Nepal
Basundhara Park

Day 14 Tikkedunga to Pokhara

June 21, 2018 in Nepal ⋅ ⛅ 22 °C

Our last day of trekking saw us leave the deep and narrow gorge and the path opened up to lovely views of terraced hills with small villages. We passed many people preparing and planting rice, tending their fields of corn or collecting plant feed for their cows or horses. There were school kids heading up the mountain and buffalos taking a dip in muddy waters. Our proximity to the end of our trek was becoming more evident with the villages we passed and when we reached Nayapul we caught the local bus back to Pokhara, which seemed so busy after the peaceful tranquillity of mountain village trekking (ironically Pokhara seemed so calm when we arrived from India). We thankful received a lovely welcome from our guesthouse sanctuary in Pokhara and all had very thorough hot showers to end a beautiful yet at times challenging 2 week Himalayan trek :)Read more

Welcome to Nepal

June 5, 2018 in Nepal ⋅ ⛅ 23 °C

We had a day of travel, heading from Varanasi to the Indian-Nepalese border and on to the small city of Pokhara, which is a starting point for many trekking the beautiful Annapurna mountain range. We were lucky to get last minute train tickets to leave Varanasi just after midnight. We arrived in Gorakhpur just in time for the local bus to sunauli, the border town to Nepal. It was here Jean felt the effects of the famous 'delhi belly' so without too much description (anyone who has had food poisoning could relate), we slowly managed to cross the border on foot (Lila's first overland border crossing) and because Jean was not in much state to take public transport we then took a car for 6-7hrs on the very scenic drive to Pokhara...including 2 vomit stops for both Jean and Lila! It was nice to finally arrive at our guesthouse after around 20hrs of travelling.Read more

Pokhara

November 7, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 6 °C

Het is dat we inmiddels wel wat gewend zijn qua verplaatsingen, maar anders zou de rit van Khatmandu naar Pokhara als verrekte hobbelig kunnen worden ervaren. Geroutineerd gooien wij onze stoel in de verste stand naar achter en doezelen lekker weg voor het grootste deel van de weg. Slechts bij de korte stops en de (overigens heerlijke) lunch op een mooi resort komen we in beweging. Onderweg krijgen we een redelijk indruk van Nepal en haar dorpjes. Wat op dit moment opvalt zijn de enorme rijen motoren en auto's voor de sporadische tankstations. India heeft de benzinekraan dichtgedraaid en derhalve is de benzine op rantsoen (3 liter voor een motor, 7 liter voor een auto en 25 liter voor een bus). In Pokhara worden we opgehaald door Raj van ons hotel. Eenvoudig, maar prima hotel voor drie knopen en een zakje knikkers ('gewone', geen oliebonken!). Vanaf het hotel lopen we langs het meer op zoek naar een restaurantje. Het blijkt bezaaid te zijn met eettentjes dus we hebben keuze genoeg. De vuistregel 'let op of het druk is, dan zal het wel goed zijn' is wat lastig in acht te nemen aangezien we wat vroeg zijn... Alles is nog uitgestorven. Het doet ook vermoeden dat de toeristenindustrie een zware tijd heeft, want het is nu wel hoogseizoen! Het Indiase eten smaakt uiteindelijk zeer goed en als toetje krijgen we van een lokale mejoffer een stukje taart omdat zij haar verjaardag viert in ons restaurant; lekker :) We taaien wederom lekker vroeg af naar de kamer. Beetje chillen, beetje lezen... Vakantie vieren heet dat geloof ik ;)Read more

