een douche is er uiteindelijk toch niet beschikbaar. Uitermate moe duiken we op tijd ons bed in.