Nederlandse versie.
  • -days
  • -kilometers
  • Tijd voor vertrek

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 16 °C

Hallo daar ! Mijn naam is Norah en samen met mijn tweelingzus staan we op het punt om de reis van ons leven te ervaren: een safari per paard in Zuid-Afrika en Botswana!

We hebben slapeloze nachten gehad, droomende over dit levendige avontuur te paard. Wat beter dan de “Big Five” te paard te ontdekken? Je komt extra dichtbij, je voelt de opwinding en het gevaar van dichtbij en kan echt opgaan in de natuur. We waren allebei erg blij om samen aan dit avontuur te beginnen, want zo’n ongeloofelijke reis wil je natuurlijk delen met je familie of vrienden.

Na onze positieve ervaringen met "Vakantie Te Paard" (ook bekend als “In The Saddle” in het Verenigd Koningkrijk) in Brazilië en Finland, wouden we dit jaar zeker nog een ritje maken. Stephanie heeft ons fantastisch geholpen met alle vragen en materialen, dus alles was goed voorbereid en klaar voor vertrek. Zet de paarden maar klaar, hier komen we dan.

Tip: Lara en ik hebben 2 Powerbanks van 18k mAh gekocht, omdat we niet zeker waren of er genoeg elektrische voorzieningen waren in onze tentenkampen. Achteraf gezien bleken genoeg opladingsmogelijkheden via USD poort of traditionele Europese poort, maar waren we toch blij dat we ook overdag onze GSM’s konden opladen. De powerbanks zijn ook vrij klein, maar wel wat zwaarder, dus hangt af van ieders persoonlijke voorkeur. Met deze capaciteit konden we onze iPhone tot 3 dagen opladen. Zelf had ik ook nog 2 extra GSM’s mee: eentje voor de camera, eentje voor het schrijven van blogs en apps (kost meer energie) en een reserve iPhone. Terugkijkend had ik mijn reserve niet nodig, maar ik was blij om twee GSM’s mee te nemen, zodat we tijdens het rijden constant een andere konden opladen. Dus hangt af van je eigen voorkeur, maar de powerbanks die we wel aanraden (vooral in Botswana).

Tip: Probeer bij het inchecken altijd een upgrade naar Businessclass te vragen aan de balie van de luchthaven. Mijn zus had dit briljante idee zelf via vrienden gehoord, omdat luchtvaartmaatschappijen soms overgebleven stoelen in Business Class weggeven voor een prikje. Zo hebben ook wij dit geprobeerd en met succes: we hadden de twee laatste stoelen in Business Class voor slechts € 70 extra (vlucht van Brussel naar Caïro, 4 uur vlucht). Dit gaf ons niet alleen extra beenruimte en grotere slaapbedden, maar ook toegang tot de Business Lounge van de luchthaven (Brussels Airport) met gratis eten, drinken en goede wifi. Onze reis was alvast goed begonnen. Ready for takeoff!

• Klimaat in Zuid-Afrika

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 23 °C

Waarom op wintersafari in Afrika denk je? Winter of zomer, het is altijd een goed moment om naar Zuid-Afrika te gaan. Wil je toch dé allerbeste timing weten, kies dan best voor de winter (droge wintermaand van juni tot augustus) en de lente (september tot november).

In de winter hebben dieren dorst en verzamelen zich rond watergaten en rivieren. Ook is het gras veel kleiner, zodat je een betere kans hebt om dieren te spotten. En misschien niet onbelangrijk: in de droge winter heb je geen muggen of insecten, want het is gewoon te koud voor die beestjes. Westerse toeristen zoals wij waren dus erg blij met deze omstandigheden en konden tijdens het rijden gewoon genieten van de natuur zonder overlast van muggen of andere insecten.

Voor die liefhebbers van de lente: van september tot november beginnen de rivieren opnieuw te overspoelen met water, waardoor nutriënten en voedsel letterlijk binnenstroomt in het dieren- en plantenrijk. De omgeving begint te bloeien met prachtige kleuren en er worden nieuwe babies geboren. Ook een grote aanbeveling. De insecten beginnen iets meer op te komen, maar niet noemenswaardig.

