Mexico
La Herradura

Muyil, Chacchoben & pizza

January 26 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Buiten dat Tess om 2u riep dat haar pinguïn was uitgevallen, was het een topnacht. De kindjes sliepen tot 7.30u. Wij waren al wel voor hen wakker 🧐.
      Het is een ietwat rustigere ochtend: we pakken in, ontbijten en vertrekken op het gemak. Na een kwartier zijn we al op onze eerste stop: de Mayasite van Muyil. Er zijn nog volop archeologische opgravingen bezig, al staan er meer mensen te kijken dan te werken 😆. Het is al erg warm (27 graden) en vochtig. We wandelen rond op de site in de jungle. We zijn er zo goed als alleen! Het is mooie site.
      We stappen weer in de auto: nu is het nog een dikke 2u rijden naar de volgende verblijfplaats in Bacalar. Onderweg komen we veel werken tegen. Overal staan er oranje roadblocks met seingevers. Die mensen wapperen met een vlaggetje om aan te geven of je mag doorrijden of moet stoppen omdat er iemand moet afslaan of oprijden. Het is echter niet altijd duidelijk wat ze bedoelen aangezien ze precies niet allemaal hetzelfde doen 😅. We zien wel zeker honderden van die mensen. Zeer vreemde en saaie job als je daar een hele dag in de blakke zon moet staan.
      Onderweg beslissen we op basis van een googlefoto om nog een tussenstop te maken op de archeologische site Chacchoben. Aangezien de sandwiches die we hadden gesmeerd niet echt aanslaan, proberen we daar iets te eten maar de keuken is al gesloten. Dan maar een ijsje…
      Tess en Stan willen eigenlijk gaan zwemmen, maar het ijsje is dan ook een beetje een omkoopmiddel om niet meer te zagen 😬.
      We beginnen aan ons bezoek en zijn superblij dat we deze tussenstop hebben gemaakt! Chacchoben is echt prachtig en zo hard de moeite! Je komt er 3 kleinere en 2 grotere tempels tegen en een soort marktplaats. Ook hier zijn nog opgravingen/werken bezig. Opnieuw wandelen we er zo goed als alleen rond. Door de jungle wandel je van het ene naar het andere bouwwerk. Op een bepaald moment moet je oude trappen op en kom je uit op een van de grote tempels. Echt prachtig!! Stan stapt superflink en ziet zo rood als een tomaat 😅. We hadden niet verwacht dat deze site zo groot ging zijn en spenderen er dus meer tijd dan verwacht.
      Nog een halfuurtje rijden tot onze volgende verblijfplaats. Na een enorm hobbelig off road padje, komen we aan. Het is weer een toplocatie (Aqua Viva). We zoeken eventjes waar we kunnen gaan eten en dan springen de kindjes in het zwembad. Daarna rijden we naar het restaurant, dat dan toe blijkt te zijn (shit want het is al 18.15u).. We rijden dan maar wat verder op zoek naar en volgende pizzeria. Stan ligt in slaap en slaapt half verder in onze armen. We gaan zitten: de muziek staat loeihard en de keuken is pas om half 8 open. Next dus… 3e keer, goeie keer: een mooi restaurantje (Finisterre) met zicht op de lagune (dakterras). We drinken weer een margarita 🤩. De pizza’s zijn superlekker! Stan boeft weer en ook Tess eet super! Na het eten haasten we ons naar huis. De kindjes liggen pas om 20.45u in hun bedje - wie weet slapen ze nog net iets langer morgen 🙏?

Costa Maya - Mexiko

March 21, 2023 in Mexico ⋅ ☁️ 29 °C

Nach dem Anlegen fuhren wir mit dem Bus eine Stunde ins Landesinnere zu den Mayastätten Chacchoben. Die ca. 5000 Jahre alten und gut restaurierten Ruinenanlage strahlen eine gute Energie aus. Nach der Führung gönnten wir uns ein feines Abendessen.Read more

Ruinas de Chacchoben!

November 1, 2021 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Despues de 4 dias disfrutando en Bacalar, aparcados en la casa de nustra amiga Luli, nos fuimos para Mahaual. Hicimos parada en las ruinas de Chacchoben.
      Fue nusetro primer contacto con piramides. construidas en el preclasico 200 a.c.
      Muy recomendable experiencia...

La Herradura