Terug in Pokhara

December 3, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

Het vliegveld van Jomsom ligt direct achter ons hotel. We zijn binnen een minuut in de 'vertrekhal'. Uiteraard zijn we precies om 07:00 uur aanwezig omdat ons dat verteld is. De vlucht staat gepland om 08:00 uur, maar al snel horen we dat vanwege mist in Pokhara de vlucht vertraging zal hebben. We nemen een bakkie koffie en wachten rustig af. Zodra het vliegtuig vertrekt horen we een toeter gaan; dat is het signaal dat 17 minuten later het vliegtuig zal aankomen. Het is uiteindelijk na 09:30 uur als het vliegtuig landt. De bagage is dan inmiddels gewogen en wij zijn dan persoonlijk 'gecheckt'. Je zou met gemak onder een valse naam een olifant kunnen meesmokkelen. Binnen vijf minuten nadat we aan boord gaan, scheren we al langs de bergwand. Het is een korte vlucht, maar het uitzicht is fantastisch. Wederom vijf minuten na de landing staan we met onze rugzakken buiten het hek. Het is heerlijk warm! We lopen naar ons vertrouwde hotel met onze trekking-vrienden Jesse, Odiel, Mike en Nadia. In het hotel kunnen we eindelijk weer eens lekker douchen. We droppen de slaapzakken af waar we ze gehuurd hadden en gaan met z'n allen uitgebreid lunchen aan het meer. Terug in het hotel geven we de was af en lezen we wat op de kamer. Rond 19:00 uur lopen we gezamenlijk naar de Movie Garden voor The Matrix met een pizza. Gezellige afsluiting van de trekking.Read more

Schipper mag ik overvaren?

November 11, 2015 in Nepal ⋅ ☁️ 19 °C

Tijdens ons ontbijt in de binnentuin ontmoeten we Sammie, een Londense die in Spanje woont. Zij brengt al een tijd door in dit stadje met yoga, meditatie EN het binnen sneaken van het luxe resort met zwembad aan de andere kant van het meer. Wij zijn enthousiast en gaan mee. Om bij het resort te komen moeten we met een pondje over varen. De beveiliging/ schipper heeft niets door. Eenmaal bij het zwembad aangekomen blijkt er niemand te zijn. De medewerkers merken ons op, maar als we wat bestellen mogen we blijven. Aangezien het na twaalven is bestellen we cocktails! Het lijkt wel vakantie!
      Na het zwemmen gaan we nog even varen op het meer. De mannen mogen peddelen :)
      We zien, naast een mooi uitzicht op de bergen, ook een aapje van boom naar boom slingeren.
      Weer aangekomen op het droge sluiten we de dag af met momo's (dumplings) met bier, terwijl de zon wegzakt achter de bergen. De lokale jeugd doet dansjes op veel te harde muziek. Erg vermakelijk!

Testloopje

November 10, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 28 °C

Na de enorm luie dag van gisteren, voelen we ons goed uitgerust en begint het weer te kriebelen om iets te gaan doen. Na het ontbijt besluiten we in de buurt van Pokhara wat lokale bijzonderheden te gaan bekijken. Voor vertrek regelen we bij onze hotelmanager Raj de aanvraag voor onze trekking permits. De route naar de Gupteshwor Mahadev Cave staat goed aangegeven op de navigatie, wat daar niet op stond was de plek waar Michelle beter die wesp had kunnen vermijden... Auw! Maar gelukkig geen blijvende schade. We kruisen de rivier geheel in de stijl van Indiana Jones met een schommelende hangbrug ;) Na een klein uurtje lopen - deels vergezeld van drie kinderen die het zeer interessant vinden om mee te lopen, maar chocolade nog interessanter vinden - komen we bij de grot aan. We weten erg weinig over de plek maar aangezien er 300 kraampjes met toeristenrommel omheen staan zal het wel een veelbezochte plaats zijn. Entreegeld: een euro. We dalen via grote wenteltrappen naar de ingang van de grot. Eenmaal binnen blijkt de grot gemaakt te zijn voor kleine kouwelijke mensen met vocht tekort; het is vrij laag, warm en heel vochtig. De cameralens bleef maar beslaan. Het eerste 'wonder' van deze druipsteengrot is een beeld van een (ietwat slecht gelijkende) koe waarvan (heilig?) water uit de uiers komt. Als je betaalt mag je het drinken en over je heen gooien. We passen voor de eer. Even overwegen we om wat opschudding te veroorzaken door het kraantje dicht te draaien waar we 10 meter eerder voorbij liepen... Kijken hoe men reageert als het heilige vocht 'opdroogt' ;) De grot loopt nog een stuk verder en dieper. We komen uit bij een ondergrondse waterval. Die ziet er dan wel weer fraai uit. Via de gammele roestige trappetjes komen we weer buiten. Frisse lucht & verkoeling! Als we weer verder gaan mist Gordon een laaghangende stenen sier-rand van een tempeltje en stoot z'n knar. Het religieuze studiegroepje dat in het tempeltje zit was bijna voorzien van wat extra - onbijbelse - teksten. We steken de straat over naar de Davis Falls, de waterval die uiteindelijk in de grot uitkomt. Entreegeld: 30 cent. Blijkt ook precies zoveel waard te zijn en we zijn er snel weer weg. We gaan weer terug naar Pokhara en pikken onderweg nog een kleine lunch mee. Terug in het hotel zijn we toch best moe. Een klein tukje duurt ruim drie uur... Nog niet in topvorm dus! Gelukkig hebben we tijd om voor te bereiden; het plan is nu om zaterdag de bergen in te gaan.Read more