Kijkend naar het klimaat in Zuid-Afrika zijn er vier zones. Wanneer we landen in Johannesburg, rijden we naar Camp Davidson vlakbij Matlapeng Reserve (3 uur), wat betekent dat we de gematigde klimaatzone blijven. Dit betekent warme temperaturen gedurende de dag (15 - 26 graden Celsius) met vrij koude nachten (4 - 10 graden Celsius). Onderschat dus de koude nachten niet en pak wat warme doeken in.

Tip: Terugkijkend op het avontuur, zou ik warme pantoffels durven aanraden (met schapenvacht), zodat je voeten warm goed warm blijven in de lodes. Zelf hadden wij dit niet mee, maar realiseerde ons meermaals hoe heerlijk het moet zijn na het paardrijden te glijden in comfortabele schoenen met warme sokken.

• The Big Five Game

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 23 °C

Dus wat zijn nu die " Big Five " dieren of ook wel “game” zoals ze het wild noemen? Hiermee wordt bedoeld: de olifant, buffel, neushoorn, leeuw en luipaard (van de grootste tot de kleinste). De term werd gebruikt door jagers van wild in Afrika, verwijzend naar de vijf moeilijkste dieren om op te jagen te voet, maar nu wordt het ook veel gebruikt door safari- en andere tour operatoren. Je vindt de Big Five in de volgende Afrikaanse landen: Angola, Botswana, Zambia, Oeganda, Namibië, Ethiopië, Zuid-Afrika, Kenia, Tanzania, Zimbabwe, Democratische Republiek Congo, Rwanda en Malawi.

De olifant staat bekend als 's werelds grootste landzoogdier, met een gewicht tot 7 ton. Ze kunnen tot 70 jaar oud worden en wonen meestal in grote groepen. In sommige gebieden worden ze als een plaag beschouwd: in Zimbabwe zijn bijvoorbeeld 50.000 olifanten draaglijk voor het land, maar vandaag zijn er maximaal 80.000 olifanten in het land (verhaal verteld door onze gids Owen). Wetende dat ze herbivoor zijn, moeten olifanten tot 300 kg planten per dag consumeren. Jammer genoeg kan schaars voedsel deze dieren dwingen tot het ronddwalen op rijkere landbouwgronden van (arme) Afrikaanse boeren. Vandaar zijn deze dieren niet echt geliefd door de lokale bevolking. Maar wij als toerist kunnen natuurlijk niet wachten deze prachtdieren te ontmoeten.

Vervolgens de buffels. Ze zien eruit als onschuldig vee, maar niets is minder dan het lijkt. De dieren worden beschouwd als een van de meest gevaarlijke dieren in Afrika. Wist je dat zelfs jagers hen vrezen? Ze kunnen tot 3 m lang worden en wel 600 kg wegen. Met hun hoorns erbij hoeft het je dus niet te verbazen dat deze dieren echt gevaarlijk kunnen zijn.
    Op naar de neushoorns: deze dieren zijn op zijn zachts gezegd een indrukwekkende en zeldzame verschijning. De meest bekende soort is de Zwarte en de Witte Neushoorn. Kleine anekdote over het verschil in bovenlip en niet kleur: de White Rhino is eigenlijk grijs, maar vroeger in de volksmond “width rhino” gezegd - verwijzende naar de brede onderlip, zodat mensen dit overnamen en dachten dat het om een “witte rhino” ging (van “white” en niet “width”). Tegenwoordig wordt nog steeds op hun hoorns gejaagd, dus worden ze bewaakt in beschermde gebieden en privé-parken. We mochten onze foto's nooit delen op sociale media, aangezien de jagers deze arme dieren zouden kunnen lokaliseren door naar de omgeving te kijken. Vandaar geen foto’s van de neushoorn in mijn blog, maar ik kan je verzekeren dat we deze prachtige dieren hebben mogen waarnemen van dichtbij op slechts 3 meter afstand van ons.

Over naar de koning van de jungle: de leeuw. Deze dieren zijn een van de meest sociale katten en leven in groepen tot wel 20 leeuwen (1-4 mannetjes per groep). Leeuwen leven wijdverspreid in Zuid-Afrika en Botswana, met het grootste verschil dat Zuid-Afrika volledig omheind is, terwijl Botswana dat niet is. Dat komt omdat Zuid-Afrikaans land privé kan worden aangekocht, inclusief de dieren, in tegenstelling tot Botswana waar alleen land kan worden aangekocht en de dieren eigendom blijven van de overheid. Zo begrepen we dat dierenveilingen heel belangrijk zijn in Zuid-Afrika, omdat particuliere grondeigenaren op die manier nieuw wild kunnen introduceren op hun land.

