Morocco
Amerdoul

Mecnes naar Ilmichil

October 25, 2022 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Vanochtend werden we in het hotel getrakteerd op een heerlijk ontbijt met omelet en brood en goede koffie en zeer zoete thee in prachtig silver servies. Er worden nog 20 kopietjes gemaakt van een formulier dat Tonny nog nodig heeft (dit hadden we in NL klaar kunnen maken, maar volgens R was dat niet noodzakelijk. 1 formulier voor ons beide was voldoende. Bowy had nog aangegeven, voor ieder een ingevuld exemplaar, waarop R had geantwoord in de spirit van een Arabisch land: als ik gezond ben dan is mijn vrouw dat ook, hilarisch). Robert heeft wat problemen met zijn internet verbinding en we besluiten toch eerst een lokale simkaart te kopen. We vertrekken na hartelijk afscheid en gaan richting de orange telecom winkel die om 9 uur open zou zijn. We waren er precies om 9 uur maar de winkel was niet open maar de eigenares van de koffieshop ernaast bezwoer ons dat hij zo zou komen. Intussen keken Robert en Bowy naar onze auto omdat Robert de remmen steeds meer lawaai hoorde maken. Een versleten achterremblokje.
      We moeten dit eerste repareren. Bowy belt met een vriend met ruime ervaring in Marokko. Hij raadt de Toyota dealer aan en niet naar andere garages te gaan. Wij naar de Toyota dealer die ons het adres geeft van de Toyota garage. Weer Meknès door. Daar geholpen door man die meteen aan de slag gaat om remblokken te regelen. De originele kunnen er morgen vanuit Casablanca zijn. Imitatie blokken zijn waarschijnlijk lokaal beschikbaar. Laatste optie wilden we. Auto in garage. Wiel eraf en inderdaad remblok versleten. Blijkt ook de cylinder van de remklauw niet geweldig. De monteur gaat daarmee verder. De garageman, Bowy en Robert gaan naar de overkant om bij een automaterialenzaak remblokjes te scoren. Lukt uitstekend. Wij weer terug. Intussen heeft de monteur de cylinder weer aan de praat en gaat de reparatie voorspoedig. Sterker nog 11:45 rijden we weg. We vroegen ons af waar je zulke service in Nederland zou krijgen. 9:30 binnenkomen en 11:45 weer op pad.
      Intussen waren Marleen en Tonny op zoek gegaan naar orange winkel voor Sim kaart. Aardige Marokkaanse man helpt hen de weg vinden. Nadat Sim kaart is geplaatst komen de dames weer naar buiten en staat de man er nog en die wil gewoon nieuwe nummer van Tonny hebben. Na twee keer vriendelijk lachen en nee zeggen was er een derde gedecideerde Nee nodig om de man het te laten begrijpen. Vervolgens werd de jacht geopend door de dames op een postzegel voor een kaartje naar Lynouk. Ook dat was een uitdaging en vervolgens een brievenbus vinden. Allemaal gelukt. Echt iedereen is behulpzaam en loopt graag een stukje mee. Om 12 uur vertrokken waardoor de offroad route naar Imchill niet meer haalbaar was. Op weg gegaan. Een prachtige rit de Hoge atlas in. Ongelofelijk moeilijk te beschrijven de kleuren, de bergen, de schoonheid, de woestheid. Schitterend. Het wordt zienderogen een armer gebied. Veel ezels, pickup’s met twee lagen met dieren. Of bovenop het dak een soort van stalen kinderbox waar dan 10 mensen staan. We lunchen langs de weg. Een vrachtwagen komt er ook staan als we weg gaan. We geven ons overgebleven brood. Vinden ze fijn. Dat merken we in latere dagen ook: het delen van eten staat hoog in het vaandel.
      Heerlijke tocht. Rijden naar zo’n 2700 m. Daar kamperen naast een herberg. Prima stek. De eerste auto’s zijn er al. Een grote groep komt in het donker aan. In de herberg op de grote banken geborreld, soepje en daarna slapen. Temperatuur gaat naar graad of vijf dus warme kleding/slaapzak waren essentieel. Prachtige zonsondergang over het meer en prachtige sterrenhemel.
      Top dag!!!

Amerdoul