• The Big Five Game

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 23 °C

Dus wat zijn nu die " Big Five " dieren of ook wel “game” zoals ze het wild noemen? Hiermee wordt bedoeld: de olifant, buffel, neushoorn, leeuw en luipaard (van de grootste tot de kleinste). De term werd gebruikt door jagers van wild in Afrika, verwijzend naar de vijf moeilijkste dieren om op te jagen te voet, maar nu wordt het ook veel gebruikt door safari- en andere tour operatoren. Je vindt de Big Five in de volgende Afrikaanse landen: Angola, Botswana, Zambia, Oeganda, Namibië, Ethiopië, Zuid-Afrika, Kenia, Tanzania, Zimbabwe, Democratische Republiek Congo, Rwanda en Malawi.

De olifant staat bekend als 's werelds grootste landzoogdier, met een gewicht tot 7 ton. Ze kunnen tot 70 jaar oud worden en wonen meestal in grote groepen. In sommige gebieden worden ze als een plaag beschouwd: in Zimbabwe zijn bijvoorbeeld 50.000 olifanten draaglijk voor het land, maar vandaag zijn er maximaal 80.000 olifanten in het land (verhaal verteld door onze gids Owen). Wetende dat ze herbivoor zijn, moeten olifanten tot 300 kg planten per dag consumeren. Jammer genoeg kan schaars voedsel deze dieren dwingen tot het ronddwalen op rijkere landbouwgronden van (arme) Afrikaanse boeren. Vandaar zijn deze dieren niet echt geliefd door de lokale bevolking. Maar wij als toerist kunnen natuurlijk niet wachten deze prachtdieren te ontmoeten.

Vervolgens de buffels. Ze zien eruit als onschuldig vee, maar niets is minder dan het lijkt. De dieren worden beschouwd als een van de meest gevaarlijke dieren in Afrika. Wist je dat zelfs jagers hen vrezen? Ze kunnen tot 3 m lang worden en wel 600 kg wegen. Met hun hoorns erbij hoeft het je dus niet te verbazen dat deze dieren echt gevaarlijk kunnen zijn.
    Op naar de neushoorns: deze dieren zijn op zijn zachts gezegd een indrukwekkende en zeldzame verschijning. De meest bekende soort is de Zwarte en de Witte Neushoorn. Kleine anekdote over het verschil in bovenlip en niet kleur: de White Rhino is eigenlijk grijs, maar vroeger in de volksmond “width rhino” gezegd - verwijzende naar de brede onderlip, zodat mensen dit overnamen en dachten dat het om een “witte rhino” ging (van “white” en niet “width”). Tegenwoordig wordt nog steeds op hun hoorns gejaagd, dus worden ze bewaakt in beschermde gebieden en privé-parken. We mochten onze foto's nooit delen op sociale media, aangezien de jagers deze arme dieren zouden kunnen lokaliseren door naar de omgeving te kijken. Vandaar geen foto’s van de neushoorn in mijn blog, maar ik kan je verzekeren dat we deze prachtige dieren hebben mogen waarnemen van dichtbij op slechts 3 meter afstand van ons.

Over naar de koning van de jungle: de leeuw. Deze dieren zijn een van de meest sociale katten en leven in groepen tot wel 20 leeuwen (1-4 mannetjes per groep). Leeuwen leven wijdverspreid in Zuid-Afrika en Botswana, met het grootste verschil dat Zuid-Afrika volledig omheind is, terwijl Botswana dat niet is. Dat komt omdat Zuid-Afrikaans land privé kan worden aangekocht, inclusief de dieren, in tegenstelling tot Botswana waar alleen land kan worden aangekocht en de dieren eigendom blijven van de overheid. Zo begrepen we dat dierenveilingen heel belangrijk zijn in Zuid-Afrika, omdat particuliere grondeigenaren op die manier nieuw wild kunnen introduceren op hun land.

Tenslotte het luipaard. Deze dieren zijn erg zeldzaam om te zien, omdat ze nachtjagers zijn. Ze verschillen van cheeta’s voornamelijk kijkende naar de benen en het patroon van de vacht: luipaarden hebben kortere benen en "rozetten" op de huid (eerder als kringen), terwijl cheeta’s langere benen hebben (sneller lopen) en meer ronde vlekken (gevulde cirkels) op de vacht. Als je geluk hebt om een luipaard te spotten, zal je deze waarschijnlijk op zichzelf vinden, aangezien het solitaire dieren zijn (tenzij voor de paring). Een moeder kan een nest verwekken tot wel 3 welpjes.

Nu tijd om deze prachtige dieren zelf te zien. Ik kan al niet wachten.