Tenslotte het luipaard. Deze dieren zijn erg zeldzaam om te zien, omdat ze nachtjagers zijn. Ze verschillen van cheeta’s voornamelijk kijkende naar de benen en het patroon van de vacht: luipaarden hebben kortere benen en "rozetten" op de huid (eerder als kringen), terwijl cheeta’s langere benen hebben (sneller lopen) en meer ronde vlekken (gevulde cirkels) op de vacht. Als je geluk hebt om een luipaard te spotten, zal je deze waarschijnlijk op zichzelf vinden, aangezien het solitaire dieren zijn (tenzij voor de paring). Een moeder kan een nest verwekken tot wel 3 welpjes.

Nu tijd om deze prachtige dieren zelf te zien. Ik kan al niet wachten.

• Het reisschema

July 11, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 24 °C

Dag 1 - Vrijdag 12.07 - Zuid-Afrika (SA)
    Van Johannesburg Zuid-Afrika naar Camp Davidson (3 uur rijden). Tijd voor lunch en eerste kennismaking met onze gidsen en safaripaarden.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: nijlpaarden, antilopen (impala en koedoe) en zebra's.

Dag 2 - Zaterdag 13.07 - SA
    Ochtend- en namiddagrit in Matlapeng Reserve, met lunch terug in Camp Davidson.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: Zebra's, antilopen (impala, koedoe, gnoes), struisvogels, hyena's.
    🐎 Tempo: Rustig met stap, draf of galop.

Dag 3 - Zondag 14.07 - SA
    Ochtendrit in Matlapeng Game Reserve, gevolgd door jeepsafari in Entabeni Game Reserve na de lunch in Camp Davidson.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: neushoorns, leeuwen, giraffen, jakhalzen en antilopen (koedoe, impala, gnoe).
    🐎 Tempo: Rustig met stap, draf of teller.

Dag 4 - Maandag 15.07 - SA
    Dagtocht in Matlapeng Game Reserve, met lunch op privéterrein.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: antilopen (koedoe, impala, gnoe), jakhalzen, giraffen.
    🐎 Tempo: Hoge snelheid met lange galop.

Dag 5 - Dinsdag 16.07 - SA & Botswana
    Ochtendrit terug naar Horizon. In de middag is het tijd om richting Botswana te gaan, naar Mashatu Game Reserve (4-5 uur rijden). In de namiddag hadden we de test en een kleine rit naar ons tentenkamp.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: nijlpaarden (SA), giraffen, struisvogels, antilopen, jakhalzen en zebra's (Botswana).
    🐎 Tempo: Rustig met stap, draf of teller.

Dag 6 - Woensdag 17.07 - Botswana
    Lange ochtendrit, gevolgd door jeepsafari in namiddag in Mashatu Game Reserve.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: olifanten, antilopen (koedoe, gnoes, impala), leeuwen, cheeta's, luipaarden, wilde katten, kuifstekelvarken, bavianen.
    🐎 Tempo: Hoge snelheid met veel galop.

Dag 7 - Donderdag 18.07 - Botswana
    Lange ochtendrit en middagsafari te voet vanaf het Horizon Tree-kamp.
    🐾 Dieren die we hebben gespot: olifanten, antilopen, bavianen, zebra's, krokodil.
    🐎 Tempo: hoge snelheidsteller.

Dag 8 - Vrijdag 19.07 - Botswana + SA
    Ochtendrit in Mashatu Game Reserve terug naar Horizon Botswana. Eindelijk terug naar het vliegveld van Johannesburg in Zuid-Afrika (5 uur rijden).

Dag 9 - zaterdag 20.07 – Terug naar huis.