Niet noemenswaardig

November 9, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 28 °C

Deze dag is geheel voorbij gegaan zonder dat er iets bijzonders is gebeurd. Beetje eten, beetje drinken, beetje in het zonnetje zitten met een boek, beetje slenteren over de 'boulevard' waar de kinderen zich vermaken met een geïmproviseerd reuzenrad... Hij oogt wat gammel, maar hij kraakte en piepte in ieder geval heel solide ;)Read more

Lekker niksen

November 8, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 15 °C

Zondag is traditioneel een dag waarop we lekker rustig aan doen ter voorbereiding op de komende week. Nu hebben we eigenlijk ook voor komende week geen idee wat we allemaal gaan doen, maar toch hebben we het er van genomen. We ontbijten in de binnentuin van ons hotel en blijven daarna gewoon hangen in onze luie stoelen in het zonnetje. We verlaten deze slechts om te gaan lunchen en - later - om te dineren (met een lokaal biertje). Zo kabbelt de zondag op z'n gemakje voor...Read more

Sinterklaas

December 5, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 9 °C

Beste Sint en Piet,

In een land hier ver vandaan,
      Waar geen windmolentjes staan,
      Reizen wij twee vol goede moed,
      Een land vol vreemde gebruiken tegemoet,
      En ondanks 'Sinterklaas kapoentje',
      Troffen wij niets in ons schoentje,
      Wij zijn echter niet bedroefd,
      Hier hebben we al veel lekkers geproefd,
      Daarom doen wij hier jullie werk,
      Chocola uitdelen van een Nepali merk,
      Om de locals te verwennen,
      Terwijl zij jullie niet eens kennen,
      Tot volgend jaar, Sint en Pieterbaas,
      Dan zijn we terug in het land van kaas

Groet,
      Michelle en Gordon

Alsof we thuis zijn

December 4, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

Na lekker te hebben uitgeslapen ontbijten we weer eens buiten in de tuin. Jesse en Odiel zijn vanochtend vroeg vertrokken richting Thailand, dus we kletsen met Mike en Nadia in de tuin over reizen en werk. Zij zijn al 18 maanden aan het reizen nadat zij hun baan hadden opgezegd. In de middag halen we een broodje bij de German Bakery en lezen we rustig een boek in de tuin van het hotel. Op het avondeten na doen we daarna nog weinig. Met onze was gedaan hebben we alle spulletjes weer bij ons in een kamer die heel bekend aanvoelt; we zijn weer een klein beetje thuis.Read more

Basundhara Park