• Klimaat in Zuid-Afrika

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 23 °C

Waarom op wintersafari in Afrika denk je? Winter of zomer, het is altijd een goed moment om naar Zuid-Afrika te gaan. Wil je toch dé allerbeste timing weten, kies dan best voor de winter (droge wintermaand van juni tot augustus) en de lente (september tot november).

In de winter hebben dieren dorst en verzamelen zich rond watergaten en rivieren. Ook is het gras veel kleiner, zodat je een betere kans hebt om dieren te spotten. En misschien niet onbelangrijk: in de droge winter heb je geen muggen of insecten, want het is gewoon te koud voor die beestjes. Westerse toeristen zoals wij waren dus erg blij met deze omstandigheden en konden tijdens het rijden gewoon genieten van de natuur zonder overlast van muggen of andere insecten.

Voor die liefhebbers van de lente: van september tot november beginnen de rivieren opnieuw te overspoelen met water, waardoor nutriënten en voedsel letterlijk binnenstroomt in het dieren- en plantenrijk. De omgeving begint te bloeien met prachtige kleuren en er worden nieuwe babies geboren. Ook een grote aanbeveling. De insecten beginnen iets meer op te komen, maar niet noemenswaardig.

Kijkend naar het klimaat in Zuid-Afrika zijn er vier zones. Wanneer we landen in Johannesburg, rijden we naar Camp Davidson vlakbij Matlapeng Reserve (3 uur), wat betekent dat we de gematigde klimaatzone blijven. Dit betekent warme temperaturen gedurende de dag (15 - 26 graden Celsius) met vrij koude nachten (4 - 10 graden Celsius). Onderschat dus de koude nachten niet en pak wat warme doeken in.

Tip: Terugkijkend op het avontuur, zou ik warme pantoffels durven aanraden (met schapenvacht), zodat je voeten warm goed warm blijven in de lodes. Zelf hadden wij dit niet mee, maar realiseerde ons meermaals hoe heerlijk het moet zijn na het paardrijden te glijden in comfortabele schoenen met warme sokken.