• Transit in Cairo, Egypte

July 11, 2019 in Egypt ⋅ 🌙 31 °C

We kwamen veilig toe in Caïro, Egypte, voor een transit van 3 uur naar Johannesburg. Helaas was de vlucht al gepland met een vertraging van 45 minuten. Dus na onze Business Class-upgrade met EgyptAir probeerden we ook de Business Lounge van Caïro binnen te geraken. And guess what: We zijn daadwerkelijk binnen geraakt zonder iets te betalen, wetende dat dit normaal 40 $ per persoon kost. We hadden wat problemen met onze VISA, en konden dus niets betalen, wat heel vreemd is aangezien de creditcard VISA internationaal zou moeten werken. Mijn zus had zelfs en 3 VISA’s geprobeerd, maar tevergeefs. Ze accepteerden ook geen cash geld, dus we zaten eigenlijk vast zonder eten of drinken te koop in de hele luchthaven. De man aan de balie was ons gunstig gezind en zei dat er toch niet veel volk was dus wij gratis binnen mochten. Zo konden we dus binnensluipen, zo dankbaar!

Grappige kanttekening: De man flirtte duidelijk met ons, dus er was ruimte genoeg om een gratis toegang te scoren. "Heb je een kaart? Omdat ik in je ogen verdwaald ben. "- Alstublieft, meneer die niet zal werken. Maar bedankt dat je ons hebt binnengelaten. Je kunt er een foto voor terug krijgen (wat eigenlijk gebeurde toen de chef-kok er een wilde).

Tip: Activeer uw debet kaart ook voor transitlanden. In dit geval werd Egypte niet geactiveerd omdat we er slechts 3-4 uur verbleven. Omdat onze VISA niet werkte, zaten we met wat problemen. Gelukkig kan je altijd met cash EURO wel iets betalen moest het echt moeten.

• Goed toegekomen in Zuid-Afrika

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 14 °C

Na onze 7u- durende vlucht (vanuit Caïro, Egypte) kwamen we eindelijk toe in Zuid-Afrika. In totaal hadden we 14u gevlogen, 4 in transit gezeten dus 18u onderweg geweest. De vlucht was zeer comfortabel omdat we naast de nooduitgang zaten. We slaagden erin om op de grond te slapen met onze benen rechtop op de stoelen. Stel je dat beeld eens voor: een tweeling die naast elkaar ligt op de grond met de benen in de lucht. Precies een copy-paste. Hiervan helaas geen beeld.

Bij het binnenkomen van de luchthaven was het al 8.30 uur, terwijl we om 7 uur hadden moeten aankomen. We hebben contact opgenomen met Laura van het bureau via WhatsApp (gratis Wi-Fi in de luchthaven van Zuid-Afrika) om haar te informeren over de lange wachtrijen. Uiteindelijk kwamen we om 9.45 uur bij haar (bijna 3 uur later).

Verrassende ontdekking: bij het betreden van de douane wordt elke persoon gescand door een gezichtssensor om te controleren of je ziek bent met lage lichaamstemperaturen. Dit kan erop duiden dat je een ernstige ziekte hebt, die mogelijk dit land kan beschadigen. Denk maar aan de dodelijke Ebola-ziekte die nog steeds in enkele Afrikaanse landen voorkomt. Goed initiatief, maar heel vreemd gevoel.

Eindelijk was de groep compleet met 8 personen. De groep was mooi aan het wachten op ons aan de informatiebalie van de luchthaven. De bestuurder Abraham was zeer vriendelijk en maakte direct al mopjes. Eén lid (Severine) arriveerde zelfs de dag ervoor, dus voor sommigen kon de reis niet snel genoeg beginnen. Op naar Horizon en Camp Davidson voor een 3u- durende autorit.

Tip: Wissel cash geld op de luchthaven van Johannesburg, want er is geen optie om dit onderweg te doen. Wij hadden enkel EURO’s bij en dat was geen probleem. Je zal wat inboeten in wisselkoers op de luchthaven, maar er was geen andere keuzen. We hebben elk 100 EUR per persoon (200 EUR totaal) gewisseld naar Zuid-Afrikaanse rand (ZAR) en het was genoeg om de volledige reis te dekken. Het is niet nodig om Botswaans geld (Botswana pula, P) te wisselen voor het 2e deel van de reis, omdat de gidsen daar ook ZAR accepteren.
    Tip: Het is niet nodig om een lokale adapter te kopen, omdat Horizon in zowel Zuid-Afrika als Botswana beide genoeg Europese opladingsfaciliteiten hebben met een Europese stekker (via USB-stekker, ofwel voor platte, tweepolige, ronde pin met 250 V). We hebben er een gekocht, maar hebben deze nooit hoeven gebruiken.

• Rit naar ons eerste kamp

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 17 °C

Onderweg passeerden we de stad Pretoria, die bekend staat als de regeringsstad - wat we konden begrijpen als we naar de prachtige huizen. De snelweg is overwegend 2-baans met Engelse rijstijl aan de linkerkant, met prachtige savannebeelden rondom ons de hele rit. Ik probeerde wat dieren te spotten, maar Abraham vertelde ons dat het overdag erg moeilijk zou zijn.

Vervolgens kwamen we verschillende péages tegen voor betaling en zelfs wegversperringen van de politie, op zoek naar drugs of andere illegale zaken. Gelukkig wist de bestuurder wat te doen in die situaties, dus we hebben nooit problemen gehad. We zaken borden onderweg met de info "Potentiële criminaliteit voor de komende 5 km, dus stop niet", wat al genoeg zegt hoe voorzichtig je toch moet zijn in dit land. De bestuurder legde uit dat verschillende lokale gemeenschappen in de savannestruik wonen en 's nachts naar snelwegen komen om auto's te stoppen en op zoek gaan naar eten en/of drinken. Dus beter niet stoppen om niet overvallen te worden.

We zagen ook agrarisch gebied onderweg, zoals grote velden voor tarweteelt. Vreemd om te zien hoe droge rode savannebodem plotseling verandert in groene bodem - natuurlijk gevoed door een menselijk watersysteem. Ook zijn de landbouwgebieden afgerond lands de randen in plaats van vierkanten, zodat machines deze gemakkelijker kunnen cultiveren. Aangezien ruimte geen probleem is in deze enorme savanne, zijn ze best slim om dit te doen. In de provincie Limpopo groeien ze meestal sinaasappels en avocado's, dus je ziet veel kleine verkoopplaatsen langs de weg.

Na 1 uur werd de weg hobbeliger en veranderde de baan in 1-rijstroken, dus we wisten dat we de jungle gingen betreden. We passeerden een veilingplaats voor antilopen. De dieren worden verkocht aan nationale parken of privéparken. Blijkbaar is de koedoe het beste dier om te fokken (en ook een van de duurste). We passeerden zelfs een kleine gevangenis, een lokale winkelcentrum en een KFC-winkel. Die Amerikaanse franchisen zijn overal, zelfs in de nabije jungle.

Uiteindelijk namen we een 30-min zandweg en kwamen we aan bij het domein van Horizon. We zetten Lena af omdat ze alleen de Zuid-Afrikaanse tour deed en we gingen vervolgens verder naar Camp Davidson voor onze “African Explorer” die nu echt kon beginnen.

• Welkom Camp Davidson

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Rond 13.30 uur bereikten we Camp Davidson onder leiding van Rachel. Ze legde uit dat deze week vooral eten en rijden zou zijn. Laat dat nu net de twee dingen zijn waar wij absoluut fan van zijn. Het lijkt erop dat we op de juiste plek zijn.

Vervolgens maakten we kennis met onze loges en accommodatie. Lara en ik hadden tent 1, maar ik zou het niet echt een tent noemen, omdat het meer glamping was. Het was gewoon geweldig! Rachel legde ons uit hoe bavianen ons “dak” (niet echt een dak, eerder een zeil) de vorige nacht hebben meegenomen in de jungle, zodat de medewerkers van Horizon niet genoeg tijd hadden om het te repareren. Dit resulteerde in een badkamer met open dak. Maar dat vonden wel helemaal niet erg: we konden ons al een douche inbeelden onder de sterren.

We hadden even tijd om onze spullen uit te laden, waarna we werden bijeengeroepen in de woonkamer voor een drankje. De woonkamer was een grote tent, met een prachtige zebra-tapijt en koloniale meubels. We zagen onszelf al boeken lezen of gezellig kletsen met de groep rond de salontafel of tijdens de verschillende maaltijden. We hebben ook het grote zwembad opgemerkt toen we naar de hoofdtent wandelden, het was adembenemend! Het uitzicht, de kleur van het water en de jungle eromheen: zo perfect. Er zijn geen muggen in de winter, maar het water was een beetje te koud om te zwemmen (10 graden Celsius). Maar misschien probeer ik later de ligbedden. We zijn al helemaal fan van deze plaats !

• Lunchtijd met onze chef

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Lunchtijd was samen in groep in de hoofdtent, gekookt door Bryan en zijn lieve hulp Helen. Helen had nog nooit een tweeling gezien, dus vroeg ze ons om een selfie te nemen om op haar sociale media te plaatsen. We hebben goed gelachen. Wat een warme mensen!

Bryan heeft ons echt verrast met zijn uitstekende niveau van eten. Het is verbazingwekkend wat ze kunnen doen met zo’n beperkte middelen en apparatuur, ze bleven ons keer op keer verrassen. Bryan was zelf erg bescheiden, maar als er een iets was waar hij trost over was, dan was het zijn "boiling bread” (ofwel “gekookt brood”). Hij laat dit brood koken in een pan in plaats van een oven, omdat ze gewoon geen oven hebben. Hij doet het deeg in een plastic zak, in een pan, en kookt het vervolgens. Het brood smaakte exact hetzelfde als een ander traditioneel Europees brood en misschien zelfs nog lekkerder.

De maaltijden bevatten veel verse groenten, fruit en eiwitten, zodat we goed uitgerust zouden zijn voor het paardrijden. Zelfs onze vegetarische dames hadden hun eigen goede gekookte maaltijden met bonen en andere alternatieven. Eet smakelijk !

• Safari regels voor ons eerste rit

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Na kennismaking met onze fantastische gidsen Owen en Bianca, was het tijd voor een introductie naar de regels van het paardrijden in de jungle. Omdat de groep vrij groot is met 10 personen (inclusief onze 2 gidsen), is het erg belangrijk om enkele veiligheidsregels te hebben. Wanneer we wilde dieren tegenkomen, moeten we altijd kalm blijven en als één hechte groep bijeenblijven. Dus nam Owen ons door de basis, laat me ze hier alvast delen.

1) Stap nooit van je paard in de jungle, omdat je je paard nodig hebt om een gevaarlijke situatie te ontlopen. Zelfs wanneer de paarden bang zijn, moet je ze maar kalmeren. Alleszins spring er nooit van af.

2) Wanneer er zich een gevaarlijke situatie voordoet waarbij dieren proberen aan te vallen, zal de voorste gids proberen de situatie op te lossen door een zweepsignaal te maken (klinkt als een geweerschot), zodat de groep ondertussen kan ontsnappen met de achter gids. Indien nodig, mogen de gidsen het dier doden, omdat de wilde dieren slim zijn, dus wanneer ze een conflict met mensen tegenkomen, blijven ze dit onthouden en zijn ze de volgende keer nog agressiever. Daarom moet je ze helaas doden. Als er tijdens dat gevecht één persoon wordt gedood, dan zijn het de gidsen die hun leven moeten geven voor de groep. Net als een kapitein van zijn schip: ze zullen tot het einde overeind staan en te allen tijde de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de situatie.

3) Draai nooit je rug naar een wild dier en ren zeker nooit weg wanneer je tegenover een leeuw of ander roofdier staat. Blijf gewoon op je paard en wandel zachtjes naar opzij of achterwaarts indien mogelijk. De gids neemt het over en schiet in de lucht of klakt met de zweep, zodat de groep kan ontsnappen. Zolang de gids niet in vluchtmodus is, zal de leeuw de groep niet achtervolgen.

4) Ren voor je leven wanneer je geconfronteerd wordt met buffels. Zoals eerder gezegd, ze zijn een van de meest dodelijke dieren in Afrika, dus je wilt niet dat zo’n boze kudde je achtervolgt. Hun dodelijk vermogen ligt in hun groepering, snelheid en scherpe hoorns.

5) Bereik nooit een dier dat dichterbij is dan de gids.

6) Je mag naast elkaar lopen en draven, maar blijf tijdens de galop in één lijn of de paarden beginnen met elkaar te racen.

7) Last but not least, geniet van de rit en het gekke avontuur !!

Tip: breng naast je rijkleding (broeken, rijlaarzen of schoenen en chaps, helm, handschoenen) ook een sjaal mee voor het stof. Omdat we vaak door de stoffige en zanderige jungle zullen tegengaan, heb je misschien een sjaal nodig om je mond en neus te beschermen tegen ademhaling.